hulp gevraagd onze weide is bevroren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudy_89

hulp gevraagd onze weide is bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 09:39

ik zal het even uitleggen dit is het eerste jaar dat we hier wonen, en we hebben 5 paarden 2 jonge en 2 wat oudere en een veulen. maar nu hebben ze afgelopen herfst de weide kapot gelopen en zijn er allemaal kuilen onstaan die nu dus bevroren zijn. we hebben de afgelopen week met allen paarden gestapt aan de hand omdat we ze niet op de weide durfden te zetten. maar nu houd het weer zich aan en waarschijnlijk gaat het opnieuw vriezen maar de paarden binnenhouden is voor ons gevoel erg sneu en vervelend voor de dieren.

help bokt wat zouden jullie doen ?

de kuilen zijn vrij diep en erg hard

help!!!!

Anoniem

Re: hulp gevraagd onze weide is bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:41

Zolang het niet dooit kun je dan denk ik weinig meer doen.
Voor de vorst had je je weide met een weidesleep kunnen slepen. Dan is het redelijk recht en niet gevaarlijk ze erin te zetten Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 09:41

ok bedankt Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:44

voordat de vorst uit de grond is ben je wel een poosje verder vrees ik.
wij egaliseren het land altijd met het vlas wat van de mesthoop komt. dit hebben we toevallig afgelopen weekend laten doen.
de hoop was inmiddels flink en er kon echt niets meer bij. de hoop was van 4 paarden en van april tot nu met dagelijks mesten.
nagenoeg al het vlas hebben ze over het land kunnen verspreiden en het ligt er nu weer mooi strak bij. nadeel is wel dat de dieren niet eerder het land op mogen dan dat het vlas verteerd is en in de bodem is opgenomen. voor ons maakt dat niet uit, de paarden gaan gewoon lekker de paddock in.

in april gooien we weer de mesthoop over het land, het is dan veel sneller verteerd, waardoor de paarden in mei gewoon het land in kunnen.

als je zelf geen vlashoopt hebt, probeer het dan niet met zaagsel of stro. dit verteert niet en je krijg het niet zo goed geegaliseerd. misschien zijn er stalhouders bij jullie in de buurt die graag van hun vlas afwillen? scheelt weer afvoerkosten.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 09:49

benangelique heel bedank dit gaan wij ook doen Haha! heel erg bedankt voor de super tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:50

Alleen mag je niet mesten in de winter, pas weer in febr. en ook alleen dan als het niet meer vriest Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 09:51

dus die vlas nu op de weides gooien mag niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:53

Nope Lachen

Ik a er vanuit dat jij op zandgrond zit Lachen

Citaat:
Op zandgrond is het toedienen van dierlijke mest (inclusief champost) op gras- en bouwland verboden in de periode 1 september tot 1 februari.
Op klei- en veengrasland is het toedienen van dierlijke mest verboden in de periode 16 september tot 1 februari.
Op veenbouwland en vanaf 2009 ook op kleibouwland is het verboden drijfmest toe te dienen in de periode 16 september tot 1 februari (vaste mest is wel toegestaan).
Op kleibouwland is het verboden drijfmest toe te dienen in de perioden 16 november 2006 tot 1 februari 2007; 1 november 2007 tot 1 februari 2008; 16 oktober 2008 tot 1 februari 2009.
Vanaf 16 september tot 1 februari is het verboden kunstmeststikstof toe te dienen op bouwland en grasland. Dit geldt niet voor vollegrondsgroenten, tussen 16 september en 16 oktober niet voor de fruitteelt, niet voor het gebruik van ureum in de fruitteelt en niet tussen 16 januari en 1 februari voor de teelt van hyacinthen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:56

ze kunnen ook op een kapot gelopen wei buiten lopen hoor. als ze het maar gewent zijn... als jij ze niet uit de wei had gehaald was er geen probleem geweest. nu ook niet, mits ze rustig zijn...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:58

meen je dit runningkawa? wij hebben een kleigrond en gewoon mest laten rijden dus dit weekend.... dit is gedaan door een loonwerker, dit moet het toch wel weten?
zijn er misschien andere regels voor particulieren? wij doen het al jaren zo namelijk en hebben nog nooit iets gehoord. ook doen particuliere staleigenaren in onze omgeving dit ook.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:04

mijn paarden staan gewoon buiten hoor op de bevroren weide, ze lopen vanzelf voorzichtiger met al die hobbels en kuilen...

misschien eerst een stuk gaan wandelen en dan om en om in de wei (of twee aan twee) zodat het frisse er een beetje af is en ze dus niet gaan rond crossen... moet kunnen toch..

