Ijskoude vingertopjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Ijskoude vingertopjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:53

Hoi.
Gisteren met rijden (in een binnenbak ook nog) viel ik na een half uurtje bijna flauw. Ik had zo'n koude vingertoppen dat ik ze niet meer voelde. Heb mijn (dunne) handschoenen uitgedaan en mijn handen gewarmd op de hals van mijn paard, maar door de pijn ging ik dus bijna van mijn stokje.

Wie heeft nog meer zo'n last van koude vingers, en wat doen jullie eraan?

Alvast bedankt voor tip!

_Lynn

Re: Ijskoude vingertopjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:58

Ik heb het vorig jaar een keer gehad dat ik bijna flauw viel met ponyrijden. Werd helemaal duizelig en wazig. Heb ze toen onder mijn bontje gehouden Haha! Ik doe nu 2 handschoenen aan met rijden 1 z'n wollen en dan je leren erover aan. Maar dan heb ik eigenlijk nog koude vingertoppen. Ben eigenlijk wel benieuwd wat andere eraan doen Tong uitsteken

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:00

ik heb dat ook! alleen dan niet met rijden maar met wandelen Schijnheilig doet zo'n zeer! je hebt tegenwoordig van die verwarmde handschoenen met batterij maar die zijn mij te duur (100 euro ongeveer)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:00

Degelijke leren handschoenen willen nog wel eens helpen tegen kouw op zo'n manier dat je nog wel je teugels vast kunt houden...
Wanten is natuurlijk nog warmer, maar geen optie.
Wat ook goed wil helpen is om de 5 min ongeveer je paard een rondje losse teugels te geven en je vingers eventjes goed bewegen en masseren en dan weer verder rijden.
Van alleen maar teugels vasthouden met stille vingers, worden ze namelijk veel sneller koud.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:04

ik zorg er altijs voor dat ik met warme handen opstap. Dan heb ik oner het rijden geen last. Als ik dit niet doe dan trekken mijn vingers wit weg en stromt er geen bloed meer doorheen en heb ik het zelfde als ze weer warm worden

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:21

Ik doe ook gewoon meerdere handschoenen (gewoon van die wolle rijhandschoentjes) over elkaar aan. 2 Paar ongeveer. Met het rijden heb ik dan vrijwel nergens last meer van Lachen Misschien ook eens proberen? Die pijn kan behoorlijk zijn anders ja Scheve mond

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:26

ik doe net als hier boven gezegt.
eerst ga ik meestal iets doen waar ik warm van word stal uit mesten, vegen etc
dan met rijden om de zoveel oefeningen ga ik even stappen vingers bewegen zo blijven ze warm.
ik rijd zelfs zonder handschoentjes en ik heb altijd koude handen!!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:37

Ik heb handschoenen met neopreen bovenkant en daar eigenlijk nooit koude handen in. In mijn katoenen handschoentjes kan ik het wel vergeten. Er zijn verschillende neoprenen, gewone, maar ook met terugklapvingers: http://www.saddle-up.nl/N_grp_22-1.html

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:27

Ik heb extra dikke handschoenen aan, als het echt koud is. je kunt ook suede (HH bijvoorbeeld) nemen die laten geen wind door en dan krijg je ook geen koude vingers.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:39

Hmm, ik had van die domi-suede dingen, maar daar kreeg ik toch wel koude vingers in..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:43

Toch blijf ik er bij dat de dikte van de handschoen slechts hooguit een beetje helpt.
Wat veel meer helpt is goed de vingers laten bewegen, steeds even ook tijdens het rijden...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:34

Normaliter is neopreen een erg zweterige stof, maar wanneer je erg koude vingers hebt is het niet zo erg dat het zo snel warm wordt Haha!
Ik heb bij een (tja, hoe noem je dat soort winkels Verward ) soort van legerdump (American Base te Apeldoorn) vorig jaar voor 15 euro thermohandschoentjes gekocht van Neopreen en zelfs met dit weer heb ik er warme handen in.

Voorwaarden: de handschoentjes en je handen moeten wel warm zijn voordat je ze aantrekt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:09

Ik doe meestal mijn handschoentjes alvast aan tijdens het poetsen en opzadelen. Je vingertjes worden dan alvast lekker warm. Als ik dan ga rijden ga ik lekker fanatiek rijden. Dan gaat mijn bloed lekker stromen en krijg ik het lekker warm! Zelfs mijn vingers en voetjes worden dan lekker warm! Ik rijd overigens wel met 'open' handjes en ik heb ze niet stijf op elkaar geklemd. Dat helpt denk ik ook, want als je ontspant kan je bloed veel makkelijker stromen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:59

Wat enorm helpt is zorgen dat rest van je lichaam ook warm genoeg blijft. Dus een extra jas of thermobroek kan heel veel helpen om je handen warm te houden.
Ze hebben ooit een test laten zien op Discovery waarbij iemand een electrisch verwarmd vest aan kreeg, en die kon bij -20 (!!) nog zonder handschoenen allerlei dingen doen, terwijl het zonder vest al bij een paar graden onder 0 heel snel pijnlijk werd.

