Paard trapt, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard trapt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:26

Mijn paard trapt als ik haar achtervoet wil pakken, ze trapt ook opzij..
sommigen zeggen dat ik haar dan gewoon een dreun moet geven.. maar dat durf ik niet..
en als ik haar been pak word ze echt boos en gaat ze echt gericht trappen..
hoe kan ik dit haar afleren? (voorbeentje doet ze trouwens heel braaf)

Glover

Re: Paard trapt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:27

Ik heb geleerd dat als je ze tegen een muur of staldeur een keer hard aan laat trappen ze het nooit meer doen of dit waar is weet ik niet.
Maar als mijn verzorgpaard het doet (en echt gericht) krijgt die gewoon een tik van me hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:28

gewoon vast blijven houden en laat je hem perongeluk los weer opnieuw pakken. net zo lang door gaan toto ze stopt. dan merkt ze dat het toch geen zin heeft om te trappen omdat jij toch niet opgeeft.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:29

Als ze trapt zou ik haar iig wel een dreun terug verkopen.
En als je het voorbeen hebt gedaan en je met je hand over de rug strijkt richting het achterbeen en dan haar om een voetje vraagt, doet ze het dan ook?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:37

Het probleem dat je hebt zit in het zinnetje "dat durf ik niet" je pony zal dat voelen en daarom denken dat hij de baas is. Het slaan tussen paarden onderling is ook vaak om even te zien wie er de baas is. Paarden slaan eerder naar een "wezen" dat lager in rang is dan een die de baas is. (en uit paniek uiteraard)

Dat betekent niet dat je je paard perse pijn moet doen .. maar een schup terug zou wel effectief zijn. Ook in de verdere omgang laten merken dat je pony achter je loopt en niet naast of voor je uit, gehoorzaam zijn op alles en luisteren.

Paarden verstaan nu een keer niet "wil je er mee ophouden" dus zonder ze vreselijk pijn te doen is afentoe een fysieke correctie we iets dat er bij hoort meid. Geef hem een klap op zijn kont of een por tussen de ribben niet op de gevoelige delen. Daar kunnen ze prima tegen en dat is ook voor het paard wel zo duidelijk.

Gebruik ook je stem, paarden hebben een hekel aan lawaai en geschreeuw. Balangrijk is : jij bent de baas en je laat je niet slaan!

Ik zou niet aan dat been blijven hangen veel te gevaarlijk, as hij slaat gelijk van je af duwen, een mep verkopen en meteen dat been weer pakken. Vraag anders even hulp als je alleen angstig wordt meid hulp durven vragen is vaak de dapperste oplossing Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:38

Okee bedankt allemaal.. want ik vind het best eng, ze heeft me al een keer geraakt, het was niet hard, maar wel gericht.. en ze gaat al boos kijken als ik alleen haar been al aai... dus ze vind dat écht niet leuk..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:42

Ben het ermee eens wat Rian zegt!

Dat boos kijken zal ze dan ook doen omdat ze voelt dat jij naar haar orenspel kijkt. Je wacht nu haar reactie af als je naar haar been toe gaat. je moet het gewoon doen, voetje vragen en uitkrabben. Het zal wel moeilijk zijn, omdat je er nu een nare ervaring meegemaakt hebt. Je kan het ook aan iemand anders vragen die wat meer durft en gewoon doet en dan kijken wat haar reactie is Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:45

ze loopt een beetje over me heen.. met longeren wil ze ook niet lopen en als mijn instructeur dan haar gaat longeren gaat ze wel braaf draven

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:53

Wat een pittige tante.
Ook met longeren ook gewoon volhouden en vraag of je instructeur erbij wilt blijven als je haar longeert, zodat hij je meteen tips kan geven als ze weer begint met je in de maling nemen.
Ik had het op m'n stage 2 jaar terug. met een welshcob hengst. zo eigenwijs als wat en wilde niet op rechts draven met longeren. dan kwam hij een beetje dreigend voor me staan. ik scheet repelsteeltjes natuurlijk. gewoon doorgezet, tegenover hem gaan staan, mezelf groot gemaakt en met de longeerzweep aangewezen welke kant ik hem op wilde hebben. Na wat schijnbewegingen, links, rechts, links, rechts, links gaf meneer toch een keer op en liep netjes rechtsom. Hij nam me gewoon in de maling en probeerde uit tot hoever hij kon gaan Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:56

ja dat doe ik dan ook, gewoon een beetje geluiden maken en naar haar toe komen, en dan gaat ze bokken.. maar ze gaat zegmaar niet draven wanneer ik het wil of galopperen wanneer ik het wil.. alleen als ik een zweep erbij heb.. maar dat heb ik niet

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:58

Weet je zeker dat ze niks aan dat been heeft? Doet ze het bij beide achterbenen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:00

ja ze doet het bij beide achterbenen.. maar ze wil ook niet dat je aan haar kont enzo komt hoor, dan draait ze die naar je toe en krijg je gewoon een trap.. en dat vind ik zo eng, want in de zomer moet ze een eczeemdeken op en dan moet je zegmaar ook daar vastmaken.. en ik heb geen zin in elke dag een trap van haar..dus ik weet ook niet hoe ik dat ga doen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:02

Oke... aardig paard dan als ik het zeggen mag... Scheve mond

Ik zou toch echt al mn moed bij elkaar rapen, en dr een keertje het hele erf over trappen. Je moet echt proberen zo zeker mogelijk van jezelf te zijn, des te kleiner is de kans dat het paard je zal durven trappen.

xJessiicaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:03

Mijn paard trapte eerst ook wel eens met hoeven uitkrabben, omzetten enz., maar hij had toen een tik gehad en nu doet ie het niet meer. Haha!;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:04

tja.. verder is ze superlief, echt ze doet geen vlieg kwaad..met wandelen of rijden ( ze is pas 2 mnd onder het zadel ) is ze erg braaf.. maar ik mag gewoon niet aan haar achterkant komen..

