Merrie gewoon hengstig ondanks winter?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Merrie gewoon hengstig ondanks winter?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:19

Mijn merrie was vandaag weer hartstikke hengstig, ze reageerd op haar vriendin-merrie waarmee ze in de paddock stond! Plassen, knipperen ...

Ik begrijp dat eigenlijk niet, daar is het toch heel het seizoen niet voor (het is hartsikke koud en korte dagen)? Ook staan er geen hengsten kort in de buurt (er staat er wel 1 een stal verderop op het terrein, maar die heeft nu geen dekdienst), en ze staat ook niet op stal naast een ruin.

Wie heeft dit ook bij haar/zijn merrie?

Ze heeft er verder geen last van en is gewoon goed in de omgang.

Nadine

Re: Merrie gewoon hengstig ondanks winter?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:30

Ik weet niet of dit waar is, Maar ik zou denken dat dit gewoon door zou moeten gaan. Jij wordt toch ook steeds weer ongesteld.

Magic_Ubaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:32

Mijn oudste merrie blijft ook gewoon hengstig! Hoe hard t ook vriest, die andere is wel hengstig alleen niet meer zo heftig

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:35

Mijn merrie is ook zeer regelmatig hengstig. Ook in de winter.
Er staan bij ons wel 2 hengsten op stal, misschien dat dat ook meespeelt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:36

Merries zijn gedurende het hele jaar hengstig. Onder invloed van met name temperatuur en daglicht (seizoenswisselingen) worden ze beter waarneembaar hengstig of gaan ze juist in een soort winterstand. De ne merrie is wat beter waarneembaar of ze hengstig is of heeft wat sneller een cyclus die op gang komt.

De aanwezigheid van hengsten is altijd een oorzaak dat merries duidelijker hengstigheid tonen.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:39

Valerie is ook heel vaak hengstig (nu dus ook)
volgengs mij gaat dat gewoon door...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:50

OK! Ik maak me er ook geen zorgen om, mijn andere merrie was ook wel eens hengstig in de winter, maar ik vond het zo vreemd. Had altijd geleerd dat dat in winter stil lag. Niet zo gek, want dan worden ze ook niet gedekt (in de natuur) omdat het veulen dan in een ongunstige periode geboren zou worden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:55

simodi schreef:
OK! Ik maak me er ook geen zorgen om, mijn andere merrie was ook wel eens hengstig in de winter, maar ik vond het zo vreemd. Had altijd geleerd dat dat in winter stil lag. Niet zo gek, want dan worden ze ook niet gedekt (in de natuur) omdat het veulen dan in een ongunstige periode geboren zou worden.

Dat is idd een van de hoofdredenen. De merrie heeft het in deze tijd (herfst/winter) veel te zwaar om letterlijk energie te steken in een embryo dat voor haar lichaam als een soort parasiet is dat het beste uit haar trekt. Bovendien is het voedselaanbod in deze periode niet bepaald onbeperkt voor handen. Althans dat was ooit het geval voor ze een deken van 5000 gram op kreeg en in stal werd gezet met 3x per dag voer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:21

Is het licht in de stal 's nachts aan en draagt je paard een deken? Hengstigheid staat vooral onder invloed van licht. Het is inderdaad zo dat de hengstigheid niet persee stopt in de winter, maar het is voor de merrie handiger om gedekt te worden in de late lente/vroege zomer. De aanwezigheid van een hengst, dekdienstof niet, is uiteraard ook van invloed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:25

Macy is ook gewoon hengstig in de winter. De andere merrie die sinds kort bij ze in de wei staat is al weken hengstig, maar dat heeft er denk ik meer mee te maken dat ze nu bij een ruin staat

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:53

mijn merries zijn nu ook hengstig enne drachtig gescand. Maar dat ben ik van ze gewend.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:55

Mijn merrie is nu ook hengstig, niet normaal meer. Is nu ook veel beter te merken dan normaal(in de zomer enzo). Heel raar. Ze staat 24/7 buiten met een ongevoerde regendeken, dus zou nu niet zo duidelijk moeten zijn lees ik net hier.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:09

