Wie heeft er een contract met de stalhouder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Wie heeft er een contract met de stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:40

Wij hebben een ander huis gekocht met daarbij een grote pensionstal.
Het was onze bedoeling om bij het nieuwe huis op kleine schaal wat pensionklanten te nemen, maar het is iets groter uitgevallen Knipoog

Op dit moment staan er ongeveer 50 paarden in pension en voor zover wij het nu hebben uitgezocht gelden er verschillende tarieven en regels.
Niet zoals wij dat voor ogen hebben dus.
Wij willen eigenlijk heel graag een contract opstellen waarin staat wat de klant van ons kan verwachten en wat wij van de klant verwachten.

Wie heeft er op stal ook een contract ondertekent? En is er misschien iemand die mij een voorbeeld kan geven. Mag ook per PB natuurlijk.
We hebben al aan veel dingen gedacht, maar omdat wij zelf de paarden al jaren bij huis hebben met maximaal 2 pensiongasten is er vast iets wat ik vergeet.
Toen ik in pension stond (23 jaar geleden voor het laatst) was er ook geen sprake van een contract, maar ik weet nog wel dat dat soms tot rare situaties leidde omdat mensen zomaar verdwenen zonder op te zeggen.

Alvast bedankt.

happyjoyce

Re: Wie heeft er een contract met de stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:31

Wij hebben een contract met de stalhouder ondertekent.
Er staat o.a in dat wij aansprakelijk zijn als mijn paard een blessure oploopt in de wei of tijdens het naar de wei brengen, de dierenarts door hun gebelt mag worden als het ernstig is en de kosten voor ons zijn, de stalhuur een maand van tevoren opgezegt moet worden. En volgens mij nog wel een paar dingetjes, als je meer wilt weten moet je maar even een PM sturen, dan zal ik het contract opzoeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:00

Bij ons op stal en zoals ik weet hier in de buurt werkt volgens mij geen ene stal met een contract.
Toch is het voor beide partijen vaak fijner.
Een jaar of 10 gelden stond ik wel op een manege waar een contract opgesteld was.
Hier stonden al mijn gegevens en die van mijn pony in vermeld, verder stond of ik tijdelijk of voor langer daar was en dat er een maand opzegtermijn was ook stond erin wat mijn pony voor voer moest krijgen en hoeveel, toch is dit best lastig omdat dat nog wel een kon veranderen.
Verder stond heel duidelijk de gang van zaken erin.
ik heb hier ook nooit gekke dingen meegemaakt maar helaas heeft deze stal het om financiele redenen niet gered.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:02

ik heb er 1 maar die is veroudert.
Daarin staat voor welke datum het stalgeld betaald dient te worden, de openingstijden, half pak stro per dag per paard (en dat is dus vooral veroudert aangezien we nu van die mega balen hebben Knipoog ), verder idd een maand opzegtermijn, en verder weet ik het niet uit mijn hoofd

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:05

Ik heb ook een contract. Geeft me wel een veilig gevoel.

Ik heb ze onder andere het recht gegeven de DA te bellen mocht er iets ergs gebeuren en ik ben niet meteen te bereiken.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:24

Bedankt voor jullie reactie's.
Ik had zelf niet overal aan gedacht, bijvoorbeeld om erin te zetten dat wij de veearts mogen/moeten bellen als er iets aan de hand is.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:32

Ook ik heb een contract met de stalhouder

daar staat ong het volgende in:

Stalhouder levert de volgende (stallings)dienst: Goed geventileerde moderne stallen, dagelijks weidegang, 2x daags brok, onbeperkt hooi stro en gras.

Huurder is zelf verantwoordelijk voor: uitmesten, aanvullend voeren, tijding ontwormen en bekappen en medische verzorging.

Huurder kent het huishoudelijk reglement en verplicht zich de bepalingen daarin na te leven.

Huurder verplicht zich om de aanwijzingen van de stalhouder met betrekking tot veiligheid in en om de stal, alsmede het bevorderen van de hygiëne, alsook algemene aanwijzingen ten behoeve van het stallen van pony’s/paarden op te volgen.

Stalhouder ontvangt een vaste vergoeding voor geleverde (stallings)dienst.

Kosten die door stalhouder worden gemaakt in verband met acute medische verzorging van de pony/paard zijn voor rekening van de huurder.

Behalve in geval van toerekenbare tekortkoming, danwel grove nalatigheid, is de stalhouder in geen geval aansprakelijk te stellen voor enige vorm van gevolgschade, waaronder begrepen alle schade aan eigendommen en goederen van huurders en derden en letsel van personen en dieren.

contract wordt aangegaan voor onbepaalde tijd met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.

ik vind het wel een veilig idee, een contract Lachen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:47

Ik heb ook een contract met mijn stalhoudsters. Lijkt aardig op het bovengenoemde.
Wat er ook nog in staat is dat er 1 maand borg betaald moet worden. Dit vanwege slechte ervaringen met mensen die ineens verdwenen waren...

