Hoe zwaar weegt een trailer+paard samen ongeveer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Hoe zwaar weegt een trailer+paard samen ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:14

Hallo allemaal Haha!

Mijn vader wil graag een nieuwe auto kopen, maar wel één met genoeg vermogen om een trailer te trekken.
En dan mijn vraag,
Hoe zwaar weegt dat nou ongeveer?
Je moet uitgaan van een KWPN paard, en een normale trailer.

Nou, ik ben benieuwd Vork

Bedankt alvast!!

als het hier niet goed staat, sorry.

visje

Re: Hoe zwaar weegt een trailer+paard samen ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:21

Je moet daarvoor eens kijken in de papieren van de trailer, want het eigenlijke gewicht is maar één ding. Even belangrijk is het laadvermogen.
Bovendien is het ook belangrijk te weten welk rijbewijs je vader heeft.
Kortom: je kan beter eens rondsurfen op internet. Of eens zoeken binnen bokt hoe het zit met aanhangers.

Edit: wat ik eigenlijk wil zeggen is: je hebt inderdaad een auto nodig die genoeg kracht heeft (staat in het boekje van de auto, hoeveel deze kan trekken), maar bovendien moet je ook wettelijk in orde zijn.
Laatst bijgewerkt door visje op 18-12-07 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:22

Je moet niet kijken naar wat het werkelijk weegt... Je moet kijken naar het maximaal laadvermogen van de trailer (staat in de papieren van je trailer)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:19

Paard is grofweg 600 a 700 kg
1.5 paards trailer weegt ongeveer 550 a 600 kg
Een en ander hangt een beetje af van welke trailer je hebt, hoe die is aangekleed, en hoe groot jouw KWPNer is. Beide maximaal bijelkaar opgeteld is 1300 kilo. Dat moet de auto minimaal kunnen trekken.

Als je een eigen trailer hebt, staat het gewicht op de papieren. Als je een bepaalde trailer vaker wil huren kan je bij de verhuurder informeren.

Trekgewichten van auto's kan je vinden op www.autotrack.nl bij de nieuwe auto's.
Bij de RDW kan je op https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx via de kentekenplaat nakijken hoeveel een bestaande auto mag trekken.

Ik zelf vind de peugeot 307 diesel een mooie auto en die mag 1500 kg trekken.
Veel plezier met uit zoeken van de auto!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:30

Wat Relaxed zegt klopt volgens mij idd wel, maar ik hou er geen rekening mee. Onze peugeot 307 mag 1200 kg trekken, maar een trailer gaat meestal tot 1300 kg. Tja... ik ga echt geen andere auto kopen, en als ze me aanhouden, dan ben ik opeens heel erg blond. Haha! De trailer die ik gebruik weegt 510 kg en mijn pony schat ik op 400 kg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:33

Als jullie genoeg km maken per jaar kan ik je een goede auto aanraden: Volvo S60 D5.
Zeer goede auto die 1600 kg mag trekken en als je met de trailer niet boven de 1470 maximale massa uitkomt mag je er ook nog met B rijbewijs mee rijden.
Heb m zelf ook en het is een geweldig fijne auto.
Verbruik valt reuze mee!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:33

Tessebes, als je E-rijbewijs hebt mag je dat wel hoor.
Het mag niet als je alleen B hebt.

Maar goed, dat wilde topic starter niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:45

Tessebes schreef:
Wat Relaxed zegt klopt volgens mij idd wel, maar ik hou er geen rekening mee. Onze peugeot 307 mag 1200 kg trekken, maar een trailer gaat meestal tot 1300 kg. Tja... ik ga echt geen andere auto kopen, en als ze me aanhouden, dan ben ik opeens heel erg blond. Haha! De trailer die ik gebruik weegt 510 kg en mijn pony schat ik op 400 kg.