Hm, het hoort volgens mij eigenlijk niet door te gaan. Mijn merrie wordt in de winter nooit hengstig. Maar er zijn paarden die gewoon het hele jaar door hengstig blijven worden. Niet handig van ze, om de mogelijkheid er te laten zijn om in de winter een veulen te krijgen. Maar er zijn genoeg merries die in de winter wel hengstig zijn, en dit kan verder geen kwaad Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:09

Mijn merrie is ook gewoon in de winter hengstig, ik merk geen verschil.

bonma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:16

het valt me deze winter wel erg op dat alle merrie's bij ons op stal hengstig zijn,anders valt het me wel minder op.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:29

Siersma schreef:
Mijn merrie is nu ook hengstig, niet normaal meer. Is nu ook veel beter te merken dan normaal(in de zomer enzo). Heel raar. Ze staat 24/7 buiten met een ongevoerde regendeken, dus zou nu niet zo duidelijk moeten zijn lees ik net hier.

Misschien staat ze langs de weg? Lantaarnpalen geven ook licht. Het is op weinig plaatsen in Nederland nog echt donker.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:52

En ik maar denken dat ik een gekke merrie had.
Die van mij is dus ook hardstikke hengstig dat ze zichzelf letterlijk in de weg zit..

Gisteren heeft hier de zon nogal fel geschenen, vrij warm op dr bolleke natuurlijk.. Reed met uitrijdeken op.. En ze was dan nog in gezelschap van wat (half) mannelijk schoon en ik had hem zitten gistermiddag.. Ik vond dr al vreemd, maar vandaag was er daar de bevestiging..
Pff.. Vlinders in dr buikje.. Pissen en gillen..

Mijn andere merrie staat trouwens ook hengstig, maar die word al hengstig als je nog maar naar dr kijkt..

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:01

mijn merrie is altijd hengstig :S zodra ze bij een ruin in de stapmolen staat begint ze al, ze hoeft niets eens ff aan hem te ruiken :p

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Mijn hafje staat wel langs de weg, maar zijn geen lantaarns. Het is er echt donker, wat t dus echt vreemd maakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:13

merries reageren op weer en daglicht Knipoog

wij hebben een heleboel merries lopen en zodra het 2 dagen mooi weer is zijn ze allemaal hengstig.
blijft het lang donker en slecht weer zie ik het bij geen een van allen,nou ja eentje dan die is altijd heeeel duidelijk hengstig. Tong uitsteken

volgens mij moet een merrie juist altijd gewoon hengstig worden, alleen worden ze het bij heel slecht weer gewoon niet,zal wel iets zijn dat de "natuur" dat zo regeld

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:14

De merrie van mijn vriendin is nu vaker hengstig dan in de zomer! echt ernstig!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:17

Ookal is een merie in de winter hengstig, ze is hoogstwaarschijnlijk niet zo optimaal hengstig dat ze makkelijk drachtig raakt.
Mocht je een Kerstveulentje willen fokken zul je echt met hormonen spuiten etc moeten werken.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:20

Ik ken veel merries die nu hengstig zijn... maar volgens mij haalt dekken (als je dat al zou willen rond deze tijd Nagelbijten / Gniffelen ) weinig uit Knipoog
Dat ze hengstig zijn wil niet altijd zeggen dat ze ook echt rijp zijn om gedekt te worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:30

Mijn merrie`s zijn ook gewoon hengstig,ook al lopen er bij ons alleen maar ruinen.
Maar ik ken een wilde kudde paarden die in spanje leven en ook in de winter word daar wel eens een veulen geboren.Ondanks dat het in de bergen kouder is als hier.

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:08

Nadine___ schreef:
Ik weet niet of dit waar is, Maar ik zou denken dat dit gewoon door zou moeten gaan. Jij wordt toch ook steeds weer ongesteld.

wahaha xd,, wel grappig gevonden