voor de springjuryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

voor de springjuryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:08

Even om te beginnen: ik heb niks tegen springen, springruiters of springjuryleden en dit gaat ook niet over alle springruiters, maar ik heb er helaas genoeg gezien.

Wat ik heb gezien op wedstrijden zijn ruiters die hun paard (of pony) over de hindernissen meppen met de zweep en ze nog eens helemaal afrossen als hun paard een wijgering maakt.

Nou ben ik dus benieuwd of springjuryleden hier wat van zeggen en of ze hiervoor combinaties diskwalificeren.
Bij dressuur zijn de punten afhankelijk voor het halen van een wp en daarbij wordt alles meegeteld. Bij springen wordt weinig gewerkt met stijlpunten, waardoor alleen het behalen van zo minder mogelijk strafpunten een meting is voor het aantal winstpunten. Hoe gaan jullie hiermee om?

Mizoan

Re: voor de springjuryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:09

Dit vind ik een leuke vraag ben benieuwd naar het antwoord.
Vandaar dus even een stipje

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:13

Als gedrag echt niet door de beugel kan, zal de jury de ruiter even naar binnen vragen, om met hem/haar een hartig woordje te spreken.

Ik moet zeggen dat het hier in de buurt wel meevalt met de 'afrandselingen' zoals jij die blijkbaar wel ziet.

Ik heb één maal gezien dat een jongen en pony over de hindernis sloeg, er daarna afvoel, de pony terug naar de jongen kwam lopen en de jongen nogmaals uithaalde met de zweep naar de pony.....deze jongen is inderdaad naar het juryhok geroepen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:55

Ik heb juist laatst het tegenovergestelde meegemaakt, op een concours nam een ponyruiter de zweep bovenhands en gaf haar pony een mep, ze werd direct uitgebeld.
Ik snapte niet eens waarom ze uitgebeld werd, ik vond het namelijk reuze meevallen met dat 'afranselen', de pony was heel stout. Ik begreep van omstanders dat je nooit je zweep bovenhands mag gebruiken, anders volgt discwalificatie.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:00

Ik vind dat het helemaal niet zo erg is als hoe jij het zegt, Judje. Ik start nu al ruim een jaar, en ik heb dit nog niet meegemaakt. Misschien een á twee keer, en die ruiter werd bij de jury geroepen. Ik vind echt dat het reuze meevalt , helemaal in het parcour. Soms zie ik een paard stoppen, gewoon echt smerig recht voor de hindernis waar de ruiter niks aan kan doen. Ik vind dat je het paard dan een tik op de kont mag geven. Dit gebeurt zelfs meestal niet in het parcour. En wat stijlpunten betreft, die worden in het B gegeven, en als je daar je paard doorlaat kom je zeker niet in het L want dan krijg je die punten niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:14

Heb ik nou allemaal reacties van juryleden? Of van wedstrijdruiters?

Ik vind het leuk dat jullie je mening geven, maar het gaat mij niet over de mate van voorkomen en hoe vaak mensen het wel of niet hebben gezien, maar hoe jury's hier mee om gaan.

@Storm: tja, dat is dan ook weer lastig. Maar als dat in de regels staat kan ik het wel begrijpen. Ik weet ook wel dat er paarden en pony's zijn die echt smerig zijn, maar vaak hebben deze paarden en pony's daar dan ook weer minder last van wanneer een betere ruiter op hun rug zit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:22

Ik ga eerdaags de cursus doen en ik betwijfel of er veel springjuryleden op Bokt zitten.

Ik denk niet dat je dressuur en springen met elkaar moet vergelijken in dit opzicht. Ik kan mij voorstellen dat een springruiter eerder geneigd is een zweephulp als aanvulling te gebruiken om een dreigende weigering te voorkomen of om op de een of andere manier de benodigde impuls op te wekken om niet midden in een hindernis te storten. Bij springen kan een niet helemaal optimale situatie heel snel uitmonden in een ongeluk. Persoonlijk zou ik deze acties gewoon toelaten, in het rond meppen krijgt van mij de strengste sanctie die ik voor handen heb en ik zal er dus in de toekomst best eens rapporteren naar de bond.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:42

Beste daniella (springjury in spe), bedankt voor je reactie.

