Veluwe, bevroren ruiterpaden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra_daan

Veluwe, bevroren ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:13

Ik heb even een vraagje...
Aankomend weekend ga ik een paar daagjes met m'n paard naar de Veluwe.
Weet iemand hoe de ruiterpaden daar er aan toe zijn?
Als ze bevroren zijn, heeft het voor mij weinig zin om te gaan, kan ik beter thuis blijven, en een andere keer gaan!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Veluwe, bevroren ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:36

Wat bedoel je met bevroren? Hard of glad? De paden bij mij in de buurt zijn gewoon hard, net zoals de grond overal elders is bevroren. (noord-oost Veluwe)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:38

Ik woon een klein beetje in de hoek van de Veluwe, maar bij ons is de grond al knetterhard, en het gaat nog harder vriezen. . .
Als ik jou was zou ik voor een andere keer gaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:43

Van t weekend gaat hij wel weer warmer houden.Dus misschien dat het dan wel zou gaan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:45

Nope, dat wordt niks. Alles is keihard bevroren, als je nu gaat rijden loop je dikke kans op hoefkneuzingen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:48

Wij zijn zondag naar Ede geweest om te rijden. De paden waren echt knetterhard, er lagen grote bevroren plassen op de paden waar je nauwelijks omheen kon en de brede paden op de heide waren dusdanig omgespit door terreinauto's of iets dergelijks en daarna weer vastgevroren, dat het eigenlijk te gevaarlijk was om te rijden. Ik zou in ieder geval van dat stuk van de Veluwe wegblijven, maar misschien is het ergens anders beter te rijden.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:54

Ja inderdaad, knetterhard. Het is echt een kwestie van goeie gladde ruiterpaden opzoeken, en alleen maar stappen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:36

Keihard, ik rij er gewoon overheen, maar dat moet je zelf weten

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:55

Nou, als het zo hard is, blijf ik liever thuis. Ik ga geen risico nemen met m'n paard.
Dan verplaats ik het liever naar een andere keer.
Ze zeggen wel dat het idd in het weekend wat warmer weer wordt, maar ja, de grond zal nog wel even hard blijven...Boos!

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:16

In de buurt van theehuis de Mossel (rond Otterlo) kan je op sommige bospaden waar een dikke laag blad ligt over de bospaadjes rijden. De grond is daar minder hard. Maar op kale stukken is het keihard bevroren en merendeels te oneffen. De brede paden vnl. buiten de wildhekken daar waar er regelmatig auto's over rijden zijn knetterhad, maar wel overwegend vlak. Zelf ben ik gisteren op pad gegaan, maar ik vond het niet echt ontspannen rijden. Gelukkig heb ik een paard wat zelf goed kijkt waar hij zijn benen neerzet. Stappen gaat dan ook goed, maar het blijft uitkijken. De grond was me te hard en op sommige stukken te oneffen om een versnelling harder te gaan.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:20

Inderdaad knetterhard.
Enne ook al wordt het warmer het weekend de vorst is niet meteen uit de grond weg. Dat duurt wel efkes.
Dus zou het uitstellen als ik jou was.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:21

Overal is de grond nu bevroren.
De meest ruiterpaden zijn ook niet egaal (door de hoeven, mountainbikers etc), dus erg hobbelig en bevroren. Niet fijn om erover te rijden dus.
Vandaag voornamelijk over het asfalt gereden (Heerde). De bermen waren te hard/ongelijk en door het ijzel (gras was hier en daar wit van kleur) nogal glad (reed vandaag met een paard met ijzers).
Morgen rijd ik op een ander paard / locatie (Oldebroek) op een paard zonder ijzers, dus hoop dat het dan wat beter gaat.
Ik zou de trip maar uitstellen. Door het vele stapwerk wordt je ook alleen maar koud van en af en toe een stukje te draven over het asfalt is ook niet geweldig.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:06

ik zou ook uitstellen,zekers als je ijzers hebt,ik zit er ook mee rijdt ook veel in het bos maar met dit weer niet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:53

Als het straks gaat dooien krijg je juist een hele vieze gladde bende. De bovenlaag ontdooid en de onderlaag is nog hard waardoor het water niet weg kan.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:27

Ik ben gisteren op de heide geweest, bij de hondenuitlaatplaats aan de N224, daar liggen wat grote paden. De boven laag was denk ik 2 cm los. Deze paden hebben dan ook wat zon gehad. In het bos waren er ook nog redelijk paden, maar als je er echt ver voor moet rijden om er te komen, zou ik het uitstellen.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:35

Heb vandaag in Oldebroek gereden op een paard zonder ijzers.
De ruiterpaden waren niet te berijden, veel te hobbelig en bevroren door de paardenhoeven en mountainbikers.
Ben van het ruiterpad afgegaan en toen kon ik nog wel hier en daar een stukje draven over bos,grind en zandpaden die mooi egaal waren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:36

Hier in Heerde is het ook bagger met de ruiterpaden. Harde stukken en inderdaad zoals foetsie zegt, hobbelige bevroren ruiterpaden. De berm valt ook niet te rijden, is erg hard.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:57

Nou ik zal het gewoon uitstellen, is zonde als je gaat, want denk dat het allemaal bevroren is.