kosten keuring ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kosten keuring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:31

hoi,

ik wouw graag weten hoe duur (gemiddeld) het is om een paard klinisch te laten keuren ?
en wat de kosten zijn van casteraties.

alvast bedankt nini_roosje

marlies85

Re: kosten keuring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:56

Eigenlijk is daar moeilijk antwoord op te geven.Dat verschilt heel sterk.De 1 is 100 euro kwijt de ander 350.Castratie is ook afhankelijk of het liggend of staand gebeurt etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:57

marlies85 schreef:
Eigenlijk is daar moeilijk antwoord op te geven.Dat verschilt heel sterk.De 1 is 100 euro kwijt de ander 350.Castratie is ook afhankelijk of het liggend of staand gebeurt etc

oke dankje

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:59

gewoon even je eigen dierenarts opbellen, die kan je het precies vertellen.

als je een jong paard koopt zou ik wel overwegen ook rontchenologisch te laten keuren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:02

crossmonster schreef:
gewoon even je eigen dierenarts opbellen, die kan je het precies vertellen.

als je een jong paard koopt zou ik wel overwegen ook rontchenologisch te laten keuren Knipoog

het is een jong paard nl 3 maar waarom zouden we dat dan moeten overwegen ?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:05

Alles wat je kunt controleren zou ik nagaan. Problemen krijg je genoeg. Op het moment van aanschaf heb je meestal nog geen band met een paard. Zodra je hem een week hebt en hij zou iets oplopen of je zou iets ontdekken dan baal je ervan dat je vooraf niet meer na had laten kijken. Maar wees realistisch een paard is een levend wezen wat vandaag gezond is kan morgen kreupel zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:08

paard of pony ?
dat maakt ook veel uit

nou in de huidige wpn lijnen komen er erg veel oc en ocd voor, afwijkingen in de botten.
ook zijn er helaas veel jonge paarden met slechte straalbenen

als je m op de foto laat zetten heb je meer zekerheid.
ook als ie evt later niet goed blijkt te zijn , sta je een stuk sterker.

ik koop geen paard zonder foto's
stel het klikt niet, en je verkoopt m weer, dan is de kans aanzienlijk groot dat evt kopers hem ook op de foto willen zien.
mankeerd er wat op de foto, dan keldert de prijs enorm.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:04

ik zou gewoon de dierenarts even bellen, de prijzen lopen namelijk enorm uiteen..

Röntgenologisch laat ik een recreatiepaard in de prijsklasse beneden de 2500 euro niet keuren, wel klinisch.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 07:54

ook een recreatiepaard zou ik keuren,
als jij m dalijk toch weer wilt verkopen, willen 9 vd 10 kopers toch heus foto's
en zeker als een paard in de lagere prijsklasse valt zou ik keuren, omdat vaak paarden in de lagere prijsklasse wat op de foto's mankeren Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:10

crossmonster schreef:
en zeker als een paard in de lagere prijsklasse valt zou ik keuren, omdat vaak paarden in de lagere prijsklasse wat op de foto's mankeren Knipoog

Ja, dat klopt denk ik wel, maar dan is de vraag of een aanmerking op foto's een beperking zijn voor recreatief gebruik.
Mijn eigen veearts is niet perse een voorstander van rontgenologisch keuren omdat (zeker boven de pakweg 12 jaar) er vaak wel iets wordt gevonden. Daarbij vind ik het zelf zeker wel verschil maken voor welk bedrag je een paard koopt en wat je ermee van plan bent.
Bij een paard in de lagere prijsklasse wegen de kosten van keuren niet altijd op tegen het totaalbedrag. Maar ik weet dat dat heel persoonlijk is. Als ik een klik heb met een paard, dan lig ik er niet wakker van mocht ik er om wat voor reden dan ook, ooit niet meer op kunnen rijden. Daarom ben ik ook dolgelukkig met mijn 24 jarige kanjer. Hij is nu bijna2 jaar van mij en ik heb hem helemaal niet laten keuren. Waarom niet? Omdat er op die leeftijd altijd wel iets gevonden wordt en ik rijden niet meer zo belangrijk vind. Ik heb graag een paardje waar ik met plezier mee omga en die heb ik gevonden.
Nu wil ik ook weer niet beweren dat keuren niet nodig is, want een klinische keuring heb ik in het verleden altijd wel laten uitvoeren.

