Snel bang bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snel bang bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:37

Ik wil zo graag kunnen genieten van een buitenrit, maar laat me heel snel afschrikken als het paard fris is of schrikkerig. Ik zie de hele tijd senario's voor me van wat er kan gebeuren en er ontspannen van genieten lukt dus niet.
Zucht, meer mensen met dit probleem?

Aradis

Re: Snel bang bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:40

Heb ik soms ook wel eens last van Knipoog
Lekker ontspannen gaan zitten en een liedje zingen of neurien ofzo helpt bij mij soms wel Knipoog Word mn paard meestal ook rustiger omdat ik zelf ontspannen ben

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:45

Ga eens met een groepje makke paarden mee, paarden zijn kuddedieren, hij zal nooit hierbij wegrennen. Rij lekker achteraan of in het midden, je zult zien dat je na een tijdje begint te ontspannen en dat je zelf ook kan gaan ontspannen. Desnoods longeer je je paard eerst voordat je erop stapt! Je zult merken dat buitenritjes echt heel leuk kunnen zijn!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:47

ja heb ik ook wel in zekere mate. doordat ik nog niet zo zeker ben als ik alleen buiten met dr ben zorgt dit er juist voor dat ze gekker gaat doen dan anders. In eerste instantie reed ik steeds met een ander paard erbij, dan was er niets aan de hand. Nu laat ik vaak m'n vriend meerijden met de fiets. Het gaat steeds beter moet ik zeggen, maar je moet soms echt een beetje je verstand op nul zetten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:52

Join the club, wij helpen je er wel vanaf; je bent de eerste niet.
www.nvvr.info voor alle informatie en wil je nòg meer weten, PB het meubilair (mij dus Haha! )

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:55

Ik ben ook een schijtbroek op buitenrit Nagelbijten / Gniffelen
Maar op de stal waar ik nu sta kan ik af en toe met een paar mensen met makke paarden mee, en dan is het eigenlijk heel erg leuk Ja

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:32

ik ben ook veel bang geweest in het drukke verkeer,
ben als de dood voor ritselde dingen omdat mijn paard der helemaal para van wordt! ik neem dan ook steeds mijn vriendin mee en gaan we ook over andere dingen praten, je let der dan ook niet meer zo op! en het is echt een super manier om met je angst om te gaan. zeg gewoon in je zelf IK KAN HET IK KAN HET IK KAN HET! dan kom je echt wel over je angst heen. doe ik ook Lachen WHAHAHAHHAA

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:34

Misschien eens iemand anders met je paard laten rijden in het bos en als het dan heel goed gaat en je paard is braaf dan krijg jij er ook meer vertrouwen in. En anders ga je eens met iemand anders, dus een paard dat heel braaf is, dan word die van jouw ook rustig en jij zelf ook.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:58

weet niet of je een eigen paard hebt of ergens op een rustige manier wilt buiten rijden?
Kom anders eens langs zou ik zeggen dan gaan we met z'n tweeen buiten rijden en kun jij het tempo aangeven.of we blijven gewoon lekker stappen.dit gebeurd vaker..lekker relaxed!
Groetjes Bettine

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:10

Heb ik ook wel eens problemen mee bv als er een andere pony in de wei staat en hij begint dan te dribbelen en wil niet meer vooruit maar soms ga ik erf stap ik ene stukje verdeer en ga er dan weer op ,want wil ongelukken voorkomen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:21

he gelukkig nog een!
ik ook hoor pff en toch wil ik het graag. meestal gaat het hartstikke goed, eigenlijk altijd... maar ja soms schrikt ze en dan schrik ik mij ook een ongeluk of ik maak mn paard al onzeker omdat ik luister, kijk, gespannen zit in de teugels knijp... zodra ik dat allemaal loslaat net doe of ik niet bang ben of door aan iets anders te denken of op iets anders te letten, ademhaling, denken aan het mooie bos, de mooie omgeving, of juist op het rijden letten, gewoon wat overgangetjes rijden net als in de bak, naar ontspanning toerijden even schouderbinnenwaarts ofzo dan concentreer ik mij daarop ipv op alle enge dingen.
en met een groep mee is ook fijn! (helaas kan ik nu steeds met 1 andere rijden dat vind ik ook spannender dan met een groep)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:24

Ik vertel altijd hele verhalen en hou de omgeving in de gaten ik probeer dingen te zien voor het paard het ziet dan kan ik me voorbereiden en schrik ik niet van hem. Heb je al eens een rit gemaakt op een relaxt paardje?

