2,5 merrie zonder inentingen, probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pvdbosch

2,5 merrie zonder inentingen, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:06

Hallo, ik heb een 2,5 jarige merrie op het oog waarvan in het paardenpaspoort niets terug te vinden is van eventuele inentingen??? Beetje vreemd vind ik dat. Maar nu hoe verder? Ik las ergens iets over een basis inenting? Dat zijn als ik het goed heb begrepen 2 verschillende injecties met een tussentijd van 4-6 weken? En als ze die basis inenting gehad heeft hoef ik dan daarna de jaarlijkse paardeninfluenza alleen nog maar te hebben, of ontbreekt er nog wat. Of is die basis enting niet nodig en doe ik gelijk de jaarlijkse paardeninfluenza?

flyfly

Re: 2,5 merrie zonder inentingen, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:19

Basisenting is verplicht. Dat is inderdaad een gewone enting en dan met 6 weken weer een gewone enting. Daarna jaarlijks herhalen. Let op ! Wel binnen een jaar. Sommige juryleden kunnen heel moeilijk doen over een paar dagen. Enten is eigenlijk alleen maar nodig als je er mee naar de manege gaat. Voor thuisgebruik is het niet verplicht. En er is nog nooit een hengstenhouder geweest die ons naar de entingspapieren heeft gevraagd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:10

Inderdaaf=d. Gewoon nu laten enten en over ongeveer een maand weer. Dit is de basisenting. Ze raden aan om dan elk half jaar te doen. Maar ik doe bij de paarden die niet veel weggaan gewoon elk jaar.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:51

Dat er niets van in het paspoort staat, wil per definitie niet zeggen dat er niet geent is.
Wil je wedstrijden gaan rijden dan moeten de entingen wel in het paspoort staan dus je moet dan in ieder geval haar wel laten enten, of dit nu wel of niet gebeurd is, inclusief basisinenting.

flyfly schreef:
Basisenting is verplicht. Dat is inderdaad een gewone enting en dan met 6 weken weer een gewone enting. Daarna jaarlijks herhalen. Let op ! Wel binnen een jaar. Sommige juryleden kunnen heel moeilijk doen over een paar dagen. Enten is eigenlijk alleen maar nodig als je er mee naar de manege gaat. Voor thuisgebruik is het niet verplicht. En er is nog nooit een hengstenhouder geweest die ons naar de entingspapieren heeft gevraagd.

Enten is niet verplicht maar wel zeer verstandig om te doen. Al is het maar om de tetanus enting.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:58

Als je op wedstrijd wilt zijn entingen wel verplicht Shan.
Verder ga ik mee met flyfly, gewoon de basisenting laten doen, dan met 6 weken weer een enting en dan om het jaar herhalen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:02

Onze 3 jarige hebben we gekocht toen ze 2 was, en ze had ook nog geen entingen gehad. Dus gewoon eerst de basisenting en vervolgens bijhouden!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:04

Anieke89 schreef:
Als je op wedstrijd wilt zijn entingen wel verplicht Shan.
Verder ga ik mee met flyfly, gewoon de basisenting laten doen, dan met 6 weken weer een enting en dan om het jaar herhalen.

Waar zeg ik dan dat dat niet zo is?????
Volgens mij staat dat ook in mijn post! Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:05

shan schreef:
Dat er niets van in het paspoort staat, wil per definitie niet zeggen dat er niet geent is.
Wil je wedstrijden gaan rijden dan moeten de entingen wel in het paspoort staan dus je moet dan in ieder geval haar wel laten enten, of dit nu wel of niet gebeurd is, inclusief basisinenting.
flyfly schreef:

Enten is niet verplicht maar wel zeer verstandig om te doen. Al is het maar om de tetanus enting.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:05

Ohh zie het al, excuse me Knipoog
Ik had alleen je onderste stuk gelezen Clown

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:06

Bijna in elke hengstenfolder staat trouwens dat de merries die op het station gebracht worden reglementair geent moeten zijn...ik ben echter nog geen enkele hengstenhouder tegengekomen die dit ook daadwerkelijk controleerde!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:32

Hengstenhouders willen ook verkopen. Als je bij ze binnen komt moet je al betalen. Die gaan echt niet controleren of je merrie al dan niet geent is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:13

Maar het is natuurlijk wel zo netjes om dat gewoon te doen als eigenaar van een merrie. Ook voor de veiligheid van je eigen paarden.

De basisenting moet geloof ik met 3 weken tot 3 maanden (21-92 dagen oid) tussenpoos gegeven worden.

Heel veel jonge paarden worden door de eigenaren pas ge"ent als ze thuiskomen na de opfokperiode dus dat je een 2,5-jarige zonder entingen treft is niet zo gek
(al kocht ik ooit een 7-jarige springpaard dat Z liep en waar ook nergens iets over entingen te vinden was...Was nog bij een professioneel hengstenhouder ook Clown )

-VMR-TAO

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:33

Er zijn zelfs goedgekeurde hengsten, waarvan ze de chip vergeten zijn...Komt ook nog vaak genoeg voor.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:29

Pascha schreef:
Onze 3 jarige hebben we gekocht toen ze 2 was, en ze had ook nog geen entingen gehad. Dus gewoon eerst de basisenting en vervolgens bijhouden!

ben ik het helemaal mee eens.Ik had ook 2 2-jarige pony's gekocht die waren beide ook niet geent.
Hebben beide de basis enting gekregen en nu krijgen ze 1x per jaar hun enting.
Geen probleem en is niet erg dus.