Bang voor andere paarden binnen en buiten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annekepatist

Bang voor andere paarden binnen en buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:19

Onze merrie van inmiddels 9 jaar oud en 5 jaar onder het zadel is niet op wedstrijden te rijden. We hebben er zes gereden in de B. Als ze eenmaal in de ring is gaat het goed en heeft ze oranje lintjes gewonnen. Ineens wordt ze helemaal gek in de buiten op binnenmanege als er andere paarden bij komen. Ze draait helemaal door en is voor mij niet meer te handelen. Wie heeft daar ook ervaring mee en heeft ideeen. Door alle commentaren en kritieken ben ik erg aan mijzelf gaan twijfelen. Het zal zeker aan mijn rijtechniek liggen, maar ik wil het graag leren wat ik dan moet doen. Lessen heb ik regelmatig. Inmiddels kunnen we (alleen) minimaal M rijden. Iedere dag wordt ik gecoached(ik ben 49 en rij sinds 8 jaar). Kan je het uberhaupt leren of zijn er ruiters waar het nooit mee lukt??? We hebben voor ons gevoel alles geprobeerd. Zelfs een zeer ervaren ruiter tijdens een wedstrijd op een voorterrein (drie uur "gevochten"en de merrie werd alleen maar heter). De dierenarts heeft haar nagekeken en heeft ons het advies gegeven alleen maar thuis te rijden?? Het is een ontzettend lief paard op stal. Ik weet het even niet meer? Verdrietig

dolor

Re: Bang voor andere paarden binnen en buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:49

veel oefenen. naar oefen wedstrijden/onderlinge wedstrijden gaan. er is ook een homeopatisch middeltje dat je aan je paard mag geven, ook voor wedstrijden enzo. misschien is dat wat, dan zijn net de scherpe kantjes eraf.

en anders is dit misschien wat voor je:
http://www.primeval.nl/pdf_folder_stres ... ard_nl.pdf

en voor de rest veel oefenen. desnoods je instructeur/instructrice meenemen op wedstrijd zodat die ondertussen aanwijzingen kan geven.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:16

Waar je ook aan kunt denken, is aan het wennen van andere paarden om je heen in je normale trainingssituatie. Stapje voor stapje het dier laten wennen aan andere paarden om zich heen. (als er tenminste een ander paard om te oefenen in de buurt is, of iemand die je kunt vragen om langs te komen)
Begin dan desnoods met dat het andere paard gewoon buiten de bak waarin je traint staat of langsloopt. Probeer daar eerst mee te werken. Gaat dat goed, laat dan eens iemand even met zijn paard de bak in lopen, en laat het dier daar even staan.
Zo kun je stapje voor stapje je eigen dier laten wennen aan andere paarden.
Succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:22

ik denk iid ook dat het beest gewoon niet met de situatie om kan gaan dat er zoveel andere vreemde paarden zijn...
misschien rustig aan beginnen met een aantal vreemde paarden...
ik denk in dit geval dat het niet aan jou ligt!

annekepatist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:17

Met 1 paard of pony op dezelfde hand gaat het redelijk. Als degene maar niet "gek" doet. Van de week weer bijna verongelukt met 5 paarden in de bak. Misschien helpt het om toch maar naar wedstrijden te gaan en als eerste te starten?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:41

staat ze ook laag in de rangorde of niet?
want volgens mij is ze dan gewoon bang Ach gut
als eerste starten voorkomt wel veel problemen, maar het zou ook wel fijn zijn als het probleem echt opgelost kon worden... er zijn altijd situaties met meerdere paarden waar je niet aan ontkomt Ach gut
vooral naarmate je hoger gaat rijden valt als eerste strarten niet altijd meer mee denk ik...

annekepatist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:50

We zijn inmiddels in contact met Anja Reijns. Ze zegt dat het een lief maar ook heel slim paard is. Ze loopt aan de ene kant weg voor andere paarden en aan de andere kant als ze erlangs galoppeert in de binnenbak wil ze wel even met het achterbeen dreigen. Stapt ze rond, gaat het wel, maar als je haar aan het werk zet wordt ze erg schichtig en springerig. Ze heeft van veulen af aan bij een ander paard in de wei gestaan (ze is hier geboren) Komen we buiten paarden tegen doet ze helemaal niets, behalve als ze ze wel hoort, maar niet ziet door de bomen of zo.