Winterse tijd in combi met een buitenbak, instelling ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Winterse tijd in combi met een buitenbak, instelling ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 11:48

Momenteel ben ik in de rondte aan het kijken naar andere stallen, dan de huidige waar ik nu sta. Ik op een advertentie af, waar onder andere een binnenbak ook aangegeven stond. Daar aangekomen, geen binnenbak te bekennen (in maart wordt er met de bouw begonnen). Er zijn wel twee eb en vloed buitenrijbanen. Op dat na, vond ik het echt een geweldige accomodatie! De eigenaresse van dit complex, rijd zelf ook wedstrijden en gaf aan dat zij s'winters gewoon door kon trainen. Ook benadrukte zij dat het aan de eigen instelling lag of je s'winters net zo goed door kon trainen in een buitenbaan als in een binnenbaan. En daar zijn we meteen aangekomen bij mijn vraag.

Is dat wel zo? Natuurlijk ligt het voor een gedeelte aan je instelling. Maar ben je ook niet erg afhankelijk van hoe streng de winter wordt? In bijvoorbeeld een sneeuwstorm kun je toch niet fijn trainen? Buiten dat denk ik dan meteen aan een zeiknat paard, die al erg gevoelig is op verkoudheid. Zelf in natte kleding als je dus in de regen rijd, een doorweekte cap. Zijn dat allemaal overdreven gedachten? Ik ben momenteel erg verwend met twee binnenbanen, dus ik heb geen ervaring met in de winter in een buitenbaan rijden. Vandaar dat ik het hier plaats, voor de ervaringen. Alvast bedankt voor de reacties! Lachen

Apple

Re: Winterse tijden in combi met een buitenbak, instelling ruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:51

Hangt er vanaf, snap wel dat zij dit aangeeft.

In principe rij ik altijd buiten mits de bodem van de buitenbak goed is, maar het moet wel leuk blijven, bij stevige regen ga ik naar binnen.

Maar inderdaad, hoe houd die bak zich als het echt lang gaat vriezen? Of als het heel lang, heel veel regent?

Zelf komt het bij ons misschien 5 dagen per jaar voor dat ik niet in de buitenbak aan de slag kan en naar binnen moet, dat vind ik acceptabel.

Anoniem

Re: Winterse tijd in combi met een buitenbak, instelling ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:55

Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe de bodem zich houd daar.

Maar in de tijd dat ik Kawa (en andere) fanatiek trainde had ik ook alleen beschikking over een buitenbak.
Die was het hele jaar goed te rijden behalve met vorst.
Dan reed ik wat minder en huurde regelmatig een binnenbak.
Maar dat is in al die jaren niet zo enorm vaak nodig geweest.

Nat worden, goed er zijn leukere dingen, toch heeft me dat nooit weerhouden Lachen
Paard niet teveel stappen als het koud is, beter ff aktief aan de gang blijven en dan een dekentje op met in en uitstappen.
En ik heb dan eigenlijk ook nooit een ziek paard gehad Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:59

Wij hebben ook alleen een buitenbak en nu met de vorst is deze niet te berijden, ja eventueel wat stapwerk, maar echt trainen niet. Normaal gesproken kijk ik dan in de omgeving of ik ergens in een binnenbak kan rijden, maar zoals RK ook al zegt, zo vaak komt dat niet voor in NL dat het vriest.
Of je doet idd. even wat minder, maar de rest van het jaar is het prima te doen in een buitenbak Knipoog

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:04

Wij hebben alleen de beschikking over een buitenbak. In die bak liggen wel tapijtsnippers en er zit een heel drainage systeem onder.

