Knarsende tanden waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Knarsende tanden waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 18:14

Hoi,
Mijn paard is sinds een paar dagen met het rijden wat aan het knarsentanden(geluid van tanden die over mekaar gaan zoals mensen dat ook kunnen in hun slaap bijv.).
Eerst dacht ik dat hij het van een stalgenoot zijn paard had overgenomen en toen dacht ik
misschien is het het zadel (rugprobleem)...maar die ligt(weer)helemaal goed.

Graag tips want het is zowel voor mij maar voor hem ook irritant.
Kan het zijn dat hij het doet omdat hij aan het wisselen is??
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 21-12-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Re: Knarsende tanden waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:19

hoe bedoel je knarse tanden??

mijn paard als hij echt heel erg onspannend heel erg lopen kwijlen en daarbij maakt hij n soort piepend geluid door met zn tong tegen het bit te bewegen.
dit noemd mijn instructriese ook knarsen ik vin dhet meer piepen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:43

het kan door stress komen of omdat het zijn tanden zeer of omdat het bit niet lekker ligt. je kan iig even een paardentandarts laten komen om te kijken of hij last heeft van zijn gebit. zo niet, dan moet je gaan kijken of er de laatste tijd veel spanning of iets dergelijks is met rijden. en anders eens een keer een ander bit er indoen. een zachter bit bijvoorbeeld of een dunnere of juist dikkere en dan kijken wat hij doet.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:21

gebit laten controleren Ja

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:43

Kan het ook zijn dat het komt door het wisselen???

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:55

ja. kan. dan heeft hij dus last van zijn tanden. je kan er dan dus een paardentandarts bij halen. die kan zeggen of hij aan het wisselen is of dat hij haken ofzo heeft waardoor hij aan het knarsetanden is.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:01

Dat wil mijn paard ook wel eens doen.
Hebben toen gekeken wat de oorzaak kon zijn(tandarts laten komen,of dat ze pijn had)
Maar bleek dat die van mij het doet als protest dat ze niet aan het werk wil.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 10:42

Dat is het zeker niet Meliza aangezien hij het de laatste paar keer alleen doet en wij niet van werk en/of rijstijl zijn veranderd.
Dat weet ik 100% zeker..Ik ga morgen denk ik de tandarts bellen aangezien er gister niet eens op te rijden viel.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:51

Zou ook zeker de tandarts bellen.
Heb dat zelf ook gedaan en heb ook gekeken of pijn de oorzaak was.
Maar mijn paard doet het ook niet ook niet omdat ik veranderd ben van werk of rijstijl.
Zij doet het gewoon omdat ze op dat moment geen zin in het werk heeft.
Als ik haar dan gewoon door pak houdt ze er wel mee op.
Succes ermee

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:54

sommige paarden doen dat ook als ze wat gestresst zijn.
ik zou er wel even naar laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:55

Last van tanden of verzet..
Rijstijl hoeft t niet aan te liggen - Als er iets in t lichaam niet goed zit kan er ook reden zijn voor verzet.

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:57

Paard bij mij op de manege doet dat ook al! Bij hem is het als ik opzadelen, of de stal binnen kom. Ook als ik tussen de andere pony's in de les rijdt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 20:53

Ik heb vandaag verschillende tests gedaan...alleen hoofdstel zonder zadel erop, aan de longe met en zonder zadel ..etc.
Ik ben er eigenlijk nu 90% zeker van dat het zijn rug is.
Het is namelijk zo: Een week terug heb ik een nieuw zadel aangeboden gekregen waarvan de verkoper zei dat ik hem maar even moest proberen of hij me beviel..Hij zei wel dat, mocht het goed zijn, hij aan de voorkant opgevuld moest worden.
Nou, ik een paar keer gereden en het beviel me wel..Nu heeft hij waarschijnlijk daardoor last van zijn rug gekregen omdat dat zadel nog niet helemaal goed lag. Donderdag opgevuld! Vrijdag opgehaald..zadel ligt nu goed maar de pijn in zijn rug is er gewoon nog even.
(Dierenarts op stal heeft er ook nog even een oog op geworpen)
Hij heeft vandaag aan de longe even flink gebokt en de lossigheid is er wel..doet alleen nog iets zeer.
Hij buigt verder wel braaf en nam het bit ook netjes aan.
Ben blij dat ik mijn Vriendje zijn probleem heb gevonden..we zaten er allebei mee. Ach gut

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:14

Dniekje schreef:
gebit laten controleren Ja

Idd, of misschien is je paard wat gestresst.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:45

Mijn paard doet het al vanaf haar 3e jaar toen ze net is ingereden en nu is ze 8 en ze doet het nog steeds!

