deken probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

deken probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:33

hey,
ik weet niet precies of het hier hoord, this niet echt rijtechnisch.
paardje wat ik rij, heeft nu voor de 3e jaar een deken op, maar ik kan het er nog steeds niet normaal vanaf halen. springt weg, staat te bibberen op zn benen, komt omhoog enz.
van alles geprobeert, snoepjes, 2man vast houden noem maar op, maar niks helpt..
de eigenaren willen er een deken op, omdat we er fanatiek mee rijden/mennen.
iemand nog tips???
deken opgooien/slingeren/leggen/ beide kanten is geen probleem....

Bergje

Re: deken probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:31

Trek je de deken eraf? Misschien is het een idee om de deken op z'n rug op te vouwen. Even denken hoe ik dat precies uitleg, eerst losmaken, dan aan 1 kant omhoogslaan, dan aan de andere kant omhoogslaan, dan aan de achterkant naar voren vouwen zodat het een "pakketje' wordt. Je kan hem dan ook op die manier weer keurig terugleggen. Uitvinding van mijn man die graag handig dekens op en af doet Haha! Misschien dat het voor het betreffende paard wel werkt als de deken er "rustig" afgaat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:40

Zelf vouw ik ook altijd, zeker bij paarden die veel onrust in zich hebben.
Ik maak eerst de buik- en bil-/staartriemen los en dan vouw ik het achterste gedeelte naar voren, zodat het over de rug komt te liggen.
Dan de sluitingen voor open en deze weer naar achter vouwen, zodat de deken uiteindelijk 1/3 groot is.

Misschien is het verstandig meer aan het vertrouwen iha te werken. Veel belonen en angst NOOIT bestraffen.
Ga grondwerken, buiten wandelen, schriktrainingen doen, zoals zeil op de grond of iemand met paraplu langs latn lopen, balonnen ophangen en dergelijke.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:19

--> OPG

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:27

Opvouwen inderdaad. Zorg ook dat singels en bilriemen niet loshangen. Die kunnen tegen de benen komen en dat vinden sommigen ook heel eng.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:41

Misschien eens oefenen met het deken? Hem er overheen laten lopen, langs hem wrijven, in zijn bijzijn uitschudden... Om hem er aan te laten wennen Lachen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:17

dankje voor jullie reacties, pollewoppy dingen tegen zijn benen krijgen vind hij helemaal niet eng. beetje raar maarjah hij is raar.. Tong uitsteken
liseef: schudden, langs lopen wrijven enzo dat geeft ook helemaal niet maar we gaan gewoon eens oefenen met het vouwen