Toch maar een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Toch maar een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:05

Hallo mede-Bokkers,

Mijn paard heeft buiten een 0-grams deken op, op stal niets.
Nu merk ik toch dat ze het binnen koud heeft, buiten weer niet.
Nu kan ik haar binnen ook wel 'n deken opdoen. Het probleem is alleen dat ze dan
niet meer durft te liggen. (Deken past goed)
Een fleece deken op stal zou een optie zijn en deze dan elke week wassen.
Deze rekken namelijk goed mee.
Moet ik dan ook met in- en uitrijden met dekens beginnen?

Wat zouden jullie doen, ik weet het even niet meer.
Ik wil in ieder geval niet dat mijn paard kou lijdt.

p.s. Haar haren staat rechtop en over haar lichaam voelt ze koud.

Alvast bedankt, Myrte en Lara

twinducklin

Re: Toch maar een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:17

Dat de haren rechtop staan wil niet zeggen dat ze het koud heeft. ik zou nou niet meer met dekens beginnen maar gewoon flink kuil of hooi geven, liefst onbeperkt.
Een fleecedeken geeft bijna geen warmte, maar werkt wel de vacht tegen die ze al aangemaakt heeft. Door hooi of kuil te eten krijgt ze het vanzelf warm door de spijsvertering.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:33

Ze krijgt al bijna onbeperkt hooi, helemaal kan niet.
Dan wordt ze namelijk snel te dik. Ze krijgt 3/4 pak per dag.
ivm trauma blijft ze dan de hele dag eten en doet niks anders.

Ze heeft niet alleen haar haren rechtop staan, maar voelt ook koud aan..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:36

Staat ze niet op de tocht binnen? Omdat ze er buiten geen last van heeft, meestal is dat andersom tenzij het tocht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:36

waarom een 0-grams deken eigenlijk? Beetje vreemde keuze in de winter (of nou ja, bij deze temperaturen)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:38

voel eens bij de aanzet van de oren. Als het daar warm aanvoelt heeft je paard het ook lekker warm, heb ik ooit eens gelezen.

Hier is het ook zo dat het IN de stal kouder is dan buiten in het zonnetje. En buiten bewegen ze dan ook nog eens meer. Toch op stal meer eten geven, zou ikzeggen, of wat meer verspreid over de dag misschien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:47

Dat je paard de haren rechtop heeft staan, betekent nièt dat ze het koud heeft. Integendeel; de opgezette haren vormen een isolerende laag die haar warm houden.
Zoals iemand al schreef: leg je hand eens achter haar ooraanzet. Als het daar warm aanvoelt, is ze verder ook gewoon lekker warm en hoef je je echt geen zorgen te maken.
Verder zou ik haar overdag die 0-grams deken niet meer op doen. Zo'n deken heeft alleen zin tegen de regen. Warmhouden doet zo'n deken niet, en hoeft ook niet, want dat kan de vacht prima zelf. Bovendien is ze overdag (als ze buiten loopt) in beweging en kan ze zichzelf ook warm houden.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:50

Eigenlijk wilde ik haar helemaal geen deken opleggen,
maar ik rijd en poets haar dus veel. Wat betekend dat ik haar natuurlijke vet weghaal.
Dus voor de harde wind en regen een 0-grams deken.

Haar oren zijn ook koud...buiten weer niet, daarom dacht ik ook al aan tocht en ben ik in mijn dunne truitje in de stal gaan staan en alle hoeken en kieren afgegaan.
Geen tocht gevoeld..
Haar hooi krijgt ze zeer verspreid over de dag, een plak per keer en 's avonds (21.30) als het licht uit gaat 3 plakken. Daarnaast 2x per dag biks (samen halve kilo)
en een zooi wortelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:53

Xx_Mitt_xX schreef:
Eigenlijk wilde ik haar helemaal geen deken opleggen,
maar ik rijd en poets haar dus veel. Wat betekend dat ik haar natuurlijke vet weghaal.
Dus voor de harde wind en regen een 0-grams deken.

Haar oren zijn ook koud...buiten weer niet, daarom dacht ik ook al aan tocht en ben ik in mijn dunne truitje in de stal gaan staan en alle hoeken en kieren afgegaan.
Geen tocht gevoeld..
Haar hooi krijgt ze zeer verspreid over de dag, een plak per keer en 's avonds (21.30) als het licht uit gaat 3 plakken. Daarnaast 2x per dag biks (samen halve kilo)
en een zooi wortelen.

vaak hebben paarden het bij deze lage temperaturen juist kouder met een 0 grams deken omdat je de vacht stoort in de normale werking. Dus beter een dikke deken of geen deken dan zo'n dunnetje (heb ik me laten vertellen... maar ik snap de logica)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:54

in stal kan hij niet zoveel bewegen als buiten, daar lopen ze zichzelf warm denk ik

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:55

Het is dus waarschijnlijk zo dat ik gewoon verkeerd bezig ben met de dekens.
Het probleem is echter hoe ik haar nu warm krijg Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:58

een gevoerde deken opleggen of geen en hopen dat ze toch voldoende vacht heeft om zich warm te houden. Maar aangezien je veel rijdt lijkt een dikkere deken me de handigste oplossing ivm de vachtverzorging, paard blijft altijd zo fijn schoon onder een deken Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:59

Ik ben altijd van het motto, deken op is deken op. Veel wisselen lijkt mij gewoon niet goed.