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:44

Ik heb hier zelf eigenlijk nooit heel erg last van gehad,
maar een vriendin met wie ik vaak samen reed heeft dit in het begin erg gehad. Ze stapte op, en was meteen al extreem zenuwachtig, reageerde op elke cm dat de pony op zij stapte , je kent het wel Knipoog . En dit is er helaas niet zo heel snel uit gegaan, nu zijn we bijna 2 jaar verder en is dit probleem grote deels opgelost. Ze is nog steeds oplettender als mij, maar niet meer extreem. Ze heeft gewoon veel buiten gereden, zo veel mogelijk tegen haar pony gepraat als ze zelf zenuwachtig werd, en vooral geleerd goed op haar pony te vertrouwen buiten.
Ik weet dus, dat het moeilijk is eruit te krijgen maar met een goeie wil zeker niet onmogelijk . Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:56

Ik heb dit probleem niet, en weet dus ook niet of je wat aan mijn antwoord hebt Clown .
Denk dat je sowieso al gespannen op je paard gaat zitten en dat het paard het aanvoelt dus ook schrikkeriger word en/of fris lijkt.
Probeer afleiding te zoeken voor de senario´s, praat tegen je paard, begin heel rustig aan en bouw het langzaam op.
Desnoods na het rijden uitstappen buiten en steeds een stukje verder gaan.
Probeer niet te vast gaan zitten en houd de teugels iets losser.
Evt met een ander mak paard en lekker kletsen zodat je minder geconcentreerd bent op het paard.
Veel succes en hopelijk kun je jezelf ooit overwinnen en wel lekker genieten op buitenrit.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:23

ik heb het ook.. en ik maak mijn paard bang..
Bloos
Ik los het nu op door in situaties dat ik merk dat ík bang ga zitten zijn, ik er gewoon af ga, en ernaast langs het ''enge'' loop. Dan zie ik dat hij niet reageert, en de volgende keer durf ik er misschien wel langs te rijden Lachen

de ene keer is het erger dan de andere keer..
zo is hij er eergisteren een stukje vandoor gegaan met me (5 passen, er ging een kettingzaag aan achter hem. Ik kreeg hem vrijwel gelijk terug hoor) dus gisteren ben ik denk ik wel 8keer afgestapt..

meestal ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter Lachen
maar doordat de ruiter bang wordt
schrikt het paard eerder
waardoor de ruiter réden krijgt om bang te zijn..
die cirkel moet je proberen te voorkomen Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:59

Nat1503 schreef:
Ga eens met een groepje makke paarden mee, paarden zijn kuddedieren, hij zal nooit hierbij wegrennen. Rij lekker achteraan of in het midden, je zult zien dat je na een tijdje begint te ontspannen en dat je zelf ook kan gaan ontspannen. Desnoods longeer je je paard eerst voordat je erop stapt! Je zult merken dat buitenritjes echt heel leuk kunnen zijn!

Idd, probeer te ontspannen en ook van je omgeving te genieten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:43

Als ik naast mn dochter liep dat ze jonger was, en ze werd bang liet ik haar inderdaad altijd een liedje zingen... dan ontspant je middenrif en wordt je afgeleid..

Ze gaat tegenwoordig alleen op stap met onze fjord en als ze terugkomt vraag ik altijd even of ze nog gezellig een liedje met m heeft gezongen Haha!

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:33

Je moet jezelf gewoon moed inpraten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:31

ik heb er ook last van.. heel erg eigenlijk. en mijn paard weet dat..
als ik met de trailer weg ben op onbekend terrein.. dan is hij eerst wat wakker.. maar daarna super mak.
maar ga ik vanaf de stal weg.. dan is het een drama.. en dan schijt ik 7 kleuren en dan denkt mijn paard..... lekker weer naar huis Vork

mijn paard vind ik trouwens wel erg braaf hoor.. bij mij is het echt mijn eigen bang zijn..