Wat betreft de kosten daarvan, dat hangt heel erg van je veearts af, dus ik zou gewoon even bellen. Daarbij zal je goedkoper uit zijn als je naar je veearts toe kunt. Maar dat is niet altijd een optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:37

Voor vragen over castraties verwijs ik je door naar [MD] Centraal topic over castreren.

Over de kosten van keuring kan dit topic open blijven, al verplaats ik het daarvoor wel naar TAO.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:42

Klinish keuren kost hier in Noord Holland ongeveer 100 euro
rontgen en klinish is ongeveer 500 samen incl 18 foto's

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:42

Rontgenologisch keuren is echt aan te raden hoor. En de kosten ach op de aan koop van een paard maken die 450 euro toch ook niet zoveel meer uit. Dan weet je ook echt zeker of je paard goed is. De kans dat ie dan wat mankeerd waar je hem op terug zou kunnen doen is wel kleiner. Maar zelfs een recreatie paard moet gezond zijn in mijn ogen. Maar goed wie ben ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:47

Bedenk wel dat ook een volledige keuring geen enkele garantie geeft. Je weet op dat moment wat de stand van zaken is, maar lang niet alles komt eruit.
Bedenk waarvoor je het paard wil gebruiken en overleg dat met je keurende arts. 160km endurance stelt toch iets andere eisen dan Z-dressuur.

Ik heb geen van mijn paarden ooit laten keuren. De eerste is 29 geworden, de tweede was nauwelijks 2, daar zie je niks aan en de derde zou niet eens goedgekeurd worden, dus waarom zou ik........

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:19

ponyparadijs schreef:
Rontgenologisch keuren is echt aan te raden hoor. En de kosten ach op de aan koop van een paard maken die 450 euro toch ook niet zoveel meer uit. Dan weet je ook echt zeker of je paard goed is. De kans dat ie dan wat mankeerd waar je hem op terug zou kunnen doen is wel kleiner. Maar zelfs een recreatie paard moet gezond zijn in mijn ogen. Maar goed wie ben ik

Je eerste opmerking, zal niet voor iedereen opgaan, maar daar kan ik wel begrip voor opbrengen. Natuurlijk vindt niet iedereen dat €450 niet veel verschil maakt. Ik vind dat bijvoorbeeld wel heel veel geld.
Niet omdat ik het niet heb, maar om punt 2 dat je hier aanhaalt. Ik vind dus niet dat je zekerheid hebt dat je paard goed is. Je geeft een flink bedrag uit voor een momentopname van de toestand van je paard. En dat geeft wel wat info over wat je in de toekomst kunt verwachten, maar een heleboel dingen zie je ook niet. Bovendien geeft het geen enkele garantie dat je lang plezier van je paard zult hebben.
Persoonlijk houd ik dat geld dus liever in mijn zak om het later evt. aan dierenartskosten uit te geven mocht dat ooit nodig zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:30

Verschilt heel erg per dierenarts, het beste kan je dus gewoon even bellen en vragen.

Klinische keuring zonder rapport kost bij mij 35 euro met rapport 70 euro en castereren 125

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:56

Hallo,

Ik heb 2 maanden geleden m'n paard klinisch laten keuren en kan je dus precies vertellen wat er op de rekening stond.
Paard is in het midden van het land gekeurd; omgeving nunspeet

Voorrijkosten: € 31.64
klinische keuring: € 95.67
administratiekosten: € 5.00
BTW: € 25.14
------------------------------------
€157.45

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:15

Je eerste opmerking, zal niet voor iedereen opgaan, maar daar kan ik wel begrip voor opbrengen. Natuurlijk vindt niet iedereen dat €450 niet veel verschil maakt. Ik vind dat bijvoorbeeld wel heel veel geld.
Niet omdat ik het niet heb, maar om punt 2 dat je hier aanhaalt. Ik vind dus niet dat je zekerheid hebt dat je paard goed is. Je geeft een flink bedrag uit voor een momentopname van de toestand van je paard. En dat geeft wel wat info over wat je in de toekomst kunt verwachten, maar een heleboel dingen zie je ook niet. Bovendien geeft het geen enkele garantie dat je lang plezier van je paard zult hebben.
Persoonlijk houd ik dat geld dus liever in mijn zak om het later evt. aan dierenartskosten uit te geven mocht dat ooit nodig zijn.[/quote]

