aan de hand gaan draven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siouk

aan de hand gaan draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:29

hallo,

mijn opa heeft een shet hengst van rond de 7 jaar. het is niet echt een droompony maar ik ben er wel heel blij mee natuurlijk. je kan met hem in de hand aan de wei lopen enzo...
hij staat altijd op de wei en dat zie je heel goed heeft wel in iedere wei een schuilstal maar als het regent gaat ie er niet echt in alleen als er iets te knabbelen inligt Clown

maar mijn probleem is als ik hem aan de hand in de wei over balkjes laat stappen enzo dat gaat prima. natuurlijk moet ie ook wel eens van wei veranderen hij heeft 2 weides van toch wel redelijk groot formaat. dus hoe gaan we te werk:
ik loop er eerst gewoon gelijk dagelijks een paar rondjes mee door de wei ik loop naar het hek toe. maar vanals het hek open is begint ie te draven en te doen sleept ie je achter je aan hoe harder je trekt hoe vervelender ie wordt. we staan er meestal met 2 bij omdat hij echt kan beginnen bijten en doen. en als ie dan mag grazen en jij bent niet meer in de buurt word ie weer rustig.

maar hoe moet ik nu infeite zorgen dat dat rustig gaat verlopen van wei veranderen? want hij heeft nog nooit mooi flink met iemand mee gestapt naar de andere weide. gelukkig is het maar een 50 meter ofzo maar het is echt wel flink trek en sleur werk.

ik heb al geprobeert van als ie gaat draven hem een rondje te laten stappen maar dan word ie echt super kwaad en wil ie steeds meer draven en draven en dan gaat ie galopperen. wat moet ik ermee?

hebben jullie nog ideeën? want zo kan het echt niet langer doorgaan hoor.

karakter voor degene die het willen weten: loopt in de wei aan de hand flink mee wel niet al te snel. draven aan de hand lukt niet dan gaat ie bijten maar daar oefenen we op. en ojah, ik doe een beetje vd met hem om een band te scheppen en grondwerk enzo. hij is wel redelijk koppig en als casper het niet wil dan zal het ook niet gebeuren!

ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes laura en hoefjes casper

8nnemiek

Re: aan de hand gaan draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:17

Ik zou eerst beginnen met duidelijk te maken dat jij de leider bent, dat is moeilijk bij een hengstje, maar moet wel lukken, desnoods met hulp van iemand die wat meer ervaring heeft.
Grondwerk is goed, maar zorg dat je consequent bent! Nee = nee. Je mag hem ook best even aanpakken als hij je wil bijten, want dat mag absoluut niet. (is het trouwens echt gemeen bijten, of meer speels gedrag?)
Ik zou beginnen met grondwerk van Parelli (7 games). Zo bouw je langzaam de band op.

Castreren zou ook vast heel goed helpen trouwens Haha! Of is het een dekhengstje?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:43

Je moet zoiezo laten weten met je stem dat jij de baas bent, nee is nee en zeker met bijten, elke keer als hij braaf een stukje loopt gelijk belonen, Ik zet wel eens een fjord van iemand anders in de wei en van de eigenaar heb ik geleerd om het halstertouw over de neus door het halster te doen, zodra hij trekt wordt zijn neus een beetje afgesloten en zodra hij ontspant is hij weer losser, bij die fjord werkt het. hij sleurde eerst ons altijd naar het land toe en nu niet meer.

Of misschien castereren tenzij het een dekhengstje is, zoals mystictinker zegt. Knipoog

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:11

hij is al 7 en de veearts zegt dat het al redelijk laat is voor te castreren. maar ik zal eens naar een goed boek gaan zoeken in de ruitershop voor kerst...
ma als castreren echt helpt ook nog op latere leeftijd zo oud is u nu ook weer niet Tong uitsteken dan zal ik het daar eens over hebben met mijn opa. bijten is echt wel redelijk gemeen. gelijk is was foto's aan het maken en dan gaat ie echt wel heel hard bijten als je hem irriteert maar wie niet. als ie gewoon achter je loopt is het ook echt doorbijten. maar meestal reageer ik snel. maar ik denk dat hij best wel wilt spelen want als ie bijt dan sprint ie ervan door.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:21

Castreren wil niet altijd helpen.
Daarbij moet ik zeggen dat ik eigenlijk tegen het castreren ben, althans, ik heb een ruin, maar ik zou een hengst zelf nooit castreren.
(ik zeg altijd: als mijn vriend vervelend is haal ik zijn ballen er ook niet af!)

Respect, leiderschap en vertrouwen is waar je aan moet werken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:40

Een vriendin van mij heeft haar connimara laten castreren toen hij 12 was, dus het kan best.

En judje dan moet het wel een hele brave hengst zijn anders heb je ook problemen als je gaat buiten rijden, En op de meeste pension stallen wil men geen hengst hebben. Bij ons in de regio in iedergeval niet. een hengst moet dan altijd op stal staan of in een los gooi bak met een hoog hek, als ze hengstige merries ruiken gaan ze overal dwars door heen, dat deed die conimara ook.

Tegen een paard kan je niet vertellen dat hij niet naar andere merries mag. tegen jou vriend kan je dat wel zeggen! Hengsten zijn echt moeilijk vaak kwa karakter en onderhouden dan moet je echt een prive stukje hebben.

Bij fokkerijen en sport stallen kan dat wel want dan staan de paarden in goed omheiden weiden en gescheiden.

Succes fijne kerst iedereen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:08

Het probleem is echt niet het feit dat hij nog hengst is, al kan dat blijven knokken zeer zeker met de hormonen te maken hebben. Castratie op die leeftijd is niet zonder risico's omdat het zaakje daar toch wat beter is doorbloed. Oudere hengsten bij ons op stal gaan daarom naar een dierenkliniek om daar gecastreerd te worden, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

Je zegt: " hoe harder je trekt, hoe vervelender hij wordt". Met kracht ga je het van geen enkel paard winnen, ook niet van een shet. Breng hem vanaf de grond (met behulp van grondwerk) wat manieren bij, koop desnoods een touwhalster en een leadrope en stick en ga aan de slag. Een touwhalster is een werkhalster, dus mag je hem er nooit mee vastzetten of losgooien, maar het werkt wel wat scherper in dan een gewoon halster. Maar omdat het scherper inwerkt, moet je wel weten hoe je daar mee om moet gaan. Het paard moet leren te wijken voor druk aan dat hoofd. Dus hou druk op dat halster, maar als hij ook maar de neiging heeft om toe te geven laat je de druk op dat halster vallen alsof je je verbrand hebt. Paard leert zo: ik geef toe, druk valt weg, dus moet ik dat in het vervolg altijd doen. Zo voorkom je dat je op je buik achter je paard aangesleept wordt omdat hij de richting en het tempo bepaald. En mocht hij wel gaan draven, dan zet je hem op een cirkeltje, of maak je rechtsomkeert en gaat weer terug waar je vandaan gekomen bent. Paard moet leren om geduld te hebben en te gehoorzamen.

Er is een leuk boekje dat je kan helpen bij het Grondwerk.

Het heet "Grondwerk" en is geschreven door Inge Teblick.

http://www.mediaboek.nl/product/18248_G ... et+Paarden

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:16

ik zou het in stapjes doen eerst alleen voor het hek staan en an steeds iets verder op en als hij gaat draven snel het hek dicht doen en hem daar effe laten staan