Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
oooh schreef:Ik vind het vervelend dat je pony zo doet, misschien heeft ze een slechte herrinnering aan de Brink. Met slaan bereik je wel wat, en volgens mij is dat precies wat jouw pony nodig heeft. Met altijd maar hard slaan bereik je niks, dat klopt. Maar als je een paard helemaal NIET slaat zal hij/zij toch de baas blijven. Slaan lijkt zielig maar paarden kunnen zo wel beter begreipen wat je bedoeld.
Grondwerk

) die nu denkt dat hij tegen mij mag steigeren, op me springen, bijten en met m'n jas in zijn mond wegrennen (met mij op sleeptouw want hij laat niet los
)
) maar als jij met de pony loopt, hij maakt zich sterk en jij slaat is dat niet echt de oplossing.
)

maar kan ik dat ding al wel gebruiken? Ik dacht zelf van niet, maar degene waarvan ik het hoofdstel heb gekregen dat het al wel kan, zolang ik maar niet haar iets laat trekken ofzo etc.
Zo'n jonge pony is volop aan het wisselen, heeft dus regelmatig last van de tanden. En als daar dan zo'n hard bit tegenaan tikt dan heb je kans dat ze het bit later echt niet meer wil aannemen. jouri_lover schreef:hoofdstel in doen met bit en anders een wat scherper bit

melaniepk schreef:waarom doe je als je naar buiten gaat niet even een hengstenketting aan het halster ?
even een rukje als je ponie de benen wil nemen en na en paar keer begrijpt hij de boodschap wel hoor ;)
slaan werkt inderdaad in jou geval niet, dan zal hij alleen maar harder van je vandaan willen
en om nog even verder te gaan over dat slaan, soms is een corrigerende tik nodig, als hij je bijt bijvoorbeeld, of als hij je trapt, en met een corrigerende tik bedoel ik natuurlijk niet dat je hem knockout slaat
gewoon een tik op zijn boeg/borst kan al voldoende zijn of even heel snel je vinger omhoog met een hele boze stem kan ook nog wel is helpen
oooh schreef:Ik vind het vervelend dat je pony zo doet, misschien heeft ze een slechte herrinnering aan de Brink. Met slaan bereik je wel wat, en volgens mij is dat precies wat jouw pony nodig heeft. Met altijd maar hard slaan bereik je niks, dat klopt. Maar als je een paard helemaal NIET slaat zal hij/zij toch de baas blijven. Slaan lijkt zielig maar paarden kunnen zo wel beter begreipen wat je bedoeld.

Dus niet zielig zolang het consequent/terecht gebeurt. En dan is dat ook al helemaal geen onmacht van de mens.
Veulens krijgen van mama ook wel eens op hun sodemieter hoor. (En dan geen trap, maar wat wil je, zo'n paardenhoef komt ook heeeeeel veel harder aan dan een gedoseerde tik van de mens).