Een rontgelogische keuring in natuurlijk geen moment opname. De botten van een paard verandert natuurlijk niet snel. Klinische keuring is wel een moment opname. En kan natuurlijk wel van alles met je paard gebeuren en daar wil je ook echt niet aan denken maar je verkleint wel de kans op oc/ocd en hoefkatrol/hoefbevangenheid onwijs. Ik laat een paard zeker rontgelogisch keuren. Vooral nadat ik bijna een paard gekocht had die al beginsel van hoefkatrol, wat niet te behandelen is. Het is geen garantie dat niet nee.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:23

ikke schreef:
Bedenk wel dat ook een volledige keuring geen enkele garantie geeft. Je weet op dat moment wat de stand van zaken is, maar lang niet alles komt eruit.
Bedenk waarvoor je het paard wil gebruiken en overleg dat met je keurende arts. 160km endurance stelt toch iets andere eisen dan Z-dressuur.

Ik heb geen van mijn paarden ooit laten keuren. De eerste is 29 geworden, de tweede was nauwelijks 2, daar zie je niks aan en de derde zou niet eens goedgekeurd worden, dus waarom zou ik........

dan heb je geluk gehad, helaas kun je van buiten niet zien of het paard helemaal goed is en beter ervan af zien als je nog niets met het paard hebt dan alle verdriet achteraf als je er alsnog achterkomt dat er wat aan de hand is met je paard en dan heb je ook nog de handelaren die paarden medicijnen geven waardoor je niets merkt van eventuele gebreken aan de benen, dan is 500 euro echt niet veel voor wat meer zekerheid op een echt gezond paard

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:02

Mijn paard is net klinisch en rontgenologisch gekeurd 918 foto's voor 260 euro. In het noorden van het land.
Hier wijken de prijzen ook erg af. Ligt eraan naar welke kliniek je gaat. Tussen de 250 en 500 euro.
Even verschillende veeartsen bellen is de moeite waard. dat geldt ook met castreren.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:27

Klinisch bij de dierenarts zelf, 85 euro.
Foto´s: geen idee, hangt af van hoeveel en van wat je er op wilt hebben.
Castratie: ook geen idee van

Om je heen bellen loont...........

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:18

Viktorien schreef:
Een rontgelogische keuring in natuurlijk geen moment opname. De botten van een paard verandert natuurlijk niet snel.

Daar heb je wel een punt. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat een paard dat op foto's helemaal ok is, geen garantie is dat het ook in orde blijft. Het kan zich evengoed verstappen als het van de trailer komt, of uitglijden op de weide. Dat bedoel ik met een momentopname. Zaken als hko en ocd zul je er wel direct kunnen uithalen en dat kan absoluut van belang zijn bij de keuze of je een paard al dan niet gaat kopen.

Maak vooraf wel duidelijke afspraken over de kosten van de keuring. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het dier wordt afgekeurd? Dan heb je wel een hoop geld uitgegeven en kun je weer opnieuw gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:48

Yorghos schreef:
Viktorien schreef:
Een rontgelogische keuring in natuurlijk geen moment opname. De botten van een paard verandert natuurlijk niet snel.

Daar heb je wel een punt. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat een paard dat op foto's helemaal ok is, geen garantie is dat het ook in orde blijft. Het kan zich evengoed verstappen als het van de trailer komt, of uitglijden op de weide. Dat bedoel ik met een momentopname. Zaken als hko en ocd zul je er wel direct kunnen uithalen en dat kan absoluut van belang zijn bij de keuze of je een paard al dan niet gaat kopen.

Maak vooraf wel duidelijke afspraken over de kosten van de keuring. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het dier wordt afgekeurd? Dan heb je wel een hoop geld uitgegeven en kun je weer opnieuw gaan zoeken.

als hij afgekeurd word kopen we hem gewoon niet. tja dat geld is dan zeer jammer maarja liever dan iets meer uit geven dan er over 2 maanden achter komen dat het een slecht paard is en dan hem in moeten laten slapen of iet dergelijks dan heb je nog meer geld uit gegeven

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:51

Ik was maar €75,00 kwijt aan klinische keuring en heb mijn 2 jarige merrie niet rontgenlogisch laten keuren omdat mijn verzekering goed is. En ze konden ook nog niet alles zien volgens meerdere dierenartsen.
Mijn eigen dierenarts vond et ook prima zo

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:01

Ik wil mijn bijna 3 jarige paard op de foto hebben, gewoon een fijn idee voor mij zelf. Alle dierenartsen in ZH kosten zo'n 450 - 550 euro. Welke kliniek doet het voor 250 euro? dan rijden we gewoon daar heen met de trailer....