paarden op de wei met de kou

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

paarden op de wei met de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:21

Ik heb 2 paarden die normaal gesproken op stal staan. Grotendeels staan ze in de paddock en s'nachts gaan ze op stal. Nu met dit weer heb ik ze buiten in de wei gezet, is dit nou te koud voor ze? Het is zo dat ze soms tot 24 uur in de paddock stonden en dan om 6 uur al weer naar buiten. Ze geven niet de indruk dat ze het koud hebben in de wei. De oudste heeft een winterdeken op want die is geschoren en de jongste heeft een dikke wintervacht. Ze hebben geen mogelijkheid om te schuilen op de wei.

luve_rozes

Re: paarden op de wei met de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:27

het kan wel koud zijn, vooral voor de geschorene, maar dat hangt ook af van de dikte van het winterdek, en wat voor weer het is. Zelf vind ik windstil maar vriesweer minder erg dan wind en regen. Toch heb je een deel van de natuurlijke bescherming verwijderd, dus let op. Degene met een wintervacht heeft, mits je ook niet veel poetst, niet snel ergens last van. Kunnen schuilen is wel een pre.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:27

Hoe kan het in de wei kouder zijn dan in de paddock?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:30

Ik ga er van uit dat een paddock aan huis ligt, dat is meestal toch zo, dus niet op de 'open vlakte'. De wei is dat meestal wel, tenzij je een dikke boomrand hebt, zoals wij hier. Ligt de paddock wel op de open vlakte, dan corrigeer ik mezelf, net zo koud dus.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:36

Ik denk dat de paddock iets minder koud is omdat de stallen daarvoor liggen en de westenwind een beetje tegenhouden, ook zijn er in de buurt wel meer huizen en aan de overkant industriegebied. Maar als er veel wind staat is het daar ook best koud. Ik geloof dat het geschoren paard een dek van 150 gram opheeft, wel waterdicht. Ze is niet kouwelijk aangelegd en de bovenkant van haar rug is niet geschoren (haar benen, buik en hals dus wel). Ze staat dus ook altijd met die deken in de paddock. Het andere paard word idd niet vaak geborsteld, hoogstens af en toe een beetje het zand eraf. Gelukkig is het nu wel een stuk warmer al weer, als het weer te nat word halen we ze maar weer naar binnen en als het hard gaat waaien ook.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:38

normaal gesproken houden ze zichzelf wel warm door te blijven bewegen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:41

Als ze het gewend zijn moet het geen probleem zijn. Echter is mogelijkheid tot schuilen wel erg aan te raden. Zeker bij langdurige regen vinden ze dat wel prettig.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:52

je geeft aan dat het te koud zou zijn maar wat is het verschil tussen heel de dag in een paddock of op het land???
Lijkt mij heerlijk voor je paarden weer lekker op het land te kunnen. Hebben zij altijd meer ruimte.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:17

Het is meer dat ik zefl nogal een koukleum ben en dan ben ik bang dat de paarden het ook koud hebben. Maar een paard heeft het natuurlijk veel minder snel koud dan een mens. In de zomer staan ze ook dag en nacht op dezelfde wei trouwens.
Als het heel hard gaat regenen zet ik ze wel weer binnen trouwens, want dan word het ook weer te nat op de wei en krijgen ze weer last van mok. Dat hadden ze in het najaar ook namelijk.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:06

Welnee, bij ons staan de paarden overdag gewoon in de wei, 's nachts op stal. Gaat prima, ze kunnen wel wat hebben hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:06

Ze kunnen gewoon buiten staan hoor. Als er voldoende ruwvoer is kunnen ze zich prima warm houden.

Wat die mok betreft, ik smeer mijn paard zijn kootholtes in met uiercreme voor dat de mok begint. Nu zijn die dikke sokken van tinkers wel wat lastiger maar helpt het niet om alles met een dikke vette zalf in te smeren voor ze in de regen naar buiten gaan?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:41

Volgens mij hoef je nergens voor te vrezen hoor en vatten de paarden geen kou.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:46

Lekker juist voor de paarden in de gezonde frisse buitenlucht. Als ze genoeg ruwvoer hebben kunnen ze het wel een poosje volhouden en ze zijn het bovendien gewend.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:48

Paarden kunnen echt wel tegen kou.
Ik denk dat regen kwalijker voor ze is, dan echte vrieskou.
Lekker buitenzetten, zorg dat ze wat te knabbelen hebben, hooi of gras.. ideaal Ja

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:50

Mijn verzorg paard staat ook altijd buiten (zonder deken of wat.) Ze kunnen er goed tegen hoor Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:51

en een schuilplek, niet te vergeten, anders moet je ze dat toch wel gaan bieden met regenachtig, winderig en guur weer. In de natuur zouden ze ook beschutting gaan zoeken en blijven ze ook niet op de open vlaktes staan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:14

Ze staan inmiddels weer binnen (eigenlijk vnl in de paddock). Het werd toch weer te nat helaas en het ging harder waaien en regenen. De jongste heeft nu wel een snotneus, maar of dat van het in de wei staan komt weet ik natuurlijk niet. Helaas is er in de wei geen schuilmogelijkheid, en die kan er ook niet komen omdat je natuurlijk niet zomaar iets neer kan zetten.