Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tancreda4 schreef:Ik heb ook een 'hoofdschudder'. Zij doet het uit stress. Ook met wandelen, soms op stal en met poetsen, of met rijden. Ligt aan de omstandigheden. Afstraffen zou ik niet doen, als je niet weet waarom hij het doet. Straks is het pijn of zoals bij mij stress. Ik ehb het bij mij in het begin wel altijd afgestraft, dat hielp natuulijk geen zier. EN heb ik ook spijt van.
Het afgelopen half jaar is het een stuk minder geworden, doordat ze gewoon minder aanleidingen had om te gaan stressen.Zo nu en dan heeft ze het weer heel erg, so be it. Ik ga het niet afleren of afstraffe, het hoort gewoon bij haar. En voor mij is het een goede indicatie om te zien dat ik teveel van haar heb gevraagd (bv nieuwe, moeilijke oefeningen, of een buitenritje over een nieuwe route, wat toch wat teveel van haar heeft gevergd) en of ze zich wel oke voelt op stal en alles.
Lise81 schreef:Tja, als het paard bijna met je op de loop gaat zou ik je aanraden je toch een beetje te verdiepen in natural-horsemanship of iets van grondwerk.
Zodat ie gewoon leert naast je / achter je te lopen. Geen getrek en gedoe.
Mijn shet schud ook wel eens met haar hoofd, als teken van frisheid/joligheid, een beetje van "yes, ik heb er zin in". Als ze dat prettig vindt moet ze dat lekker zelf weten, ik heb m'n touw ook in een boogje dus mij heeft ze daar niet mee
Squit schreef:- kijk even het halster goed na misschien zit er een scherp ding aan die je zo 1,2,3 niet ziet dus even voelen of er iets zit..
- als je gewoon met hoofdstel loopt doet hij het dan ook??
dus van stal naar de bak of gewoon over het erf wandelen
- probeer eens een ander halster misschien zit het halster idd als wat al eerder gezegd is niet helemaal goed
nestle schreef:zou je me een site kunnen geven van natural-horsemanship ben daar wel in geintereseert
daanielle schreef:Mij lijkt de oorzaak: het halster zit te ver tegen de oren aan waardoor het pijn gaat doen door de druk..
of dat het halster te strak zit onder aan zijnn hoofd.
ik heb niet alle berichten gelezen dus wat ik zeg kan er al tussen staan.
xx Maud