Wat moet ik doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 14:07

Hallo allemaal,

Ik wil even wat advies vragen aan jullie.
Ik heb een ruin van 11 jaar en ik heb hem nu ongeveer 3 jaar.
Hij heeft altijd al heel veel aandacht nodig gehad en heeft van het begin dat ik hem kreeg altijd
al gehapt! (niet gemeen bijten!)
Op het begin probeerde ik het hem af te leren door hem een tikje op zijn neus te geven, maar ik kwam er snel achter dat dat geen zin had, dus ik negeer het nu gewoon.

Sinds Augustus 2007 ben ik full time stage aan het lopen op een bungalowpark.
In de zomer gaf het nog geen problemen omdat hij zijn energie kwijt kon door elke dag lekker met zijn vriendje op de wei te lopen. Maar het wordt nou winter en de weide is niet meer van toepassing.
Ze gaan om de beurt nu de paddock in iedere dag.

Ik vind het heel erg dat als ik nou terug kom van stage dat het al donker is en dat ik hem alleen nog even kan poetsen, want hij heeft zoveel energie dat ik niet buiten ga rijden zonder hem eerst te longeren! (dit kan niet omdat de bak bevroren en gevaarlijk is, we hebben alleen een buitenbak!)

Nou was ik pas met mijn moeder nog even bij hem langs gegaan en toen was hij heel chagrijnig en gemeen, hij kwam bijtend naar me toe met de oren naar achteren en ik durfde dus niet bij hem de stal in te gaan!

Ik vind het voor hem niet terecht dat ik er geen oplossing voor ga zoeken, maar ik weet dus niet wat ik moet doen!
Mijn moeder zegt dat ik iemand moet zoeken die hem een aantal keer wil rijden, maar hij is nou zo lastig dat ik daar niemand anders mee wil opzadelen!

Ik weet niet wat ik moet doen!! Ik vind het niet reeël voor hem en ik ben dan ook naar een oplossing aan het zoeken! Verkopen?? (dan komt de vraag op zetten: ik ben in februari klaar met stage) 2e vraag is dan kan ik dan uberhaupt nog wat met hem??
Wie kan mij helpen aub??

dankjewel

Goof

Re: Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:08

Een verzorger zoeken (al dan niet tijdelijk) die hem wel den aandacht en beweging kan geven die hij kennelijk graag wil hebben??

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:09

ik zou toch er iemand voor zoeken.
mij zou het juist een uitdaging lijken zoon paardje Lachen.
er zijn wel mensen die het wel doen.
zoek dan wel iemand met verstand er van en geen penny meisje Lachen.
verder zou ik niet verkopen aangezien je stage straks afgelopen is en je dan zonder paard zit Lachen
en je kan dan toch nog gewoon met je paardje bezig?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:05

Er zijn inderdaad ruiters die juist uitdagingen zoeken in dergelijke paardjes en iemand erbij zoeken lijkt mij dan ook de oplossing. Zorg in het begin alleen wel dat je zo veel mogelijk samen doet, zodat de persoon weet hoe jij met je paard om gaat.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:09

Probeer met hem te wandelen als de bak bevroren is, en inderdaad gewoon longeren voor het rijden als dat nodig is. Negeer zijn bijtgedrag en beloon hem als hij goed luisterd. Bang voor hem worden werkt averechts, dat voelt hij en gaat hij alleen maar meer uitdagen. Een goede verzorgster kan ook helpen, maar als je zelf met hem aan de slag gaat iedere avond hem even op zijn strepen zetten, dat werkt het beste.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:12

Iemand zoeken die hem aandacht geeft is wel zo fijn voor hem,ik heb met mijn gezondheid getobt en kon het niet opbrengen naar mijn paard te gaan.Hij stond als ik kwam met zijn kont naar de stal deur,toen heb ik iemand gezocht en dat viel niet mee.Maar ik heb nu iemand die hem erg lief vind en veel zin heeft dingen met hem te ondernemen.Dan vind ik het niet zo erg als ik een keer te moe ben om hem veel aandacht te geven.Ik ben erg blij met haar.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:32

ik heb vroeger ook zo'n paardje gehad als jij zegt, en ik moest ook werken/stage, ik heb toen iemand gezocht die het een uitdaging vond een moeilijk paard te rijden en te verzorgen als ik er zelf niet was, en idd geen penny meisjes, maar iemand wat ouder en met veel jaren rijervaring

groetjes

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 16:35

dankjewel voor de reacties!!
dan denk ik dat ik toch iemand ga zoeken om me 2 dagen ofzo uit te helpen met rijden en verzorgen!

hij vind het ook heel fijn dat merk ik als ik savonds tog nog even hem lekker kom poetsen en zijn stalletjes verschoon
zoals ik van jullie al hoor zijn er tog al een aantal mensen die er een uitdaging in zien en ik hoop dat ik dan ook iemand hier in de buurt kan vinden!!
zo in mijn omgeving kan ik zelf niemand bedenken, dus misschien een advertentie plaatsen, proberen kan altijd!
dankjewle

meer reacties zijn welkom

groetjes jill

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:00

Waarom is een weide eigenlijk niet meer van toepassing? Is het omdat hij geschoren is en niet meer buiten kan staan? Of omdat hij anders de wei kapotloopt? Want dat probleem heb ik nu ook (dat de weide stilaan kapot gelopen is) en ben wat rond gaan zoeken naar een oplossing, en nu gaan we voor de winter (enkele maanden) een andere wei in de buurt huren, zodat Noah toch nog 24/7 in de wei kan staan, maar zijn eigen wei niet stukloopt. Mss een idee om jou paard zo terug meer tijd buiten te geven?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:35

Je kan je paard ook tijdelijk onderbrengen bij een trainingsstal waar hij professioneel gereden en verzorgd wordt.