Ik zou idd de toch eens nakijken. Van tocht worden ze eerder ziek als van geen deken en iets te weinig vet in de vacht !!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 23:19

Ja, inderdaad. Hoe zou ik beter kunnen checken op tocht?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:23

Een aansteker......

Die gaat flikkeren als het tocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:30

Xx_Mitt_xX schreef:
Haar oren zijn ook koud...buiten weer niet.

Je moet niet de oren zelf voelen. Maar de ooraanzet. Dus zeg maar waar het oor op het hoofd zit. Haha!
Leg de zijkant van je hand achter het oor, op het hoofd, om te voelen of het daar warm of koud is.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:30

Ik zou een 300 grams opdoen, je paard voelt zich niet comfortabel zo denk ik.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:46

Wow 300 gram, is dat niet wat veel in 1 keer? Nagelbijten / Gniffelen
Bij de ooraanzet heeft ze het ook koud.

Ik heb een fleecedeken opgelegd. (Heb momenteel niets warmers in huis)
Met deze deken op durft ze zelfs niet te gaan liggen,
ik zit al de hele ochtend op de camara te kijken en normaal
zou ze zich al één keer zijn gaan liggen. Scheve mond

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:08

300 gram is inderdaad erg veel in een keer. Fleece deken houd niet warm, werkt alleen maar de vacht tegen. Als je dan perse een deken op wilt gooien en nu niks hebt zou ik fleecedeken en regendeken op liggen, dan houd het wel warm. Vraag alleen af of je het paard daarmee een plezier doet als ze niet durft te gaan liggen..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:15

hoi! vind dat als je met dekens begint, je het ook goed moet doen. dus -naar mijn mening dan- beginnen in het najaar met een ongevoerde deken ter bescherming tegen regen e.d, maar als het kouder word, je goed poetst en de beschermlaag weghaalt,je een wat dikkere deken op moet doen.en als het nog wat kouder word en gaat vriezen dan moet er echt wel weer een dikkere op. nu 300 gram lijkt wel veel, maar het is ook stervens koud op het moment, je pony klinkt niet happy zo dus ,misschien wil dat best.en een fleece erbij onder kan ook,geeft in iedere geval samen met de regendeken wat meer comfort! succes groetjes deess

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:17

je paard geeft het beduidelijk aan koud te heben maar je legt er geen dikkere deken op? zou ik toch maar gauw doen Bloos
arm beest staat nu te verkleumen op stal?

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 19:51

Met de fleece heeft ze het wel weer warm, echter
heb ik haar vandaag nog steeds niet zien liggen.
Ik wil haar dus best een dikkere deken kopen, maar als ze daarmee niet durft te liggen ben ik ook niet verder.
ik heb buiten de 0gram er nog overheen gedaan en kreeg even het idee dat ze het zelfs te warm kreeg Nagelbijten / Gniffelen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:05

Ik zou echt niet te snel denken dat je pony het koud heeft, ook als ze niet warm voelt. Ze zou (denk ik) wel gaan bibberen als ze het echt koud had, want dat is de natuurlijke manier om warm te worden. De meeste paarden kunnen goed tegen de kou!

Mijn pony (staat dag en nacht buiten, geen schuilstal) voelt ook altijd koud aan, maar voelt zich echt prima. Dit terwijl de oude merrie die bij haar in de wei staat, duidelijk warmer aan voelt, maar het vaak juist wel koud heeft! (Ze is nl. veel te mager.)

Misschien dat het juist een teken van een goede, isolerende vacht is, als je geen warmte voelt! Denk maar aan sneeuw: als sneeuw op de vacht van een dier blijft liggen, betekent dit dat de vacht zo goed isoleert dat er nauwelijks warmte verloren gaat, en dat is alleen maar gunstig.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:38

Ja, daar zit natuurlijk ook een goede kern in!
Alhoewel ze zich duidelijk niet prettig voelde en
met fleecedeken ik net even met haar gekuit heb.
Ik geloof dat een fleece voor nu voldoende is, hopelijk durft ze zich binnenkort te gaan liggen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:41

Ik zou gewoon de fleecedeken aflaten, waarom zou je de deken opleggen als ze niet durft te liggen? Denk eerder dat jij meent dat ze het koud heeft, een paard dat het koud heeft rilt, dat de vacht ko.ud aan voelt wilt echt niks zeggen. Me veulen heeft het zelfs niet koud en die is amper 5 maanden, erg laat veulen dus, heeft fijn onbeperkt hooi and thats it