Ook staat er in dat er max. 3 kilo krachtvoer verstrekt wordt per dag. Meer kost extra. Verder nog iets over de bodembedekking, stro en in uitzonderingsgevallen zaagsel.

Wel heel verstandig om een contract op te stellen. Dat schept duidelijkheid voor huurder en verhuurder.

erikfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:06

Wij hebben ook een contract met de stalhouder. Je weet dan tenminste precies waar je aan toe bent. Wij vinden het heel prettig. Kijk eens op http://www.pensionstalbaco.nl. Zij hebben het contract gewoon op hun site staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:03

VSW --> TAO.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:06

ik heb ook een contract gekregen, maar het is niet zo heel erg duidelijk want sommigen hebben er wel een en sommigen niet Tong uitsteken

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 14:17

Als ik het zo lees is iedereen die een contract heeft er blij mee.
Ik was juist bang dat er veel tegenstand zou zijn.
Als er iemand is die zijn of haar contract zou willen scannen en mailen of op de fax wil zetten dan zou ik daar erg blij mee zijn.
We gaan zelf in ieder geval al aan de slag met jullie tips om het een en ander op papier te zetten maar een opzetje zou wel heel fijn zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:22

Misschien ook een extra service om per paard/stal een mapje te hebben met gegevens van het paard, gegevens eigenaar. Wie je kan bellen als je de eigenaar niet te pakken krijgt. Gegevens van eventuele bijrijders.

Gewoon waar alles in staat. Welke hoefsmid, tandarts, dierenarts eventuele gebreken/allergieen. Bepaalde dingen die de eigenaar absoluut niet wilt of perse wel zou willen. Eventueel met notitie bladen waar de data opgeschreven kan worden van het geven van wormkuur en inentingen en eventueel wanneer de hoefsmid is geweest.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:44

@Joyce goed idee, zoiets gaan we zeker ontwikkelen.
Bedankt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:47

Ja en ik heb nog niet eens op een pensionstal gestaan! Het zijn vaak kleine dingen waar je pas de waarde van ziet als er iets gebeurd. Bijvoorbeeld je ziet dat paard ijzer kwijt is. Bel je dan eerst de eigenaar en dan de hoefsmid. Wil de eigenaar er perse bij zijn als de smid er is of kan deze het ook alleen af. Allemaal kleine dingen. Misschien met ontwormen de hele stal tegelijk doen en dan in stalgeld de kosten van de wormkuur tellen? Met meer mensen kopen is ook goedkoper.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:24

wat je er vooral in moet zetten is wat er gebeurt met het paard als de huurder zn huurpenningen niet op tijd betaald!
Heb al meerdere keren zo'n situatie meegemaakt van dichtbij en het is voorgekomen dat er een rechtszaak aan te pas moest komen om centjes te krijgen en dat kostte meer dan het opbracht en ondertussen stond dat paard wel op stal en moest verzorgd worden.

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:42

Vond t slim idee om in het contract te zetten (mits jullie ook verzorgen) Dat stallingsgeld niet vaststaat in verband met eventuele stijgende hooi/stro prijzen.

Heeft onze verhuurder ook gedaan. Kreeg opeens een briefje dat ik 10 euro meer moest betalen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:18

@sjarett: ik heb een relatief waterdicht, heel goed afgewogen en degelijk contract, maar je begrijpt dat ik dat niet zo even op de fax kan zetten.

Als ik je goed begrijp, is het voor jullie wel belangrijk dat je een aantal nette contracten krijgt. Ik heb deze liggen (in alle soorten en maten, voor alle soorten hippische diensten, voor alle soorten ondernemingen) en voor startende ondernemers wil ik nog wel eens iets liefs doen Knipoog. Pb me anders even als je er behoefte aan hebt.

In ieder geval succes met de onderneming!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:57

wij werken niet met een contract Knipoog

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:58

We hebben een contract in elkaar gezet.
Ik hoop dat ik alles erin heb staan dat erin moet staan. In ieder geval alles wat jullie hebben genoemd hebben we erin verwerkt.
Nu maar hopen dat iedereen het zonder morren wil ondertekenen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:54

Bij ons staat oa in het contract wanneer we moeten betalen (voor de 3e van de maand), opzegtermijn (maand), max 2 kilo krachtvoer per dag, dat ze naar eigen inzicht VA mogen bellen als ik niet bereikbaar ben en ook dat als ik een paar maanden geen stalgeld betaal het paard door hun verkocht mag worden. Ook staat er in dat je je dient te gedragen, zo niet dan krijg je een waarschuwing, heb je twee of drie waarschuwingen gehad dan moet je vertrekken. En dat ik mijn paard daar wil stallen, dat ie mijn eigendom is en dat 'm niet aan hun overdraag, dat hij dus alleen in pension staat.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:48

Ik heb wel een contract gekregen van de staleigenaresse maar eerlijk gezegt nooit getekend en teruggegeven gezien ik hem kwijtgeraakt ben. Bloos

Verder houd ik mij gewoon aan de regels en houd in mijn hoofd dat het paard daar staat op eigen risico