Drukke pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Houden of verkopen?

Houden
15 (75%)
Verkopen
5 (25%)

Totaal aantal stemmen: 20

Naomiix

Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:00

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Haflinger(Sulvan) van 5'jaar.
Ik heb hem nu ongeveer 1,5 jaar.

In het begin ging het niet goed hij sprong telkens over het bakhek ( van 1,10 ofzo). En mijn moeder die houdt al niet zo van paarden dus die zij; Doe hem maar weg.Dat wou ik niet.Maar ik wou ook niet dat ie er met me overheen ging telkens.
En nu heb ik het ongeveer het zelfde probleem.

Ik had gereden en zou hem naar de wei brengen, en hij was vet schrikachtig. En ineens gaat ie in rengalop op het weihek van 1meter10 ofzo af. Maar ik had hem vast dus ik sleepte er achteraan. Gelukkig stopte die er wel voor. Mijn moeder was ook mee, maar iemand van stal zij' Dat ik gelijk naar mijn hoofd greep(Wat volgens mij niet was, maar)
Dus pony in de box,en later door iemand anders naar de wei gebracht. Naar de dokterswacht, omdat het ook een hersenscudding kon zijn. Maar, gelukkig was het niks. Maar k was er wel van geschrokken.
De volgende dag weer rijden.
Eerst niks, behalve weer een beetje schrikkerig.
En ik was bijna klaar, en ik deed nog even een paar pasjes wijken,en dan afzadelen.
Wij hebben een Z-Bak dus extra groot. Begint ie ineeens van de ene kant naar de andere kant in middengalop te rennen. En zou weer over het hek springen.Maar hij stopte toch nog voor het hek, Ik viel er met een harde'harde'harde knal vanaf.
Ik ben helemaal niet zo'n bang iemand ofzo,en heb ook wel lef om doorte gaan.
Maar, nu hij dit heeft geflikt weet ik het gewoon niet meer.

Ik zit er nu aan te twijfelen om hem te verkopen.En dan een andere pony te zoeken,en daarmee verder te gaan.
Want het kan ook verkeerd gaan.

We hebben het er ook al over gehad om hem door mijn lesgever weer een beetje rustig te krijgen, maar dat vindt ik ook niets. Want dan is hij bij haar wel lief, en dan zit ik nog met het probleem?

Ik rij al met Slof/Martiginaal dus daar zit ook niks aan te veranderen.

Ik rij dressuur, en ga ook vaak met hem op buitenrit enzo, dus daar ligt het ook niet aan.

En ik rij 4/5x per week dus het ligt ook niet aan energie overschot.

Jullie tips?

Wat zouden jullie doen?
Houden of verkopen?

Lynn_Nikita

Re: Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:01

krijg je lesm, hoe gaat het dan
kan je niet tijdje ander paard rijden, en jouw paard door ander laten rijdne, kijken hoe het dan gaat?
komt hij buiten op de wei, wat krijgt hij gevoerd, en waarom rijd je met slof?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:05

Ik zou hem verkopen.
Ik denk dat je een iets ouder paard moet kopen.

Waarschijnlijk is hij gewoon te groen voor je.

Naomiix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:10

Lynn_Nikita schreef:
krijg je lesm, hoe gaat het dan
kan je niet tijdje ander paard rijden, en jouw paard door ander laten rijdne, kijken hoe het dan gaat?
komt hij buiten op de wei, wat krijgt hij gevoerd, en waarom rijd je met slof?

Ja, ik krijg les met hem ja, gewoon 'het zelfde

Ja, hij staat elke dag vanaf 7uur'sochtends tot 8uur savonds buiten

Naomiix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:12

Tumba schreef:
Ik zou hem verkopen.

Dat dacht ik zelf ook wel,
Maar misschien niet te groen.
Maar, misschien te sterk enzo,
Want het is en blijft een volle haflinger;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:15

Ieder paard is sterker dan een mens. Jij kan nooit tegen die 500 kilo opboksen..
Zoals Lynn al zei, wat voer je hem?
Waarom rij je hem met slof als hij aan de hand ook slecht luisterd. Hebben jullie hem zelf ingereden?
Kan je instructrice jullie wel helpen, of was het haar idee om met een slof te rijden?

