paard is afgemaakt, wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDDDDDD

paard is afgemaakt, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 12:44

weet niet of het goed staat Bloos

jaren terug (2000?), mocht ik een pony van mijn ouders;) Met weinig verstand van paarden gingen we een pony zoeken. We zagen een advertentie van een 5 jarige valk van ong. 1.45m. Daar gingen we kijken. Deze pony was erg lief/mooi en de eigenaren zeiden dat hij goed gereden was enzo, dus wij gekocht. In de wei deed hij al raar, rende heen en weer, net alsof die nog nooit in een wei gestaan had. maargoed, later erop geklommen en lekker gereden, dat ging goed. een dag later kon ik er niets mee!!! kon er niet eens opkomen, en durfde ook meteen niet meer. Dus iemand die goed kon rijden gevraagd of zei deze pony wou inrijden, eerste keer ging weer goed, tweede keer kon ze er ook niet opkomen, toen ze er uiteindelijk op zat rende de pony kei hard weg, en knalde keihard tegen een hek aan. De amazone had haar enkel gekneusd en kon dus niet meer opstappen. Wij wouden die pony weer wegbrengen, we mochten een andere uitzoeken, dat hebben we niet gedaan!! we zijn naar een handelaar gegaan, kijken of hij wat had staan en evt. wou ruilen. En dat deed hij Knipoog de pony die ik had geruild was echt liefde op het eerste gezicht, die heb ik nu nog steeds Haha! .

Aantal jaar later (2002?) hoorde ik van de handelaren dat ze de pony naar de slacht hadden gebracht. ze hadden maanden geprobeerd de pony in te rijden maar die was gewoon te gevaarlijk, wel heel lief maar met rijden niets mee te beginnen. ze durfden hem ook niet te verkopen als weidepaard, omdat hij zo lief was en er dan toch kinderen zouden opstappen.

later (2003?) hoorde ik dat die mensen waar wij die pony gekocht hadden, dierenmishandelaars waren, ze hadden een aantal ton kadavers in hun bos liggen !!!! dit was toen overal in het nieuws !!!

wat zou er gebeurd zijn met die pony omdat hij niet te berijden was en tegelijkertijd zo'n lief karakter had??

en hebben jullie dit ook meegemaakt? misschien van dezelfde eigenaren..

Kedevr

Re: paard is afgemaakt, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:38

Ik denk dat de pony traumatische dingen onder het zadel heeft meegemaakt bij die dierenmishandelaars. Jeetje wat een idioten! Sneu voor jou en de pony maar ik denk wel dat de handelaren er goed aan hebben gedaan de pony naar de slacht te doen al ben ik er geen voorstander van. Wie weet wat er was gebeurt als een kind er ooit een keer op had proberen te rijden?

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 15:42

bedankt voor je reactie Knipoog je moet er idd niet aan denken als er een kind op gaat proberen te rijden.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:49

Hoewel slachten voor het paard natuurlijk niet de leukste optie is, vind ik wel dat de handelaar dit top heeft opgelost.
Vaak hoor je toch dat een handelaar alleen maar aan het geld denkt, en er verder niets om geeft wie er allemaal gewond raakt met de bok die zij verkopen.
Wat ik weer jammer vind, is dat zo'n mooi dier, met zo'n leuk karakter dan verpest is door een of andere klojo.
Aan het eind van het liedje betaald toch het dier de rekening weer, maar nogmaals, de handelaar heeft er in ieder geval niemand anders mee opgescheept.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:55

WoW wel erg voor je... Ik denk ook dat de handelaar dit goed opgelost heeft.. wel leuk dat je nu wel een goed paard hebt Haha!
Ik snap echt niet hoe mensen die paarden zo kunnen verpesten echt zielig gewoon,, ook dat dat paard gewoon verpest is door die mensen

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 16:48

ja en enorm veel mensen zijn bij deze eigenaren/beulen de dupe geweest. namen noem ik liever niet mits er naar gevraagd wordt. Knipoog

de handelaar had zelf ook nog jonge kinderen, is zeker een goede beslissing van hem geweest!!!

