paard dat slaat mee op wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kammie

paard dat slaat mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:51

hey bokkers

Ik heb een vraagje.
Wij hebben een pony op stal staan die ik af en toe rij en dan ga ik graag met haar springen.
Maar nu wil ik graag een keer mee naar de ponyclub om daar een keer te gaan springen.
Maar nu is het probleem dat die pony slaat naar andere paarden die die niet kent.
En als het het goed gaat met springen zou ik ook graag op wedstrijd gaan maar ik ben bang dat die naar andere paarden slaat.
Wat zouden jullie doen met zo'n pony doen? zou de jullie gaan of niet?

Al vast bedankt

Groetjes kammie
ps: sorry als het hier verkeerd staat

Sodeletuut

Re: paard dat slaat mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:53

Het staat hier wel fout ja, maar uhm.. ja als je het gaat proberen, gewoon uit de weg blijven bij andere paarden en kijken of het goed gaat.. als hij het té erg doet zou ik er zelf niet mee op wedstrijd gaan..

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:54

ow waar moet het dan wel staan? en hoe moet ik dat oplossen?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:56

rood lintje in ze staart weten de andere ruiters voor het goed zijn dat je een paard heb wat slaat
Laatst bijgewerkt door moonie op 27-12-07 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:57

een rood strikje in de staart doen, en niet paniekerig gaan lopen schreeuwen: Pas op! hij slaat. Gewoon een beetje achteraf op het terrein gaan losrijden, dan zal het wel meevallen. Ook niet te dicht op andere paarden rijden.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:58

ow ja dat is wel slim

maar op de ponyclub gaat dat een beetje moeilijk omdat de bak niet al te groot is en dan ook nog springen dan weet ik ook niet

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:00

maar hoe doen jullie dat dan in de winter want dan is de bak niet zo groot

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:01

gewoon zeggen dat hij of zij kan slaan geen paniek zaaien maar voor dat de les begint even melden als ze dan geen afstand houden is het hun schuld

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:02

okee bedankt voor jullie reactie's

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:04

Idd met een rood strikje in de staart rijden!
Dan weten de andere ruiters dat ze niet te dicht achter je moeten rijden.
Ik weet niet hoe erg je pony slaat?
Wij hebben er ook 1 mee op concours die slaat als er een ander paard dicht achter rijd, hij is nu een keer of 5 meegeweest op concours (met rood strikje in de staart) en er is niets gebeurd.
Deze doet het ook alleen maar als je echt met de neus in de kont rijd zeg maar.
Maar als ze echt naar paarden toe trekt om te slaan zou ik nog wel is goed nadenken voor ik concoursen zou gaan starten.

En met het lessen idd aan het begin even vragen of ze er rekening mee willen houden dat hij nog wel is kan slaan.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:08

het valt op zich wel mee met slaan het is niet dat ze naar een paard toe gaan van ow ik zal jou wel even slaan zo is ze dan ook weer niet
ze slaat alleen als je te dicht achter komt .
dan moet ze ven laten weten dat ze daar niet mee eens is

bedankt voor de reactie's

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:09

Als je zelf flink doorrijdt en haar aandacht bij jou houdt zal ze wrs niet zo veel doen, het belangrijkste is dat je dit oefent en je pony eraan went dat ze zich moet gedragen bij andere paarden. Verder is een rood lintje aan te raden, hoewel sommige andere ruiters er net asociaal van gaan doen helaas.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:09

moet je zeggen dat heel veel mensen het fenomeen rood strikje in de staart niet begrijpen en dood leuk dicht achter die dieren langsrijden.

ik houd zowiezo altijd afstand van andere, je weet nooit.

ik zou in iedergeval toch een rood lintje in de staart doen, (staat ook ergens in het regelement, alleen de helft leest dat niet) en bij binnenkomst van de les iedereen even goed melden dat de pony 'kan' slaan, zo weet iedereen er van af en kunnen ze er rekening mee houden. ik vind wel dat je zelf er ook goed rekening mee moet houden, en je kan altijd mensen tussendoor er op wijzen als ze te dicht langsrijden.

ik zou eerst lekker in de springles gaan, aan de hand daarvan kan je altijd nog de keuze maken wedstrijd te gaan starten!

suc6

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:14

Ik zou mensen toch nog maar eens verwittigen als ze te dicht in de buurt komen, want ook ik kende het 'rood lintje' niet, en er zullen er vast wel nog zijn die het niet kennen. Dus toch nog maar eens waarschuwen moest het voorkomen dat ze je veel te dicht naderen zelfs bij het dragen van een rood lintje.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:16

ja dat was ook mijn plan omdat eerst te gaan lessen en dan pas op wedstrijd want ik ben nog niet echt een springruiter vind het wel leuk zo voor af en toe een keer.
dat kan ook alleen maar want ik heb niet altijd de gelegen heid er voor.
ik heb wel eens gehoordt over dat strikje maar niet echt op in gegaan maar dan kan ik daar wel eens gebruik van gaan maken als ik dadelijk op wedstrijd wil en mag.
bedankt voor de reactie's
zelf ga ik er ook zekker op letten dat ik niet te dicht in de buurt van andere kom

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:17

He gek ik dacht dat het iets algemeen bekend was, dan kun je het idd beter even zeggen als mensen te dichtbij komen.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:18

ja dat lijkt mij toch altijd wel even slim

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:31

ik heb deze zomer een pony mee op kamp genomen die naar mens en dier slaat, en die daarbij ook totaal niet gewoon was van in groep te rijden of zelfs nog maar in een piste (ze staat op de weide met 2 andere pony's en was dit allemaal niet gewoon). In eerste instantie had ik dus ook schrik... ik heb gewoon vanaf de eerste minuut duidelijk gemaakt dat je beter uit de buurt kon blijven als mens en ook te paard. Niet even aaien dus omdat ze er zo lief uitziet, eerst vragen en dan zou ik haar wel vasthouden zodat ze niet kon bijten of haar omdraaien om te slaan. In die 5 dagen is er nooit iets misgelopen, de lesgeefster had gewoon in het begin van de eerste les gezegd dat mijn pony kon stampen en iedereen lette daar op. Naar het einde van die 5 dagen werd dat wel eens vergeten omdat ze het nog geen enkele keer had gedaan en dan zei ik het gewoon nog eens als ze te dicht kwamen. Beter te voorzichtig dan risico's nemen. Het kan dus wel, verwittig alleen voor de les dat ze afstand moeten houden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:42

Gewoon meenemen naar de les en afstraffen als ze dreigt of slaat. Wrs. is het dan al over tegen de tijd dat je gaat starten Knipoog
Mijn ruin had er een handje van om met zijn voorbenen naar andere paarden te maaien maar met 3 concoursen en thuis oefenen met andere paarden was dat voorbij. Als je ze nooit tussen de andere paarden meeneemt leren ze het ook niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:23

HAR-->WD-V

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:38

Goed opletten dat je niet te dicht naast anderen rijd... verder kan je een rood lintje in de staart doen... dat houd in dat het paard slaat, dan blijven de mensen meestal goed uit de buurt

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:03

Idd zoals ik al een aantal keren lees.
Een rood lintje in de staart vlechten of een strikje.
En de ruiters weten allemaal wat dat dat betekend en als er dan toch nog wat zou gebeuren dan heb jij in ieder geval je plicht gedaan.
Je hebt ze gewaarschuwd. Toch?

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:48

bedankt voor het verplaatsen van het topic
en voor de reactie's