Verder inderdaad zorgen dat je handen en handschoenen warm beginnen, en ook je lichaam niet te ver laten afkoelen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:03

Ik had het gisteren ook, het deed echt zo'n zeer
Maar verder had ik het helemaal niet koud, zelfs mijn voeten waren warm maar mijn vingers deden Verdrietig zo'n pijn

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:29

Shadow0 schreef:
Wat enorm helpt is zorgen dat rest van je lichaam ook warm genoeg blijft. Dus een extra jas of thermobroek kan heel veel helpen om je handen warm te houden.
Ze hebben ooit een test laten zien op Discovery waarbij iemand een electrisch verwarmd vest aan kreeg, en die kon bij -20 (!!) nog zonder handschoenen allerlei dingen doen, terwijl het zonder vest al bij een paar graden onder 0 heel snel pijnlijk werd.

Verder inderdaad zorgen dat je handen en handschoenen warm beginnen, en ook je lichaam niet te ver laten afkoelen.

Ik moet zeggen dat ik meestal wel goed ingepakt zit. Wel met een normale rijbroek, maar met dikke jas en trui.
Mijn lichaam is ook zo warm, vooral na een galopje. Wat ik al express vrij snel doe om samen goed los te worden in de kou.
Ik ga de tips vanavond gebruiken, aangezien ik dan les heb. Vooraf goed opwarmen (als het lukt) en goed bewegen met de vingers.
Morgen zal ik verslag doen of ik niet weer bijna van mijn stokje ben gegaan.....
Zal wel goed komen.
Anders ga ik zaterdag maar snel naar de ruitersportzaak om dikke handschoenen te kopen.

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:34

heb het echt super koud!!!!!!!!
gisteravond moest ik rijden en voelde mijn vingers echt niet meer.... ben me rijhandschoenen kwijt! Boos!
buiten houden handschoenen de kou zelfs neit meer tegen! hoe moeten we de echte winter (+sneeuw) overleven!? Verward

merkte ook wel aan pony dat het best koud had.. normaal is die niet echt snel enzo, en gister was die echt heel erg snel aan been en lekker voowaarts! (voor hem dan Tong uitsteken)
ging maar zonder zadel uitstappen toen had ik nog wat warmer gekregen bij lekkere warme pony! Lachen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:35

Ik had vandaag ook ijskoude vingertjes toen mijn les begon, deed bijna zeer! Ik heb van die hele goedkope, maar erg fijne harry's horse handschoentjes. Alleen zijn ze voor nu te koud. Dus ik heb maar even geruild met mijn instructrice, die had een paar fleecehandschoenen aan die eigenlijk ietsje te groot waren. Ik heb geen koude handen meer gehad (instructrice wel). Straks maar even in de kast gaan zoeken naar een paar fleecehandschoentjes, die heb ik vast nog wel.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:12

judje schreef:
Normaliter is neopreen een erg zweterige stof

Neopreen is geen stof, maar een rubberachtig materiaal. Zelfde als wat ook gebruikt wordt in bv de duiksport. Dit is wind- en waterdicht. En warm.

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:00

heb ik ook heel snel,
khebt fenomeen van renaud,
in me bloedvaten.. stroomt der geen bloed meer door.alleen bij vingers en tenen.
meer mensen hebben dat,maar weten zelf niet:P
is jammergenoeg ook niets aan te doen qua medicijnen enz..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:47

je kunt het beste iets van een synthetisch iets dragen dat is het warmste.
Katoen wordt snel koud.
Een fleece handschoen van goede kwaliteit, niet van die goedkope fleece handschoentjes.
bij handschoenen wordt snel de fout gemaakt dat de vingertoppen tegen de voor kant aan zitten, dit is dus fout.
De toppen van je handschoenen moet je iets om kunnen buigen er moet nog plaats zijn.
Ik werk in een outdoorzaak waar ze ook kleding voor jagers verkopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:49

sorry mijn verhaal was nog niet af!
over die fleece iets van een winden/of regendichte handschoen.
Bij de outdoorzaken vind je bijvoorbeeld de windstopperhandschoenen, echt fijn vind ik.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:55

Vandaag ben ik gewoon van m'n paard gesprongen, teugeltke vastgehouden en handen in m'n broekzakken en zelf beginnen lopen Knipoog . Krijg je het wel warm van hoor Tong uitsteken Je meot alleen de moed vinden om van je warme confortabele paard te gaan en zelf te werken Tong uitsteken

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:56

Ik heb van die winter rijhandschoenen van Harry's Horse, die zitten lekker warm, mensen zeggen vaak tegen mij dat ze niet snappen dat ik kan rijden met die dikke dingen, maar dat gaat prima en met koude handen kan ik echt niet rijden! Het enige wat ik jammer vind is dat ze ze niet in het wit hebben! Knipoog

Gister heb ik van mijn zus handschoenen gekregen waar een batterij in kan, ik heb ze nog niet aan gehad, maar volgens mij waren ze niet zo heel erg duur..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:59

SparklingApp schreef:
Ik heb van die winter rijhandschoenen van Harry's Horse, die zitten lekker warm, mensen zeggen vaak tegen mij dat ze niet snappen dat ik kan rijden met die dikke dingen, maar dat gaat prima en met koude handen kan ik echt niet rijden! Het enige wat ik jammer vind is dat ze ze niet in het wit hebben! Knipoog

Gister heb ik van mijn zus handschoenen gekregen waar een batterij in kan, ik heb ze nog niet aan gehad, maar volgens mij waren ze niet zo heel erg duur..

Lieve zus heb jij!