Is dit dierenmishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Is dit dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:16

Hallo,
(ik weet niet of het goed staat.. maar in principe is het natuurlijk een seizoen's vraag..)

Onze buren hebben een shetlandpony continue buiten staan.
Nu hadden ze van de zomer een leuk schuilstalletje gemaakt,
Maar op het moment hebben ze er iets voor gezet zodat de pony hier niet in kan.
(hij staat dus continue buiten, dag en nacht.) zonder een schuilplek te hebben en helemaal alleen.
Ook zover ik kan zien zijn zn hoeven nooit gedaan..

Weet iemand of dit evt. mishandeling is? (zonder dat de mensen het bewust doen)
Of zal ik de stoute schoenen aandoen en er gewoon zelf heen gaan?

Iemand mischien tips??!!

Nessah

Re: Is dit dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:18

Een shetlander ( die niet geschoren is) kan heel goed af in een weiland zonder schuilstal.. Dat is niet zielig, zielig is als je je paard 23/7 op stal hebt.

Maar zijn hoeven moeten wel worden bijgehouden en dat de pony alleen staat is ook niet goed aangezien het kudde dieren zijn.

je kan altijd even naar de mensen toe om te vragen waarom de pony alleen staat. Of je kan de dierenbeschermers eens bellen om te vragen of zij tips hebben, zijn erg aardige mensen daar die goed luisteren Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:19

Waarom staat er dan wat voor? In principe kan een shet d'r best tegen, alleen al shet gaat regenen is het niet echt handig denk ik. En als z'n hoeven veel te lang zijn is dat natuurlijk wel (onbewust) mishandelen, want dat is niet goed voor zo'n paardje en z'n beenstand. Maar wat bedoel je precies met 'hoeven gedaan'?

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:22

@Nessah Idd, ik kijk gewoon even of ze evt vanavond thuis zijn en anders bel ik daarna gewoon even..
Deze mensen hebben geen verstand van paarden, dat is het enige wat ik van ze weet aangezien ik ze nooit spreek.

@imd geen idee, als ik dat al had gevraagt had ik natuurlijk alles meteen al met ze besproken
wat ik prc bedoel met hoeven gedaan? je zet zelf al een antw voor je vraag..

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:24

Je kan natuurlijk even langs die mensen gaan, maar denk eraan dat als ze niet naar je luisteren en je alsnog de dierenbescherming belt ze waarschijnlijk wel vermoeden dat jij gebeld hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:25

buiten staan is niet zielig,
maar verwaarlozing en vereenzaming wel. Ik hoop dat je die mensen kan overtuigen dat ze er wat aan moeten doen. Misschien is het geen onwil, maar onwetendheid.
succes ermee!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:32

juval schreef:
buiten staan is niet zielig,
maar verwaarlozing en vereenzaming wel. Ik hoop dat je die mensen kan overtuigen dat ze er wat aan moeten doen. Misschien is het geen onwil, maar onwetendheid.
succes ermee!

Jah, daarom, het is een beetje van alles..
Hij staat er ook continue zo zielig bij..
En weet idd wel zeker dat het onwetendheid is.. maar je weet het nooit natuurlijk.
Zal ook binnenkort wel even een foto proberen te maken
(dan zie je waar ik het over hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:34

Shetlanders horen buiten, kijk maar eens in wat voor omstandigheden ze in hun eigen gebiedje leven, de shetlanden zelf, dan hebben ze het hier veel te goed en dat is eigenlijk niet eens goed voor ze, die veel te dikke shets dat is meer dierenmishandeling, hoe vaak zijn ze ook nog eens bevangen???

Maar die hoeven die zouden idd wel een of 2 keer per jaar geknipt moeten worden, dat weten ze misschien niet, maar ik zou eerst eens naar die hoeven gaan kijken eer je er wat over zegt.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:36

Zou inderdaad gewoon even aanbellen en uitleggen wat ze het beste kunnen doen, ik heb ook buren die hadden de shet op een nieuw ingezaaid stuk gezet, even aangebeld en uitgelegd dat de pony daar niet tegen kan. Toen hebben ze een heel klein stukje afgezet, ze wisten het niet.
Voor deze pony wel heel sneu als ie altijd alleen staat.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:44

Hij moet er tegen kunnen, met een dikke wintervacht. Maar, ik zou gewoon even aanbellen en zeggen wat je ervan denkt. Mensen denken anmelijk dat dat ze het goed doen met hun pony. Ik zou gewoon even aanbellen. Moeilijk, maar het beste wat je kan doen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:01

Nessah schreef:
Een shetlander ( die niet geschoren is) kan heel goed af in een weiland zonder schuilstal.. Dat is niet zielig, zielig is als je je paard 23/7 op stal hebt.

