buitenrit intensiever door kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

buitenrit intensiever door kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 17:58

Zou de arbeid veel intensiever (zwaarder) zijn voor een paard nu de grond zo hard is tijdens een buitenrit?

DDDDDDD

Re: buitenrit intensiever door kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:59

ga jij buitenritten maken op bevroren grond?

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:02

nee ik denk het niet, maar als de grond echt hard is kan je beter niet gaan.

hier zijn de paden zacht en m'n paard zweet niet meer als anders

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:07

denk dat je het wel kunt vergelijken met mensen, in de zomer rennen we minder hard. Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:09

Ik rij gewoon over de bevroren paden, mits ze behoorlijk egaal zijn. Weet niet of het intensiever is voor een paard. Ik draaf alleen rustig en stap meer, dus voor mijn paard is de arbeid dus zeker niet zwaarder.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:12

Ik rij alleen niet als het ijzelt Knipoog en nu eigelijk zoals normaal, iets minder vaak galop. In het buitenland rijden ze ook door hoor, en daar vriest het een heel seizoen... maar ik heb wel idee dat het intensiever is voor een paard. heeft iemand dezelfde ervaring?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:15

Waarom heb je dat idee dan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:21

Ik denk niet dat het intensiever is. Als ik een uur lang over de verharde weg draaf of stap, is 'mijn' paard niet meer moe dan wanneer ik de zandpaden neem die zacht zijn, integendeel. Ik denk dus dat het minder moeilijk lopen is voor de paarden, ze zakken er niet in weg en dus is er minder kracht nodig om hun been erweer uit te krijgen.
Let wel op met oneffen stukken, het zand geeft niet mee en de paarden weten dit niet. Harder dan draf over een bevroren pad zou ik dus ook zeker niet doen. Een pad vol oneffenheden kan alleen in stap genomen worden ivbm struikelen of overstrekken van de voet.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:35

oke, duidelijk. Ik zal volgende ritten met vrieskou iets voorzichtiger rijden. Hij ging nu liever stappen nl. iets over de helft. Dan mag hij dat ook, want dat zal wel een reden hebben dat eerste stuk beter was dan laatste stuk wat betreft ondergrond. Ik dacht dat hij misschien moe zou zijn. Ik heb alleen gegallopeerd op vlakke stukken, maar ook veel op de weg gereden ipv in de berm. Was wel een heerlijke rit, met de zon en beetje sneeuw op de takken Knipoog daar was mijn paard het volgens mij helemaal mee eens, hij geniet er zo van !

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:19

Ik heb afgelopen week constant buitenritten gemaakt (bevindt me in de bevoorrechte positie dat we in het bos wonen).
Ik stap en draaf inderdaad alleen maar.
Op oneffen paden stap ik en ik laat mijn paard zijn eigen weg kiezen op het pad.
Ik heb niet het idee dat de arbeid zwaarder is omdat hij niet weg zakt in de zand. Van de zomer merk ik inderdaad dat hij sneller moe is als we veel over zandpaden rijden waarin hij wat wegzakt.

Bovendien is het nu heerlijk om in de bossen te rijden. Lijkt net of je op vakantie bent in oostenrijk ofoz Haha!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:29

Ik denk niet dat het intensiever is. Het lijkt me voor een paard juist minder zwaar om op een hard bodem te lopen, dan op een hele zachte...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:51

Geen idee of het intensiever is. Als je op ongelijke keiharde ondergrond rijdt wel, omdat ze bij elke pas zich moeten corrigeren. Maar is het egaal (en niet glad) lijkt het mij zelf ook minder zwaar dan in een mul zandpad.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:52

Ik rijd ook de hele week al op het asfalt.
Hij zweet wel maar wel meer dan in de bak.
maar of dat nou door de kou komt of omdat we zomaar een kwartier draven, geen idee..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:22

Ik las iets bij endurance dat de hartslag van het paard omhoog gaat bij koud weer. Zou dat mee kunnen spelen?

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:16

mij lijkt het intensiever voor een paard om in een zware bak te lopen dan op een vlakke harde bodem, ik zou niet teveel gaan stappen dan koelen ze zo snel af en verder rustig aan

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:40

bedankt alidaen voor je aanvullende reactie! klopt inderdaad, met beetje wind erbij voelen ze vrij snel koud aan met langdurig stappen.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:18

Ik denk niet dat het echt veel intensiever is. (alleen voor mij misschien, want me paard wil er steeds vandoor in galop, omdat ze dan minder beweging heeft omdat ze bijna niet op de wei staat, en dan is het wel zwaarder voor mij Haha!)