Ik snap best dat het bij springen iets gevaarlijker wordt bij een wijgering dan een dressuurpaard dat niet naar links of rechts wilt. Ik denk alleen dat je het met een keer aansporen ook op moet kunnen lossen, natuurlijk een keer een mep snap ik, maar bij elke hindernis? Dan denk ik: bereidt je paard/pony goed voor en zorg dat hij gewoon naar je beenhulpen luisterd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:58

Tuurlijk moet het paard dusdanig opgeleid zijn dat het parcours gewoon gereden kan worden maar er spelen in het parcours zelf teveel dingen mee waardoor spoor- en zweephulp noodzakelijk zijn en het noodzakelijk is om de afstanden te halen of bijv. kijkerigheid te overbruggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:16

Daarin verschillen wij dan denk ik van mening. (niet erg, gebeurd iedereen in de paarden)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:27

Judje schreef:
Daarin verschillen wij dan denk ik van mening. (niet erg, gebeurd iedereen in de paarden)

dus jij vind dat een paard dat keurig is opgeleid maar in het parcours ergens niet langsdurft geen aanmoedigende tik met de zweep mag hebben? En zelfs geen extra beenhulp met een spoortje?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:42

Ik denk dat TS zelf wening springt.

Je kan een onderscheid maken in gebruik van de zweep in straffende hulp en aanwijzende hulp net als bij het mennen. Dit principe geldt overigens ook voor een spoorhulp. Bij het mennen gebruik ik heel veel zweep aangezien dan de zweep de functie van mijn been overneemt, ik zwiep zachtjes het pluisje tegen het betreffende paard. Slaan doe ik zelden alleen als een paard ongehoorzaam is of ronduit stout en dan nog met beleid anders heb ik een achterbeen in mijn gezicht zitten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:14

Het noodzakelijk zijn van zweep- en spoorhulpen vind ik niet nee. Ik denk dat je een paard ook kan aanmoedigen met de stem als jij vindt van niet, dan mag je dat vinden, maar vertel mij niet dat ik mijn mening niet mag hebben en dat deze fout is.

Maar ik heb helemaal GEEN ZIN in een dergelijke rijtechnische discussie, maar ik wil gewoon weten hoe SPRINGJURYLEDEN met ONRECHTMATIG zweepgebruik omgaan. Het hele topic heeft daar al niks meer mee te maken en ik heb nog geen 1 reactie gehad van springjuryleden en wel van allerlei springers (niet denigrerend bedoeld ofzo).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:19

Ik vrees dat je hier geen springjuryleden zal tegenkomen, of in ieder geval zeer weinig.

Heb je zelf wedstrijden gesprongen? Aan je reactie's te horen niet, hoe kan je dan oordelen over het gebruik van een zweep?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:30

Ik snap deze felle reactie ook niet helemaal.

Er zijn praktisch geen springjuryleden op Bokt voor zover ik weet dus ik denk dat dit topic dan verder een stille dood sterft. We proberen je iets uit te leggen inzake zweepgebruik dat iets soms heftig overkomt maar dat niet is. Ik heb al gezegd dat bij mij als ik officieel jurylid ben iedereen die zijn of haar boekje te buiten gaat een fikse rapportage verwachten kan.

Het brullend en schreeuwend door een parcours rijden zou ik overigens ook zeker wat van zeggen, dat zou pas hinderlijk zijn ook voor de rest van de ruiters. Een paard hoort meen ik 7x beter dan een mens, lekker dat getetter in je oren onderweg.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 19-12-07 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:40

hoi hoi.
ik ben geen jury,maar heb wel een antwoord op je vraag.
als een ruiter zijn paard onterecht vaak slaat,
kan je bij de jury worden geroepen en krijg je een waarschuwing,of je word gediskwalificeert,als je het helemaal bont maakt,kun je door de bond geschorst worden en krijg je een boete.er zijn dus wel degenlijk regels voor,maar die hangen wel af van wat er gebeurt.
in het b springen krijg je stijlpunten,deze zijn voor wijze van rijden(mooie afstanden,mooie rechte lijnen naar de sprong,houding en zit)ben je foutloos en heb je een hele nette barage gereden(gaat dus niet om de snelheid,maar je moet wel binnen de tijd blijven)daar win je mee in de b,maar zodra je L mag gaat het er om dat je foutloos blijft en de snelte bent in de barage(als zit je er krom en scheef op maakt niks uit).
zo heb je in iedere takt van sport wel van die dingen,ik ben springruiter en iriteer me altijd mateloos aan dressuur ruiters op concours(schoppen en trekken om hem in de krul te krijgen)zwepen van 2 meter lang in de hand ,en dan iedere keer van achter bij tikken en van voor tegen houden.zo groot mogenlijk bit er in,ze gillen en schreeuwen tegen hun groom en vooral ouders hij wil dit niet hij wil dat niet,hij loopt vresenlijk bla bla,
heb het natuurlijk niet over alle dressuur ruiters.zo is er in elke takt van de paarden sport wel iets waar iemand het niet mee eens is.
groetjes saskia