Ik sta daar nu ongeveer 5 jaar op stal en ik kan bijna het hele jaar goed doortrainen. Met veel regenval of vorst is onze bak nog steeds goed te rijden, alleen als het gesneeuwt heeft niet.
Ik denk dat ik vorig jaar mijn pony ongeveer 5 dagen op stal heb laten staan omdat de bak niet te rijden was.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:45

In een eb en vloed baan kan je (mits goed afgewaterd) met een paar graden vorst vaak nog goed doorrijden. Indien langere tijd vorst vriest de bodem meestal na een paar dagen droog. Optimaal is anders, maar met de huidige winters is het meestal maar een paar dagen per jaar dat het behelpen is. Regen is inderdaad niet echt fijn, maar een goede regenjas aan en daarna je paard lekker met een wollen dekentje en wat warme slobber laten drogen gaat ook prima. Persoonlijk vind ik het altijd heerlijk in een buitenbak. Lekker in de frisse lucht, ook goed voor je paard!!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:56

het ligt aan de bak! Ik heb absoluut geen hekel aan buitenrijden, maar wij hebben een kleibodem in onze bak, deze is met nat weer en dergelijke dus absoluut niet te rijden. Ik zou een gat in de lucht springen wanneer ik lekker thuis in de buitenbak kan rijden in plaats van iedere keer in de binnenbak van een ander te moeten rijden!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:59

Als je een goede bodem hebt kun je met de juiste instelling prima trainen met een buitenbak.
Toen ik nog bij de Young riders sprong hadden we ook alleen een buitenbak en dat was soms best afzien als je 5 paarden in de stromende regen moet trainen die op redelijk hoog niveau lopen. Maar het was eigenlijk altijd wel te doen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:57

Heb de laatste 2 jaar ook alleen met een buitenbak moeten doen. Inmiddels sta ik al bijna 2 maanden op een stal met binnenbak. Is best te doen zonder binnenbak, alleen zijn er toch zat periodes dat het veel en hard regent, blijft die bak dan ook goed? En als het vriest buiten is de bodem waarschijnljk ook keihard. Dat maakt niet uit natuurlijk als je af en toe een week ertussen heb zitten dat je niet echt kant trainen, maar zijn er ook alternatieven om je paard dan nog z'n beweging te geven? Voorheen moest ik dan maar over straat al stappend m'n paard beweging geven, de paddock en de bak waren dan echt te nat om een paard in te laten lopen, wilde de verhuurster ook niet omdat dat de situatie nog meer zou verslechteren. Aangezien ik een full-time job heb was dat eigenlijk niet te doen in zo'n drama-week, in het dionker over straat te moeten in het verkeer etc. Ben erg gelukkig met de beschikking van een binnenbak nu. Tuurlijk is het een kwestie van je erop te kleden, maar zeiknatregenen heb ik echt een hekel aan, idd slecht voor je tuig, paard en andere spullen. Anderzijds, als de accomodatie helemaal super is zou je dat voor lief kunnen nemen, zorgen dat je deze winter doorkomt en hopen dat die binnenbak er iig na de zomer staat. Misschien dan pas verhuizen? Succes ermee!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:18

Tsja, het is maar net wat je gewend bent. Ik train de hele winter door, behalve nu want het is nu net beton. Ik ben nooit verwend met een binnebak, en als je wat wil dan moet je wat. Ik kan prima trainen in de blub hoor, het schoonmaken erna vind ik een grotere straf. In de regen maakt me ook niet uit, regenjas doet wonderen, en m'n paard boeit het ook niet. Zelfs in de sneeuw trainen we door, mits dit haalbaar is vanwege de ondergrond.
Nu ligt mn training op zn gat door de vorst, maar dan heeft mijn paardgewoon 2 weken kerstvakantie en pak ik 1x in de week de trailer om even de spieren te rekken en strekken in de plaatselijke binnenbak.
Een binnenbak is handig, maar voor mij zeker niet overbodig. Het is idd maar net hoe je er zelf over denkt. Zo heb ik een vriendin die alleen maar binnen rijdt, ook 's zomers. Zij vond het zielig dat Royal door de blub moest. Kom op, het is een PAARD!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:23

Het ligt er heel erg aan wat voor bodem je buitenbak heeft. Wij rijden zowiezo nooit in de bak, maar de bak is bij ons nu knoert hard. Dit komt omdat wij de grond gewoon omgegooid hebben. De bak is met heel veel regen wel altijd droog.