@Jessica: na 1 tik was het over?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:12

Gaat lekker met je paard he?? Eerst al het hoofdschudden en nu slaat ze ook al als je een been oppakt. Maar je hebt zo'n geweldige instructeur die er zo veel verstand van heeft?? Waarom laat je hem het je paard niet afleren. Ga er dan wel bij staan en vraag hoe hij het doet natuurlijk, anders heb je er zelf nog niets aan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:14

Kan je alsjeblieft een keertje ophouden met je gezeik! ja joh je bent echt helemaal geweldig! kom jíj anders die dingen mijn paard even afleren als jij het allemaal zo goed weet?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:16

Wat mij betreft echt een dominantie probleem meid.. je paard dreigt naatr je en jij accepteerd dat en je zal in je houding dat ook laten zien aan de pony. Ben zeker van jezelf, als ze naar ke kijkt met de oren plat en je ziet het wit in de ogen .. en een stijfve of zelfs opgetrokken bovenlip dan heb jij reden om even een brul of een douw te geven hoor. Leer de singlalen, kijk eens goed naar paarden onderling dat is de taal die een paard verstaat. Als een brutale jongelin de leider in de club dwars zit of te dichtbij komt krijgt ie echt klappen..

maak je groot in je lijf en ben heel concequent, dan is dit zo wel over hoor. Jij kunt met je blote handen je pony niet zo hard slaan dat je hem blesseerd als je op de romp of de kont slaat, sterker nog het zal nog niet eens echt pijn doen.

Zeker nu ze jong is en net onder het zadel NU dit aanpakken voor ze op meer dingen brutaal wordt.

Je hoeft niet hard te gaan slaan en niet gemeen te doen maar een paard een keer een dreun verkopen hoort er (mits normaal) wel een keer bij zeker bij het jonge spul.. heet gewoon opvoede.

Als je dit niet doet op een eerlijke normale manier .. dan heb jij over een jaar een draak van een pony want ze gaan steeds meer proberen.. ze pakken alle ruimte die jij ze geeft, dus geef je grenzen aan.

Succes

xJessiicaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:17

aerdenhout1 doe niet zo l ullig!:S
&nne: Hij wou een ander paard trappen, dus ik had hem een (best harde) tik gegeven, nu issie gewoon heel braaf hoor:D

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:19

aerdenhout1 schreef:
Gaat lekker met je paard he?? Eerst al het hoofdschudden en nu slaat ze ook al als je een been oppakt. Maar je hebt zo'n geweldige instructeur die er zo veel verstand van heeft?? Waarom laat je hem het je paard niet afleren. Ga er dan wel bij staan en vraag hoe hij het doet natuurlijk, anders heb je er zelf nog niets aan.

Ik vind dit niet echt leuke opbouwende kritiek.. help een ander of niet. Als jij van mening bent dat de TS niet slim bezig is mag dat.. maar ze probeert het op te lossen en vraagt om hulp.. waarom dan gaan katten??

Doe jij het lekker op jou manier en laat een ander het op zijn manier doen ..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:19

Ja dat is waar. het is gewoon opvoeden.. maar mijn instructeur zegt ook gewoon dat ik haar dan een mep moet geven.. maar ik ben dan juist bang dat ze dan alleen maar bozer word.
maar ik moet het toch maar proberen, want iedereen zegt dat dat gewoon moet, en ik wil er geen trappaard aan overhouden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:22

Wauw...het was een goedbedoeld advies anders. Je hebt toch zelf gezegd dat je een geweldige instructeur hebt?? Wat is dan makkelijker dan deze persoon vragen wat je eraan kan doen.
Maar net als in je vorige topic neem je denk ik een goed bedoeld advies niet aan, mits het in je eigen straatje is.
Ik zou....maar volgens jou heb ik er geen verstand van.... hem toch eens een keer op zijn nummer zetten. Gericht slaan mag natuurlijk nooit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:23

Nee ik wil er ook alles aan doen om er voor te zorgen dat ze dat niet meer doet, maar toen de hoefsmid kwam moest hij haar zelfs helemaal vast zetten bij haar achterbenen enzo omdat ze anders de hele tijd wou trappen..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:35

erdenhoud doe je persoonlijke problemen even lekker op een andere manier met de TS bepreken .. missien doet zij niks met de tips hier maar anderen misschien weer wel.

Ik hen ook een goede instructrice, maar daarom kan ik een probleem nog wel met andere bespreken om te zien of er mensen nog andere handige tips hebben..

Als je een goed bedoeld advies geeft moet je het anders verwoorden want het komt nu over als katgten zo niet zeiken op een ander. Dat siert je niet .. waarom is het voor jou zo belngrijk dat die meid doet?? doe jij het op jou manier en laat een ander zijn gang ook gaan

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:49

aerdenhout1 schreef:
Wauw...het was een goedbedoeld advies anders. Je hebt toch zelf gezegd dat je een geweldige instructeur hebt?? Wat is dan makkelijker dan deze persoon vragen wat je eraan kan doen.

wat is er nou fijner om ervaringen met anderen te delen? Lachen