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 10:19

nou we hebben net het oudste paardje even buiten gezet ze staat gelukkig op het stuk gras wat de knabbelen ik ga het dalijk ook met mijn paard proberen eerst aan de longe en dan even op de wei, onze padock is nog niet klaar dat gaan we volgende week doen dus dat is ook erg vervelend.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:21

Hier staan ze gwoon alle dagen continu op de weide. Ze passen zich zelf aan en lopen voorzichtig.Lachen
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:21

VSW --> SV

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:43

benangelique schreef:
meen je dit runningkawa? wij hebben een kleigrond en gewoon mest laten rijden dus dit weekend.... dit is gedaan door een loonwerker, dit moet het toch wel weten?
zijn er misschien andere regels voor particulieren? wij doen het al jaren zo namelijk en hebben nog nooit iets gehoord. ook doen particuliere staleigenaren in onze omgeving dit ook.

Pas maar op, want je riskeert een flinke boete, want het uitrijverbod geldt voor iedereen!!! Onze mesthoop stroomt ook over, maar we moeten echt wachten tot februari en dan moet de grond ook nog vorstvrij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:51

Mij is idd ook verteld dat dit voor iedereen geldt Ja
Ik risceer het iig niet Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:40

dan hebben we alle jaren veel mazzel gehad denk ik? als er nu iemand komt controleren hoeft hij maar naar het land te kijken vanaf de weg en ze zien dat er mest gereden is.
tja, het is niet anders. het kwaad is nu toch al geschied.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:22

Wij hebben twee weides, de ene heb ik ze regelmatig in gehad en die was dus ook erg blubberig/hobbelig Ja De andere is nog redelijk recht, dus daar konden ze mooi op toen het had gevroren. Lachen Als de wei hard/hobbelig zet ik ze er niet op

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:32

benangelique schreef:
voordat de vorst uit de grond is ben je wel een poosje verder vrees ik.
wij egaliseren het land altijd met het vlas wat van de mesthoop komt. dit hebben we toevallig afgelopen weekend laten doen.

Als er vorst in de grond zit mag je ook geen mest uit rijden. Het zelfde geldt als er sneeuw ligt. Ik ben trouwens benieuwd hoe je het land vlak krijgt op deze manier. Ga je dan op zoek naar iedere kuil om daar vlas in te gooien?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:54

ik hou zelf het land niet bij, wij laten het altijd doen. deze loonwerker vult inderdaad de grote gaten en oneffenheden op met meer vlas, maar hoe precies weet ik niet eigenlijk. resultaat is in ieder geval dat we weer een prachtig grasland hebben in het voorjaar.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:51

Opvullen met krullen, dan bevriest het ook niet meer zo snel Knipoog

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:58

benangelique schreef:

Mest uitrijden mag echt niet nee, een loonwerker daar in tegen kijk nog weleens niet zo nauw met de regels omdat die er vanuit gaan dat de eigenaar zelf de verantwoordelijkheid draagt Knipoog

Daarbij vergeten ze dat beide partijen een boete krijgen als het gezien wordt, zowel degene die de mest uitrijdt als de opdrachtgever Knipoog

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:17

Als het vriest gaan die van ons gewoon de wei op. Die van ons zijn vanzelf voorzichtig (ze voelen zelf ook dat het bevroren is en passen zich daaraan kennelijk aan en doen dan niet zo gek als normaal). Lachen

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:29

Hoe doen jullie het eigenlijk met dit blubber weer??
Bij ons heeft het een aantal dagen geregend en mij 2 paardjes staan nu op een klein modderig stuk wat we nu maar als een soort 'paddock' beschouwen.
Als we ze op het hele land houden dan is alles snel kapot getrapt, denk ik.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:34

_Kiki_ schreef:
Wij hebben twee weides, de ene heb ik ze regelmatig in gehad en die was dus ook erg blubberig/hobbelig Ja De andere is nog redelijk recht, dus daar konden ze mooi op toen het had gevroren. Lachen Als de wei hard/hobbelig zet ik ze er niet op

Zo doe ik het ook.