Een goed gedreineerde bak is inpricipe 365 dagen per jaar berijdbaar. Ik zou nu met de vorst naar de bak kijken.
Daarnaast kan je een paard ook heel goe din stap trainen en als de bak egaal is kan je er best op draven. Wij draven ook gewoon buiten op de harde zandpaden.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:24

Ik heb nooit een binnenbak tot mijn beschikking gehad, en mis het ook niet echt hoor!
Alleen nu is de bak dus al de hele week niet te rijden, hij is keihard!
Mij maakt het niet zoveel uit dat ik een tijdje niet kan rijden (doe geen wedstrijden oid) maar kan me voorstellen dat het wel lastig kan zijn als je wel door wilt trainen.
Dan kun je nog zo'n instelling hebben dat je gewoon doorrijdt bij slecht weer, als de bak bevroren is kan het gewoon echt niet...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:43

Tsja, het is inderdaad je instelling, maar zoals vandaag als de grond keihard is en het af en toe behoorlijk sneeuwt, ja dan heb je pech. Maar goed, ik heb nooit een binnenbak gehad om te rijden, en in de winter reden we gewoon wat minder of wat vaker buiten ofzo. Daarbij is het in Nederland zo vaak nat in plaats van bevroren, dat het meestal eerder blubberig is dan niet berijdbaar door de kou. Dus iets minder stylish maar wel lekker warm aankleden, en dan gaat het best.

p.s. als er een binnenbak aan zit te komen, dan heb je die volgende winter wel, dus dan valt het mee! Ik zou het gewoon doen als het verder goed is en met een goed gedraineerde buitenbak!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:32

Tja, het is idd een kwestie van instelling denk ik. Ik vraag me alleen of de bakken bij vorst en hevige regenval dan nog wel goed blijven.

Ik weet van mezelf dat ik niet meer zonder een binnenbak kan (Scotty trouwens ook niet, die houdt niet van regen Clown ).

Om welke stal gaat het eigenlijk?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:59

wij hebben een eigen stal met de beschikking over een goede eb en vloed buitenbak

de bak is ALTIJD droog, dus rijden kan altijd. en hoe vaak regent het nou de hele dag? nooit toch. er izjn altijd momenten droog. ik hoef igg nooit in de regen te rijden en als het wel gebeurd ga ik binnen schuilen. met vriezen houd het al gauw op, elke bodem met zand bevriesd, je kunt dan hooguit stappen en draven als het een goede bodem is. maar ik vind dat je naar jezelf en je paard moet kijken om te besluiten wat voor keuze je maakt. als ik mijn paard ergens zou stallen zou ik toch kiezen voor een binnenbak. maar voor mijzelf thuis is een binnenbak geen optie. en over het algemeen rijd ik liever buiten dan in een binnenbak.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 23:08

Dat ik er ben wezen kijken, had het net 2 dagen gevroren en toen was de bak al vrij hard. Zo hard dat ik er niet op zou willen rijden in ieder geval.
Een andere optie voor beweging is een paddock, maar daar zit je dan ook met een bevroren bodem of een overdekte trainingsmolen, die overigens alleen als stapmolen gebruikt wordt. Maar ik heb wel een dier waarmee ik minstens 5 dagen in de week fanatiek moet trainen, wil hij het interessant blijven vinden. Dus één keer in de week naar een binnenbak heeft gegarendeerd een explosie tot gevolg.

Tessa schreef:
Tja, het is idd een kwestie van instelling denk ik. Ik vraag me alleen of de bakken bij vorst en hevige regenval dan nog wel goed blijven.

Ik weet van mezelf dat ik niet meer zonder een binnenbak kan (Scotty trouwens ook niet, die houdt niet van regen Clown ).

Om welke stal gaat het eigenlijk?