Ze gaat het altijd doen als ze heel goed loopt of als ze een beetje gespannen is (ligt er aan hoe hard ze het doet )

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 23:07

Mijn paard heeft nu ik weer een aantal keer gereden heb en ook met les, absoluut geen pijn in de rug. Ze laat het allemaal lekker los en loopt zoals altijd weer super ontspannen en netjes over de rug heen. Toch blijft ze knarsen..het is zooo irritant en ik vind het heel moeilijk...waarom doet hij het nu?? Boos! Mijn instructrice zegt ook dat hij verder absoluut geen pijn of iets anders vertoont. Dit klopt ook..hij kent het leuke geluidje nu en blijft het gewoon doen..Zodra hij galoppeert is het weg en als hij echt flink aan het werk gezet ook. Kan het verveling zijn??
Ik sprong ook regelmatig maar omdat de bak dit een tijd niet toeliet heb ik dit een tijd niet gedaan. Dus meer dressuur en 1 keer in de week naar buiten..Ik ben radeloos! Duivel ! De tandarts komt zoiezo in januari..ik hoop dat dat misschien uitkomst bied.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:15

Is er ook niks aan het bit ofzo?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 11:02

Ik heb er al wat andere bitten ingehad...blijft gewoon hetzelfde
..

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:26

Er was bij ons een vrouwtje op stal en haar paard knarsde ook op ze bit. Ik vond dat ze een vrij harde hand hand maar ik kon het mis hebben?!

Nou heef zij mij een keertje 10 min geholpe en ook mijn paard was in eene aan het knarsen!!
Waarschijnlijk verzet of omdat ik echt te hard in ze mond was!!

(Heb 2 nachten slecht geslape hoe ik zo stom kon zijn om na haar die 10 min te luisteren, me paard heef ook een week beroerd gelopen!! )

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:15

Wij hebben ook een paardje dat knarsetand. Meenden eerst ook dat het aan het wisselen van de tanden lag (naast het knarsen was ook de houten omheining niet veilig.)
Het kwam vooral voor wanneer ze stress had zoals bij het voeren (ze komt uit een grote kudde, dus toch altijd even 'vechten' voor je hapje). Inmiddels is het al sterk verminderd, maar haar tanden zijn nog niet volledig klaar met wisselen.
Onder het rijden doet ze het juist helemaal niet, omdat ze dan plezierig wordt beziggehouden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:38

Ik ben absluut niet hard in de hand dat weet ik zeker.
En het is ook iets van de laatste week dus is zoiezo niet mogelijk.
Paard is jong dus bezighouden met rijden is dagelijkse kost Haha!

Vandaag gereden en hij heeft hij bijna niet gedaan ik ben weer helemaal trots!! Haha! Heeft hem waarschijnlijk gewoon iets dwars gezeten of idd wisselen van tanden! Knipoog
Het is zo'n superknol..morgen weer lekker springen! Vork

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:39

Danielledm schreef:
Er was bij ons een vrouwtje op stal en haar paard knarsde ook op ze bit. Ik vond dat ze een vrij harde hand hand maar ik kon het mis hebben?!

Nou heef zij mij een keertje 10 min geholpe en ook mijn paard was in eene aan het knarsen!!
Waarschijnlijk verzet of omdat ik echt te hard in ze mond was!!

(Heb 2 nachten slecht geslape hoe ik zo stom kon zijn om na haar die 10 min te luisteren, me paard heef ook een week beroerd gelopen!! )

Leuk..ik zie dat je in Utrecht woont, Ik ook!!! Haha!

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:58

Meestal knarsen paarden met hun tanden als ze het moeilijk vinden. Of het klinkt als knarsentanden terwijl die met zijn tong tegen het bit aanduwd en zo dus tegen ze tanden aankomt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:33

effe goed blijven lezen Bloos
Citaat:
Dat is het zeker niet ... aangezien hij het de laatste paar keer alleen doet en wij niet van werk en/of rijstijl zijn veranderd.

Vandaag was het bijna helemaal weg heeeel af en toe heeel effe!! Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:54

Mijn pony doet het ook, al jaren lang.. Ik heb haar nu 1 jaar en bij de vorige eigenaar deed ze het ook al. Ja Er zijn mensen die meteen gaan roepen dat het verzet is, maar verder is er niks aan op te merken. Als mijn pony knarst, loopt ze gewoon hetzelfde als ze loopt wanneer ze niet knarst. Knipoog
behalve dat ze een vreselijk irritant geluid maakt.. Nagelbijten / Gniffelen Haha!