gelukkig heb ik deze valk maar 2 weken gehad, dus nog niet de echte klik, maar het was wel weer je eerste pony dus dat was wat moeilijker.
die pony die ik nog heb staat op mijn avater Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:50

aan de ene kant is het inderdaad erg goed dat de handelaar hiervoor gekozen heeft en niet voor verkoop aan bijv. een gezin. een pony die op het oog erg lief lijkt en er ook nog eens mooi uitziet was hij vast wel weer goed kwijtgeraakt, met alle gevolgen van dien.

echter, mocht ik zelf ooit zo'n dier tegenkomen dan mag hij de rest van zijn leven slijten zonder bereden te worden. dat een paard waarop niet veilig gereden kan worden afgemaakt wordt is natuurlijk best kwalijk, zeker als het uiteindelijk niet aan het dier zelf gelegen heeft. bij de juiste eigenaar komt zo'n dier goed terecht, net als ieder ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:55

Waar jij je pony hebt gekocht staat idd bekend om zulke dieren te kopen en verkopen als zijnde goed.
Vandaar vaak (extreem) lage prijzen.

De handelaar die hem naar de slacht heeft gebracht heet eigenlijk heel goed gehandeld.
Zo heeft de pony rust en wordt idd niet steeds door nieuwe ruiters gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:01

Misschien was die pony wel hartstikke groen en werd verkocht als een pony die goed gereden is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:02

Dan zou die handelaar hem wel goed zadelmak hebben gekregen schat ik zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:12

Ik snap je niet. Wellicht was hij gesedeerd de eerste keer, zodat hij rustig was.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:18

ja ze zeiden dat ze het maanden geprobeerd hadden. pony naar de slacht is vaker goedkoper dan als rijpony verkopen, dus dat geloof ik ook Knipoog

gelukkig vind iedereen dat de handelaar goed gehandeld heeft. Knipoog

ja daar dachten wij ook al aan russel, maar bij de andere ruiter (die een gekneusde enkel had gekregen) was hij de eerste keer ook gewoon rustig, en daarna knetter gek.

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:02

ik vind ook dat de handelaar er goed aan heeft gedaan, want wie weet wat de gevolgen anders waren geweest... Natuurlijk is het wel jammer van zo'n lief paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:06

ik geloof niet dat een handelaar wie zijn bos vol ligt met kadavers de moeite neemt om een pony naar de slacht te brengen....ik ben blij dat ik niet weet wat er echt gebeurt is......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:08

dit zijn 2 verschillende mensen geerke
handelaar en mensen waar ts pony gekocht heeft

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:14

o.k sorry,weer niet goed gelezen....gek he,ik vertrouw gewoon geen handelaren,je zal er goede tussen hebben,maar ik weet het niet....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:33

aan de ene kant hebben ze goed gehandelt. al het mijn paard was geweest was ik er ook net zo lang mee bezig gewest tot ik vooruitgang zou zien. zie dit soort dingen als een mega uitdaging.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:20

Ik weet niet of dit nou meteen de goede oplossing is om dit paard te slachten.
Zo hoor ik niks over een medisch onderzoek, wie weet had het paard wel veel pijn in bijv. zijn rug.
De dag ervoor laat ie het toe maar de volgende dag als er iemand op wil stappen weet hij al dat het pijn gaat doen en laat het niet toe.
En de pony heeft misschien ook al heel veel meegemaakt.
Ik vind dat er vandaag de dag te snel paarden worden verkocht als het niet lijkt te gaan.
Wel ben ik van mening dat dit soort problemen moeten worden opgelost door mensen die niet bang zijn en verstand van zaken hebben en nog voor dat dat gebeurd moet hij door een dierenarts nagekeken worden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:00

Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Eerlijk gezegd vind ik het alleen bepaald niet slim om een pony te kopen, als je er geen verstand van hebt. Wel vind ik dat die handelaar bijzonder goed bezig was door de pony te slachten, en niet als weidepaard door te verkopen om die reden. Dan denkt die wel goed aan de veiligheid in elk geval. Maar het is wel jammer voor de pony natuurlijk. Maar ik heb zoiets dus nooit meegemaakt, en ik hoop het ook nooit mee hoeven te maken.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:45

Liseef schreef:
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Eerlijk gezegd vind ik het alleen bepaald niet slim om een pony te kopen, als je er geen verstand van hebt. Wel vind ik dat die handelaar bijzonder goed bezig was door de pony te slachten, en niet als weidepaard door te verkopen om die reden. Dan denkt die wel goed aan de veiligheid in elk geval. Maar het is wel jammer voor de pony natuurlijk. Maar ik heb zoiets dus nooit meegemaakt, en ik hoop het ook nooit mee hoeven te maken.