En dat is dus een beetje mijn punt. Ik heb zolang ik paardrijd twee binnenbakken tot mijn beschikking gehad, kan ik daar wel zonder? Een keertje een regenbui vind ik niet erg, maar als ik twee weken lang dag in dag uit in de regen moet rijden, wat lijkt me dat verschrikkelijk zeg. Maes heeft ook een hekel aan regen, maar om het daar alleen voor te laten. Hij krijgt er wel weidegang voor terug in de zomerse maanden, dat is een zeer grote plus. Voor de naam van de stal stuur ik je even een PB trouwens.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:13

Ik geef eerlijk toe dat ik een echte mooi-weer ruiter ben. Mijn paard heeft nu dan ook vakantie, op de wekelijkse lessen na. Het is erg heet paard wat eigenlijk wel elke dag wel getraind zou moeten worden. Maar we zijn allebei watjes en rijden liever niet dan tot onze oksels in de blubber te moeten zitten Haha!. Ik longeer haar straks wel weer een dagje en dan beginnen we gewoon weer.
(En als je paard daar op de wei kan en nu niet zou ik dat al een goede reden vinden, welk paard kan nou zonder weidegang. Dan kun je hem idd geen dag laten staan nee )

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:19

Ik heb een weide gang dus we rijden zoiezo buiten :p
Maar als je goede bodembedekking hebt veranderd het volgens mij niet snel in blubber

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:26

wij hebben een buitenbak en daar kan je redelijk goed in rijden, tenzij het echt gevroren heeftm zodat de grond bevroren is

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:23

Ik heb alleen beschikking over een buitenbak en ik rijd in principe altijd door, ongeacht het weer.
Alleen nu de bodem zo hard is, heb ik alleen wat stapwerk gedaan in de bak. In het bos heb ik gewoon gedraafd.

En wat je paard aangaat ...... Je hebt waterdichte uitrijdekens en lekkere warme fleece uitrijdekens. Ik gebruik ze ook. Paard is nooit ziek.

MISTRAL94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:42

Winterdag rij ik vrij weinig, of de bak is te nat of zoals nu dat de bak bevroren is. Dan kun je buiten gaan rijden maar ik ben vaak gebonden aan de avonden ivm werk en mijn dochter dus dat is gewoon niet mogelijk. Ach er zal een stukje instelling van de ruiter in zitten ik geef toe dat ik ook minder gemotiveerd ben winterdag Bloos Maar er is ook zeker een stukje onmacht door de weersomstandigheden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:55

Ik kan nu ook niets, bodem is hard. Maar paard staat wel in de wei. Een paard wordt echt niet meteen minder hoor van een paar weken niets doen. En als ik wil rijden, dan ga ik wel naar de binnenbak van de vereniging met de trailer (of evt. te paard, vlakbij stal is ook een binnenbak)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:54

Er zijn momenten dat je met een buitenbak praktisch niet kan rijden. Dit jaar bv een paar weken geleden toen het zo stormde, nogal gevaarlijk en ook niet echt fijn als je half van je paard waait. Of bv nu ligt de bak er heel hard bij. Maar als het een beetje regent ofzo dan laat ik zeker niet van te rijden. Met een uitrijdekentje lukt dit goed. Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe graag je buiten rijd als het koud is. ik heb er weinig problemen mee eerlijk gezegd, met rijden krijg je het wel warm. Gaat het buiten niet dan kunnen we altijd tot de manege rijden met de trailer waar we de binnenbak kunnen gebruiken. Als je echt veel een binnenbak wil gaan gebruiken dan zou ik mn paard stallen waar er eentje is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:50

ik heb net een half jaar alleen een buitenbak gehad, en met een goede instelling kun je heel veel, tot het begint te vriezen. Nu is er dus geen rijden aan, de bak is net zo hard als de klinkers.

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:03

Hier in Nederland kun je op hooguit 2 dagen per jaar na gewoon buitenrijden. Ik heb 1 jaar op een manege met binnenbak gestaan (waar het in de winter ZO druk was dat je uiteindelijk toch weer naar buiten ging) en 10 jaar op een stal zonder binnenbak. Ik denk dat het idd je instelling is, want je kunt je op ieder weertype kleden en als je een goede bak hebt dan zal het slechts om een paar dagen per jaar gaan dat je echt niet kunt rijden.

Ik mis de binnenbak niet eens.

Succes!

Gr. Ingrid