pitbull jaarling hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

pitbull jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:12

Voordat ik half bokt over me heen heb heb niks tegen pitbulls . Bloos

Ik heb een schat van een haflinger jaarling .
Maar het beestje heeft echt totaal geen gedult .
Dat was al zo toen ie 4 mnd oud was en doordat ik hem lekker met nog een jaarling hengst en hoop shetten buiten laat staan zal dit ook niet echt veranderen .
Maar dat er iets moet veranderen was vandaag weer even duidelijk .

Meneer is altijd reuze enthousiast als ik kom .
Dat komt ook omdat als ik kom ik de 2 jaarlngen brok kom geven en dat weten ze dondersgoed .
Maar als het meneer niet snel genoeg gebracht word kan het alleen maar met oren in zijn nek achter mij aanlopen .
Ik negeer dit gedrag zoveel mogelijk maar als ie gaat dreigen grijp ik wel ff goed in .
Vandaag ging het van te voren goed .
ik zet dan altijd de 2 jaarlingen even in stal zodat niet de hele kudde te dikke shetten de brokken op gaan eten .
Was water aan het geven en beide heren waren blijkbaar al klaar en ik duurde te lang denk ik voordat ik de deur open kwam maken .
dus geef ze om beurten een aai over de bol en wil de sluiting pakken en ineens beet mijn haflinger in mijn hand en niet te zuinig ook en liet niet los ik heb dus echt met mijn rechterhand hem moeten straffen net zolang tot meneer toch maar losliet en zielig achter in de stal ging staan .

gevolg mega bloeduitstorting in mijn linkerhand en mijn pink ringvinger en middelvinger zijn niet te gebruiken hand die 3 x zo dik is als de andere en een pijn grrr werd er gewoon misselijk van . had de huisarts gebeld en deze zei dat zodra de bloeduitstorting weg was ik fotos moest gaan maken want heeft waarschijnlijk iets geraakt .

Nou ben ik weer mooi klaar mee en de goed bedoelde advieze probeer het negatieve gedrag te negeren ga ik denk ik maar even negeren en meneer weer terrug zetten op zijn plek .

t kan zon scheetje zijn maar als het om eten gaat heb ik ineens een draak . Haha!

iemand nog tips en adviezen alles is welkom .

omaas

Re: pitbull jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:38

Klopt het dat de jaarlingen samen in een box gevoerd worden, want dat is niet duidelijk in jouw verhaal. Ik zou hem alleen in een box zetten om hem te voeren.
Een tip die ik je kan geven, die ik persoonlijk jaren geleden heb toegepast bij mijn paard, is dat hij op een bepaalde plaats moet gaan staan als er gevoerd wordt.
Voordat je het voer in de bak doet, zal je hem een commando moeten leren om op een plaats te staan.
Als ik tegen mijn paard 'plaats' zeg gaat hij tegen de muur staan, een eindje van zijn voerbak. Als ik dan het voer erin heb gedaan, zeg ik:'kom maar'. En dan komt hij zijn voer eten.
Zo blijf jij de leider. Als je een box in wilt gaan kan je dit commando ook geven.
Met veel geduld kan jij dit ook. Wel héél consequent zijn en goed belonen als hij het snapt.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:52

op het moment eten ze idd samen in een mega grote box .
dit gaat goed de een links de ander rechts en wachten gewoon bij voerbak .
alleen matcho heel vriendelijk en geduldig en vento met zijn oren in zijn nek na het eten krijgen ze altijd ff een kroel en gaan ze weer terrug de wei in .
gaat meestal goed .
maar nu was ik dus iets te lang bezig met waterbakken die vol ijs zaten en werd vento ongeduldig .
maar je merkt het aan alles in hem .
alles moet vlug anders is ie pissed en geloof me hij kijkt echt boos maar doet nooit niks behalve vandaag dus omdat ik ff niet oplette .
maarja om nu van en 1 jarige gaan te verwachten dat ie wat meer geduld gaat hebben weet ik niet of dat helemaal fair is .
kinderen hebben dat vaak ook niet .
na dit tafereel gaat ie zichzelf wel weer een paar weken gedragen hoor .
er zijn al eerder wat kleinere dingen voorgevallen waardoor ik hem ff op zijn plaats moet zetten .
en daarna gaat het weer een paar weken goed .

het is ook gewoon het enorme verschil van karakters .
Matco x arabier is zo braaf en vind alles best en vento de haflinger is precies het tegenovergestelde .

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:08

Allereerst: hoe lang heeft het je geduurt bovenstaande te typen? Auw, wat jij beschrijft klinkt echt niet mals Bloos!

Wat je zou kunnen doen is dmv grondwerktraining beleefdheid voor voedsel aan te leren. Een niet constant snaaiend paard tijdens buitenrit bijvoorbeeld is handig (hoewel het daarbuiten natuurlijk luilekkerland meets garden of Eden is), hoewel ik het nut van het met een wortel naast je hoofd van je paard kunnen zwaaien en het op commando kunt laten opeten nog niet ingezien heb, maar ik het wel bijzonder en gaaf vind - en het bijzonder makkelijk aan te leren bleek.

