Als je aan dekens wilt beginnen om de reden die je geeft zou ik het niet doen. Het wordt dan op den duur idd een "dekenpaardje".
Als het kan gewoon lekker "naakt" rond laten lopen. Bovendien is het nu nogal laat om er nog mee te beginnen.
Mijn paard heeft ook altijd dekens op gehad, ik wou die nu voortaan af gaan laten maar het gaat niet. Haar wintervacht is van zo'n slechte kwaliteit dat het geen warmte meer vast houdt.
Als je dan toch met dekens wilt beginnen moet je wel opletten dat ze het niet te koud krijgt, een dun dekentje drukt de haren plat dus die kunnen geen warmte meer vasthouden. De kou komt tegen het deken en omdat dat dun is houd het de kou niet tegen en de warmte van het paard niet vast. Dat heeft dus niet veel nut.
Ik werk meestal met een 0 grams regendeken (daar is het nu te koud voor) een 200 grams outdoordeken (die heeft ze nu op) en een 300 grams outdoordeken. Als het echt ijskoud wordt die ik onder de 200 grams nog een 300 grams staldeken maar dat is met dat klimaatje hier niet snel nodig.