Onze auto mag de trailer officieel ook niet trekken (qua max laadvermogen), maar als je kijkt naar de werkelijke kilo's kan het wel.. Maar weet dan niet wat er gebeurt als we aangehouden worden Knipoog Tong uitsteken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:47

Wat dacht je ervan dat als er een aanrijding gebeurt dat je dan niet vezekerd bent?????
Plus de boete als je aangehouden wordt?
Je mag dan niet verder rijden en kan een ander laten komen die de trailer wel mag trekken.....
Heb het helaas meegemaakt met een stalgenoot toen we met zijn allen de jaarlijkse strandrit gingen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:47

kebie schreef:
Paard is grofweg 600 a 700 kg
1.5 paards trailer weegt ongeveer 550 a 600 kg
Een en ander hangt een beetje af van welke trailer je hebt, hoe die is aangekleed, en hoe groot jouw KWPNer is. Beide maximaal bijelkaar opgeteld is 1300 kilo. Dat moet de auto minimaal kunnen trekken.

Als je een eigen trailer hebt, staat het gewicht op de papieren. Als je een bepaalde trailer vaker wil huren kan je bij de verhuurder informeren.

Trekgewichten van auto's kan je vinden op http://www.autotrack.nl bij de nieuwe auto's.
Bij de RDW kan je op https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx via de kentekenplaat nakijken hoeveel een bestaande auto mag trekken.

Ik zelf vind de peugeot 307 diesel een mooie auto en die mag 1500 kg trekken.
Veel plezier met uit zoeken van de auto!

Niet dus... Je moet kijken naar het maximum laadvermogen van de trailer... En dus niet naar de werkelijke kilo's..

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:58

Als je E hebt maakt het niet uit hoor Relaxed. Dan mag je er alles achter knopen als het werkelijk gewicht maar lager of gelijk is aan wat de auto mag trekken.

Als je alleen een B rijbewijs hebt gaan andere wetten spelen. Maar ik schat zo in dat de pa van topic starten er nog eentje is die z'n E gekregen heeft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:01

Relaxed schreef:
Tessebes schreef:

Onze auto mag de trailer officieel ook niet trekken (qua max laadvermogen), maar als je kijkt naar de werkelijke kilo's kan het wel.. Maar weet dan niet wat er gebeurt als we aangehouden worden Knipoog Tong uitsteken

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ik heb wel m'n E-rijbewijs trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:02

Mm wij hebben het toen voor ons allemaal is uitgezocht en toen bleek dat hoe wij dat hebben het niet mag... En zowel mijn ouders als ik hebben EB..

Maar goed, ik snap ook niet waarom dat altijd zo ingewikkeld moet met die laadvermogens enzo

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:30

Misschien moet TS eens op volgende vragen antwoorden, alvorens we verder speculeren:

- welk rijbewijs heeft je vader?
- met welke trailer gaan jullie rijden? (eigen? geleende? steeds een andere of altijd dezelfde trailer?)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:34

Als er alleen met B rijbewijs wordt gereden moet je rekening houden met het gewicht van totaal 3500 kg op papier! Dus niet wat weegt de auto, hoeveel weegt de trailer en hoeveel weegt het paard. Er wordt gekeken naar maximale massa's.
Dus wat weegt de auto leeg en wat mag die laden.
Wat weegt de trailer leeg en wat is het laadvermogen.
Voorbeeld:
Mijn auto weegt leeg 1502 kg, max. gewicht inclusief laadvermogen 2030 kg. Mijn trailer weegt leeg 700 kg, laadvermogen erbij max 1300 kg. Je telt de 2030 + 1300 kg bij elkaar op en komt op 3330 kg dus mag ik met alleen B rijden.
In totaal weegt mijn combinatie nooit dat gewicht maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Ze kijken naar de papieren gewichten!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:27

[LZP] -> [TAO] Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:25

Grofweg moet je rekenen op 1500 tot 1600kg te trekken gewicht. Denk er ook aan dat de kogeldruk van een trailer tussen 75 en 100kg is!! Let erop dat de auto dit mag hebben!!
Alles wat minder is, is voor noodgevallen en wanna-bees.