Maar zijn hoeven moeten wel worden bijgehouden en dat de pony alleen staat is ook niet goed aangezien het kudde dieren zijn.

je kan altijd even naar de mensen toe om te vragen waarom de pony alleen staat. Of je kan de dierenbeschermers eens bellen om te vragen of zij tips hebben, zijn erg aardige mensen daar die goed luisteren Lachen

Hoooj

Shetjes, fjorden enz kunnen daar wel tegen, alleen idd moet er wel wat aan de hoeven gebeuren.
Ben het met hierbovenstaand eenes:D

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:45

Ponys van mijn buren staan ook 24/7 buiten zonder schuilstal. Vind dit niet zielig, omdat ze er aan gewend zijn. Als een paard gewend is binnen te staan en je zet hem ineens buiten, zonder deken, zonder schuilstal, ja dan is dat zielig.
In de natuur staan ze toch ook 24/7 buiten!
Het ligt er maar net aan wat je je pony aangewend hebt. Wat betreft de hoeven, ja vind dat je hier je buren eventueel op aan zou kunnen spreken.
Maar voordat je binnenstormd met dreigementen van dierenbescherming enz, zou ik eerst even vragen naar de reden waarom zij de hoeven niet bijwerken. Misschien doen ze het wel bewust. (zou niet weten waarom, maar je moet voorzichtig zijn met conclusies trekken, aangezien je aangeeft dat je je buren nooit spreekt.)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:51

Dan zouden wij wel heel erg zijn met 20 luxe paarden die 24/7 zonder deken buitenlopen zonder schuilstal Nagelbijten / Gniffelen

En op welke manier kun je zien dat z'n hoeven nooit bijgewerkt worden? Zijn ze te lang of zitten er scheurtjes in?

Ik zou wel voorzichtig zijn met de db bellen ed... Je kan beter gewoon de buren zelf op een vriendelijke toon aanspreken en naar de redenen vragen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:56

Buiten is alleen maar goed. Maar de hoeven moeten natuurlijk wel worden bijgehouden. En een pony hoort niet alleen te staan. Ze hebben een maatje nodig.

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:01

Dat de hoeven nooit gedaan zijn vind ik wel erg zielig

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:24

Een shetlander kan erg veel hebben. Hoeven die nooit gedaan worden, tja, dat verschilt heel erg per paard. Bij sommigen zal dit helemaal mis gaan, bij anderen blijven de hoeven prima in tact. Zo lang hij goed eruit ziet (niet te mager, niet ziek terwijl daar niets aan gedaan wordt etc.), denk ik niet dat de dierenbescherming ofzo er iets aan doet. Dat er eigenlijk een maatje bij moet, is wel waar.

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:28

Het is niet perse nodig, die stal. Als die maar wel een beetje uit de wind kan gaan staan als die is natgeregen. Want anders word die ziek Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:30

Hij moet wel kunnen schuilen vind ik. Maar ik zou het zieliger vinden als hij 24/7 in een stal word gestopt. Dus ik zou niet de DB bellen (aangezien de DB ervan overtuigd is dat paarden beter af zijn in een stal 24/7). Dus dat helpt ook niet veel voor zijn situatie, kwa hoeven zou ik er wel even achteraan gaan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:28

Zolang ze uit de wind kunnen en uit de regen kan het geen kwaad. Een klein schuilstalletje is dan idd geen overbodige luxe. Ook een Shet raakt op den duur doorweekt als het een tijdlang veel regent.
Weet je zeker dat de hoeven niet gedaan worden?
Probeer het er idd eens met de eigenaren over te hebben, misschien zijn ze zich van geen kwaad bewust.
Succes!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:38

Voor dat mijn paard erbij kwam had onze shet ook een schuilstal.
Maar meneer stond weer of geen weer altijd buiten.
Nu gaat hij s`avonds op stal samen met mijn paard omdat zij niet alleen op stal kan.
Wat de hoeven betreft worden die helemaal niet bekapt of maar heel weinig?
Onze shet hoeft ook niet zo vaak.
Maar als de hoeven er erg lang uitzien van die pony zou ik gewoon een keer een opmerking maken.
Zo van :Volgens mij moet hij bekapt worden zijn hoeven zijn erg lang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:44

Als je een afspraak met de smid hebt gemaakt voor je eigen paard, even bij de buren vragen of hun shet misschien meteen ook kan? Lijkt me een heel aardige start voor een gesprek Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:53

Als je de buren nooit spreekt kun je misschien als je ze ziet eens vragen of je de pony wat lekkers mag geven en hem dan even aaien en kijken hoe hij in het algemeen op je over komt. De hoeven kun je dan tijdens het aaien/broodje geven wel in een glimp vluchtig bekijken, mocht het erg zijn dan zie je dat wel meteen.

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:27

Wij hebben ook 4 shets, die staan ook 24/7 buiten zonder schuilstal, maar ze kunnen wel uit de wind staan. ik denk dat je gewoon naar de buren toe moet gaan. en gewoon vriendelijk zeggen dat de hoeven bekapt moeten worden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:33

ik denk dat het vooral om de hoeven gaat! en misschien kan je vragen waarom ze iets voor die stal hebben gezet?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:35

hoe zien z'n hoeven eruit? en je kan vragen waarom er iets voor de schuilstal staat..