Of een berijder zoeken voor de tijd dat je stage loopt.

Of een andere stal zoeken waar ze wel over de accomodatie beschikken waar je ook 's avonds goed kan rijden.

Oplossingen zijn er genoeg, maar je moet zelf (op korte termijn) een besluit nemen. Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:26

zo veel mogelijk buiten ook al is de grond bevroren de paarden passen zich wel aan op harde grond, als je bang bent moet je iemand hebben die niet bang is en die het laten uit leggen dat hij normaal moet doen en zeker niet bijten ik zou hem dan een halster om houden dat je hem kan vast pakken. niet slaan maar een rukje aan het touw geven tot hij niet meer bijt.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:14

Solleke_Noah schreef:
Waarom is een weide eigenlijk niet meer van toepassing? Is het omdat hij geschoren is en niet meer buiten kan staan? Of omdat hij anders de wei kapotloopt? Want dat probleem heb ik nu ook (dat de weide stilaan kapot gelopen is) en ben wat rond gaan zoeken naar een oplossing, en nu gaan we voor de winter (enkele maanden) een andere wei in de buurt huren, zodat Noah toch nog 24/7 in de wei kan staan, maar zijn eigen wei niet stukloopt. Mss een idee om jou paard zo terug meer tijd buiten te geven?

nee hij is niet geschoren maar hij staat op een boerderij en de wei is helemaal vertrappeld, en die boer wil dat niet dus daar kan ik niet veel tegen doen, maar gelukkig begint de bak weer een beetje te ontdooien(voor hoelang het duurt) dus hij kan nu gelukkig weer lekker in de bak! en over een wei in de buurt huren ben ik ook over aan het denken todat mijn stage is afgelopen, maar bedankt voor de tip Knipoog

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:20

montyjansen schreef:
zo veel mogelijk buiten ook al is de grond bevroren de paarden passen zich wel aan op harde grond, als je bang bent moet je iemand hebben die niet bang is en die het laten uit leggen dat hij normaal moet doen en zeker niet bijten ik zou hem dan een halster om houden dat je hem kan vast pakken. niet slaan maar een rukje aan het touw geven tot hij niet meer bijt.

over het algemeen ben ik helemaal neit bang voor hem maar ik denk dat niemand het prettig vind als een paard met de oren na achter op je afkomt, en als je hem dan een beetje naar achter de stal in wilt duwen om zijn halster om te doen dat hij dan probeert te bijten en steigerd. ik sla hem ook niet ik zei dat ik hem toen ik hem pas had een tikje gaf maar dat ik snel doorhad dat dat niet werkte dus daarom negeer ik het ook, en rukje aan het touw geven, ik heb het idee dat hij dat alleen maar leuk vind als ik dat doe dat hij dat als spelen ziet want hij houdt er echt niet mee op Tong uitsteken

nu ik mijn reactie na lees komt misschien een beetje boos over maar dat is neit zo haha ik bedoel het op een normale toon Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:41

mag je het halster niet om houden op stal, kan je hem makkelijker pakken en rustiger om zetten, zorg dat hij langs de muur staat als je met hem bezig ben, en je niet kan bijten, probeer hem te corrigeren zonder dat hij ziet dat je hem corrigeert, dus niet kijken naar hem hoe zijn reactie is, maar door gaan met wat je aan doen was, en geen aandacht aan dat probleem schenken. Het is ook geen prettig gezicht als ze met open mond naar je toe komen, ik zeg niets tegen de paarden maar laat door mijn houding merken dat ze wel moeten luisteren, en vooral diep in en uit ademen, als je angstig word of gespannen, word je hardslag rustiger van en het paard ook.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:03

Ik snap het niet waarom er al snel aan verkopen wordt gedacht.
Dit paard maakt je iets duidelijk, hij is niet happy met deze situatie.
Jouw paard maar ook ieder ander paard hoort zoveel mogelijk buiten te lopen.
Ook al longeer je hem dan niet je kunt hem dan toch even los laten in de bak, maar het beste is overdag de hele dag weidegang.
Verder zou ik in jouw situatie een verzorger kiezen die jouw paard wat bezig houd en die jouw ook een beetje gaat helpen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:31

kasparonda schreef:
Ik snap het niet waarom er al snel aan verkopen wordt gedacht.
Dit paard maakt je iets duidelijk, hij is niet happy met deze situatie.
Jouw paard maar ook ieder ander paard hoort zoveel mogelijk buiten te lopen.
Ook al longeer je hem dan niet je kunt hem dan toch even los laten in de bak, maar het beste is overdag de hele dag weidegang.
Verder zou ik in jouw situatie een verzorger kiezen die jouw paard wat bezig houd en die jouw ook een beetje gaat helpen.

Eens, gewoon een verzorg(st)er zoeken die wel aandacht kan geven aan je paard.