Het boek van Inge Teblick is een aanrader. Probeer het paard ook even apart te nemen van de ander en de Shetters - een stukje afgezet land met prikpaaltjes en draad bijvoorbeeld (mits hij daar niet doorheen gaat). Van de andere kant... het is nog wel een ukkie. Maar ik ben geen expert, zeker niet met jaarlingen dus aan anderen om hier verder over uit te weiden Haha!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 19:31

Jamezy schreef:
Allereerst: hoe lang heeft het je geduurt bovenstaande te typen? Auw, wat jij beschrijft klinkt echt niet mals Bloos!

ik type gelukkig met mijn rechterhand linkerhand zit omhoog omlag houden lukt echt niet .
word ook echt misselijk van de pijn als ik hem omlaag doen .

wat je zegt over beleefdheid met voer deed ik daarna ook hij mocht heel lief kijken net als de rest voordat ie zijn wortel kreeg wat hem echt veel moeite koste .
maar ik heb wel gedult haha dus heb het mooi volgehouden .
was iets te boos om te denken dat het nog ukkie is .

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:54

Vervelend dat je zo gebeten bent. Hij is nog erg jong en zo te horen probeert hij je graag uit. Ik heb twee ( verzorg)merries die haaien worden als ik met eten kom. Ik loop daarom altijd met een touw of een stokje. Want terwijl ze elkaar willen schoppen sta ik daar met die emmer. Zo houdt ik ze toch op afstand. Bij mijn hengst heb ik hem geleerd dat hij 3 stappen achteruit moet doen voordat hij met zijn neus de voerbak in mag. Door een op en neer beweging te maken met mijn arm en later met mijn hand heb ik hem dat aangeleerd. Of misschien kan je met zijn tweeen eentje heeft de voerbak en de ander jouw jaarling en dan elke keer als hij achteruit gaat en netjes blijft belonen met voer en anders geen voer/lekkers voor hem.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:52

is het mogelijk een ouder paard bij de jaarlingen te zetten zodat je paardje opgevoed wordt. Of je paardje verplaatsen in een groep met ouderen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 22:30

Hij staat nu bij mijn shet die 6 jar is en die is echt de baas .
bij voeren gooit ie zijn oren wel plat maar wacht net zo lang tot ie van mij mag eten .
bij hem heeft het voornamelijk met gedult te maken .
alles mooet snel gebeurd het niet snel dan is meneer boos en als ik dan niet oplet heeft ie mij te pakken zoals laatst .
ik voer ze nu ook niet gelijk meer als ik op de wei kom .
Eerst ff kroelen waterbakken verschonen .
Het mooiste is dat ie me nu op gaat staan wachten in stal kijkt af en toe boos om t hoekie van heeft ze nu nog geen voer .
Maar denk dat ik hem zo maar een beetje moet gaan leren dat gedult een schone zaak is . Haha!
Hij heeft gras op de wei en hooi in de bakken de hele dag en hooi is nooit op dus vrees niet dat ie omgaat van de honger ik denk dat het gewoon een heel vervelende gewoonte geworden is .
Ook ga ik hem elke week een keer vastzetten want dat was ook een drama in het begin .
Toen het eenmaal redelijk ging heb ik ze eigenlijk gewoon lekker zo op het land gelaten en heb ze elke dag gevoerd .
Maar denk dat een klein beetje scholing niet verkeerd is .
Dus tips voor wat ik evt nog meer zou kunnen doen met mijn ongeduldige naarling zijn welkom . Duivel

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:37

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om ze niet meteen te voeren als je er bent. Het boek van Inge Teblick is inderdaad een fijn boek en vind ik sowieso leuk voor als je een pony hebt waar je qua werk verder nog niets mee kunt doen wegens de leeftijd; er staan veel dingen in die je met ze kunt doen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 22:41

dank je voor de tip .
ik zal eens op internet speuren naar het boek .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:02

Ik herken dit gedrag in een paardje wat ik dan weer ken. Dit gedrag heeft een naam; voorneid.
Zodra je gaat voeren, worden ze heel boos. Ik zou het al helemaal niet pikken dat je paard dit bij jou gedaan heeft, en ik vind het goed van je dat je hem op zijn plek hebt gezet tot hij losliet. Veel mensen zouden die moed niet hebben, en gewoon wachten tot hij loslaat. Je mag hem best straffen als hij het verkeerd doet, je mag hem best een tik verkopen als hij vervelend doet, maar als tegenprestatie moet je hem dan ook belonen als hij het wél goed doet. Misschien helpt het om hem een tijdje apart te zetten, en hem vanuit een emmer die jíj vast hebt te voeren. Misschien werkt het ook om hem op stal te zetten, het voer in het weiland te leggen waar hij alleen staat, en hem dan in het weiland te zetten. Hij weet nu dat het voer van jou komt, maar in jou geval gaat hij daar misbruik van maken, en als het niet snel genoeg gaat voor meneertje, dan gaat hij bijten. Wat hij bij jou geflikt heeft is heel heftig, en ik vind het nogmaals, goed dat je hem gestraft hebt. Ik zou verder ook niet weten (buiten wat ik al gezegd heb) wat je moest doen, misschien wordt hij opgefokt door de andere jaarlingen, dus nogmaals, misschien werkt het om hem een tijdje apart te zetten. Je meldde dat je een kudde shetlanders hebt, anders doe je er eentje bij, zodat hij niet eenzaam wordt. Ik heb echt geen idee wat je verder moest doen.