Naomiix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:24

RianneH schreef:
Ieder paard is sterker dan een mens. Jij kan nooit tegen die 500 kilo opboksen..
Zoals Lynn al zei, wat voer je hem?
Waarom rij je hem met slof als hij aan de hand ook slecht luisterd. Hebben jullie hem zelf ingereden?
Kan je instructrice jullie wel helpen, of was het haar idee om met een slof te rijden?

Nee, dat is wel zo! Knipoog
Maar toch,

Hij krijgt gewoon hooi en afentoe nog wat bix er bij,
Hij wil niet aan de teugel lopen, en daarom rij ik eerst een halfuur met slof, end aarna gewoon zonder.
Nee, we hebben het er ogver gehad met de instructrise ofer de slof:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:32

Tja.. het aan de teugel rijden dat is iets wat van achter naar voren moet komen. Niet door een slof eraan te hangen. Maar daar moet je misschien met je intructrise over hebben.
Ik zou het meer zoeken in de dominatie-verhouding tussen jullie twee. En vergeet niet, het is nog een jong dier.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:09

Zit je zelf rustig op het paard? Verkramp je niet, ookal is het heel licht? Ben je niet bang of gespannen als je op hem rijd?

Als je Haflinger bij je lesgeefster wel goed loopt, kun je je afvragen of er misschien iets mis is gegaan tussen jullie. Kleine dingen als die ik hierboven heb gevraagd kunnen je pony al schrikachtig maken.

Nu kan je het wel oplossen, de vraag is alleen of jij dat wil en aandurft. Je zal namelijk misschien helemaal bij het begin moeten beginnen (als het onderstaande bijvoorbeeld niet werkt) en als hij schrikachtig blijft. Beginnen bij de basis (stap, draf, voltetjes etc.) en een aantal schriktrainingen als je dat al beheerst zouden ook niet weg zijn.
Bovendien zou het misschien handig zijn als je eens met een ouder, "bomproof" paard lekker buiten gaat rijden, stukje bij beetje, want ik ken meer als genoeg paarden die schrikkerig worden als ze niet naar buiten mogen.

Wat tijdens het rijden ook te proberen is, is veel overgangen maken. Hou je pony bezig, zorg ervoor dat hij bijna de kans niet krijgt om van andere dingen te schrikken. Maak eens een volte en maak daar eens twee of drie stap-draf en draf-stap overgangen. Vergroot en verklein de volte eens, rijd tempowisselingen, ga eens doen alsof je een overgang naar stap rijd en rijd gelijk weer weg (schijnovergang heet dit). Kortom, hou hem bezig en zorg ervoor dat je zijn schrikgedrag gewoon negeert. Als hij jou rustig door voelt gaan zal hij wat meer op jou gaan vertrouwen. Is er echter telkens iets waar hij van schrikt, laat hem eens ruiken en rijd daarna gewoon weer door.

Funest zijn trouwens wel die hulpteugels, laat ze eerst eens een tijdje af. Met deze teugels kan hij zijn hoofdhouding/rugwerking behoorlijk verpesten. Wees tijdens het rijden heel duidelijk in de hulpen die je geeft, nagevelijk rijden komt pas als jij een goede combinatie met hem vormt en hij zich ontspant. Als jij de hulpen heel duidelijk geeft en ook doorgaat tot je pony gedaan heeft wat jij wil, krijg je ook meer overwicht, en kan de pony niet zo dominant zijn, maar ook niet bang, want hij zou moeten weten wat jij vraagt.

Met hulp van je lesgeefster (als deze natuurlijk wil meewerken aan de manier waarop jij het wil) zou het moeten lukken, als je het zelf wil natuurlijk. Als je echter denkt dat het niet lukt met je lesgeefster zal je misschien een andere moeten zoeken, want het is wel belangrijk dat je lessen of hulp krijgt wat op jouw manier van rijden en doen aansluit. Paardrijden doe je voor het plezier, voor jou en de pony . Denk er daarom goed over na, en doe dan wat het beste aanvoelt. Als je namelijk zelf bang wordt zal je pony het ook worden. In ieder geval succes gewenst met je keuze, wat deze dan ook mag zijn!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:36

Tumba schreef:
Ik zou hem verkopen.

Ik denk dat dit ook het beste is.