Je wilt op dat moment een pony en we hadden er idd nog weinig verstand van, konden ook beter iemand meenemen maar dat is een verhaal achteraf. heb altijd op een manege gereden waar ik bijna niets geleerd heb.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:49

kasparonda schreef:
Ik weet niet of dit nou meteen de goede oplossing is om dit paard te slachten.
Zo hoor ik niks over een medisch onderzoek, wie weet had het paard wel veel pijn in bijv. zijn rug.
De dag ervoor laat ie het toe maar de volgende dag als er iemand op wil stappen weet hij al dat het pijn gaat doen en laat het niet toe.
En de pony heeft misschien ook al heel veel meegemaakt.
Ik vind dat er vandaag de dag te snel paarden worden verkocht als het niet lijkt te gaan.
Wel ben ik van mening dat dit soort problemen moeten worden opgelost door mensen die niet bang zijn en verstand van zaken hebben en nog voor dat dat gebeurd moet hij door een dierenarts nagekeken worden.

ja dat kon natuurlijk ook, dat de pony last van zijn rug had... misschien hebben de handelaren er wel naar laten kijken, dat weet ik verder niet. bij die mensen stonden ook paarden met doorgezakte ruggen enzo (deze paarden heb ik zelf niet gezien)

deze pony zag ik niet als een uitdaging. durfde er de tweede keer al niet meer op. dat had ik toen nog nooit eerder gehad. en je kon hem zo goed vasthouden als je wou, hij peerde hem telkens weer!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:46

Wat betekend: aantal ton kadavers in hun bos liggen !!!!

Tong uitsteken.. weet even niet wat het betekend:P:$

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 22:46

ze hadden nogal veel 'dode paarden' (of wat er nog van over was) in hun bos liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:36

Ook koeien enzo.
Zover ik begrepen heb mogen ze ook geen paarden meer verhandelen. Maar dat doen ze toch.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:44

Tjeetje, wat een verhaal.
Mijn gevoel is heel dubbel, zeker omdat we inderdaad eventuele medische kennis niet voor handen hebben.

Een paard slachten om deze reden, tja, ik weet het niet. Mijn oude instructrice had ook een Fjordenruin gekocht die anders naar de slacht ging en ze heeft er daarna gewoon t/m Z-dressuur mee kunnen rijden en hij is ook nog eens reservekampioen van de ruinen geweest! Ok, hij bleef dominant, maar een ervaren ruiter kon er later zo mee wegrijden (ik later ook, was een super beest om te rijden!).

Zelf denk ik dan ook dat hij uiteindelijk wel goed terecht was gekomen, maarja, of alle proefmensen nou zo veel beter waren als goede start dan de slacht, ik weet het niet.
Hoe lang duurt het om de ideale persoon voor zo'n pony te vinden?

In bijna alle gevallen ligt het niet aan het dier, maar aan de vorige en/of huidige eigenaren. Om een dier zijn leven af te nemen vind ik dan ook een erg lastig verhaal, al zit er ook wel een positieve kant aan, namelijk dat de pony niet meer met zadels e.d. wordt lastig gevallen.
Maar aan de andere kant: hij had ook bij de goede terecht kunnen komen en als zeer moeilijke pony verkocht kunnen worden, zodat ruiters weten wat ze kopen en dus niet een mooi verhaal krijgen en misschien had hij dan nu wel heel gelukkig nog steeds door de wei gehuppeld en was ie misschien ook met rijden wel verbeterd.

(wat een lap tekst weer he! Bloos Maarja, ik vind het dan ook een lastig issue en een uitgesproken mening heb ik er dan ook niet over)