Daarnaast moet je over het juiste rijbewijs beschikken. Kijk hiervoor in de FAQ en/of de Bokt-Wiki.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:50

ikke schreef:
Grofweg moet je rekenen op 1500 tot 1600kg te trekken gewicht. Denk er ook aan dat de kogeldruk van een trailer tussen 75 en 100kg is!! Let erop dat de auto dit mag hebben!!

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje denigrerend overkomen. Ik moet met mijn auto ongeveer 900 kg trekken, hij mag 1200 kg trekken, maar omdat ie geen 1500 tot 1600 kg mag trekken ben ik een wanna-bee? Beetje flauwe reactie eerlijk gezegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:47

Tessebes schreef:
ikke schreef:

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje denigrerend overkomen. Ik moet met mijn auto ongeveer 900 kg trekken, hij mag 1200 kg trekken, maar omdat ie geen 1500 tot 1600 kg mag trekken ben ik een wanna-bee? Beetje flauwe reactie eerlijk gezegd.

Het gaat om een paard met trailer. Dat weegt gemiddeld 1300 - 1400kg en dan moet je geen overdreven toestanden uithalen.
Met 1300 - 1400kg aan de haak en enige marge, zit je aan 1500 - 1600kg. een auto die minder aan de haak mag hebben in gegeven situatie is voor wanna-bees, inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:58

MIjn paard weegt 540 kg, gewoon een middenmaat, 164 is hij. De trailer weegt ook 540 kg. Er zijn vele anderhalfpaards trailers die dit wegen, idd ook zwaardere. zit ik op 1080, maar ik neem voor de zekerheid 1250 altijd in gedachten.

Gaan we een paard van dikke 170 nemen zal hij wellicht op 660 - 700 kg komen en een 2 paardstrailer al gauw op 700-800 kg komen, dan zit je idd op 1500 kg.

Iedereen moet eerst zelf bepalen, wat voor paard heb ik, wat voor trailer wil ik hebben of kan ik betalen. Dan is het rekensommetje snel gemaakt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:25

ikke schreef:
Het gaat om een paard met trailer. Dat weegt gemiddeld 1300 - 1400kg en dan moet je geen overdreven toestanden uithalen.
Met 1300 - 1400kg aan de haak en enige marge, zit je aan 1500 - 1600kg. een auto die minder aan de haak mag hebben in gegeven situatie is voor wanna-bees, inderdaad.

De trailer die ik gebruik weeg 510 kg en mijn pony nog geen 400 kg, dan kom ik toch nooit aan de 1300 - 1400 kg? Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:41

Tessebes schreef:
ikke schreef:

De trailer die ik gebruik weeg 510 kg en mijn pony nog geen 400 kg, dan kom ik toch nooit aan de 1300 - 1400 kg? Lachen

Om te beginnen, weet jij die waardes zeker; op basis van meting?
Daarnaast heeft TS het over een PAARD. ervaring heeft mij geleerd dat 600kg een minimale waarde is voor een paard van 1,65 - 1,70. Beetje trailer doet 600 - 700 kg; dan hoef je tenminste gewicht geen rol te laten spelen bij aanschaf en zijn opties ook mogelijk, zonder dat gewichtsproblemen ontstaan. Wil je dan ook nog enige marge t.o.v. de capaciteit van je auto, dan zit je dus aan 1500 - 1600kg. Het punt is namelijk ook dat auto's die maar 1100 - 1200kg aan de haak mogen hebben, zelden meer dan 50kg kogeldruk mogen hebben. Aangezien een trailer 75 - 100kg kogeldruk geeft, zul je dat mee moeten nemen in je overweging. Een te hoge kogeldruk wordt bestraft als overbelading!!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:11

Veiligheid boven alles lijkt mij als je met paard, auto en trailer op stap gaat.
Bovendien is het voor de auto wel wat beter als hij meer mag trekken dan dat er daadwerkelijk achter komt te hangen.
Het is heel belangrijk dat je je goed verdiept in een aantal vaste gegevens (zoals ikke ook al aangeeft) Je hebt tenslotte altijd te maken met kogeldruk, maximale massa's van de auto en de trailer enzovoorts.