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:53

Als het goed is zijn er bij een springwedstrijd 3 jurileden
1 op het inrijterrein en 2 in het juryhok.
De jury op het inrijterrein let daar op of alles correct gaat dus als je je paar mishandeld dan zal daar iets van gezecht worden.
Ook in de ring mag je niet onnodig slaan want dan ga je eruit.Of op andere wijze je paard onterecht overmatig schoppen of tegen het hoofd slaan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:14

rijoyco schreef:
Ik vrees dat je hier geen springjuryleden zal tegenkomen, of in ieder geval zeer weinig.

Heb je zelf wedstrijden gesprongen? Aan je reactie's te horen niet, hoe kan je dan oordelen over het gebruik van een zweep?

Officiele wedstrijden niet. Wel vaak zat onderlinge wedstrijden gesprongen en allemaal ZONDER zweepgebruik. Het ging mij niet om de noodzaak van de zweep of sporen, maar hoe juryleden hier mee om zouden gaan.

Die hele discussie vind ik dan ook onnodig (zoals ik al zei) en ik vind niet dat je zo maar kan zeggen: ach, jij hebt geen wedstrijden gesprongen, dus kan ik er niet over oordelen.
Ik vind dat ik daar wel over kan oordelen, aangezien ik weet dat paarden ook zonder zweep goed kunnen luisteren.

@Saskia: ik erger me ook dood aan veel dressuurruiters op concoursen, maar bij wedstrijden in de buurt heb ik gewoon ook bij springen dingen gezien die niet door de beugel konden. En inderdaad, het geschop en getrek erger ik me ook dood aan (dat kan je wel lezen als je mijn reacties opzoekt) en dat zeg ik: ik wil niemand over 1 kam scheren of wat dan ook, maar een hele discussie over wel of geen zweepgebruik leek mij onnodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:17

Paarden kunnen ook zonder zweep goed luisteren, ik zie alleen verschil tussen 'afranselen' en 'extra hulp'.

Ik ben zelf iemand die nogal de neiging heeft veel met stem te doen. Dat is door diverse instructeurs inmiddels wel aardig ingeperkt.

Ik kan nu beter in een parcours even een klein tikje bij geven 2 galopsprongen voor die doodenge hindernis als dat ik probeer met een ongelooflijke yell dat paard over de sprong te krijgen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:21

Als het te erg wordt heb je hier in de regio bij een bepaalde jury (de springers kennen m allemaal) echt wel een probleem Haha!
Zeker word je op het matje geroepen en er zijn er die na een klap op hoofd geven oid gewoon met de hele vrachtwagen vol weer naar huis konden vertrekken (en terecht)

Toch zie ik eigenlijk maar weinig onterecht zweep gebruik. Een keer een klap als ze stout zijn, maar dat vind ik niet schokkend.

Overigens is bovenhands slaan toch niet direct uitsluiting? Mits terecht mag dat volgens mij 3x (of mocht iig). Maar dan moet dat dus niet uit blinde woede maar gaan zitten meppen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:22

Storm76 schreef:
Ik heb juist laatst het tegenovergestelde meegemaakt, op een concours nam een ponyruiter de zweep bovenhands en gaf haar pony een mep, ze werd direct uitgebeld.
Ik snapte niet eens waarom ze uitgebeld werd, ik vond het namelijk reuze meevallen met dat 'afranselen', de pony was heel stout. Ik begreep van omstanders dat je nooit je zweep bovenhands mag gebruiken, anders volgt discwalificatie.

Het is verboden je zweep bovenhands te houden Lachen
Vandaar de diskwalificatie. De omstanders hadden dus gelijk Ja
Nu wordt het nog wel eens door de vingers gezien als het echt terecht is, maar is die mep dan ook nog eens omdat de ruiter de fout echt aan zichzelf te danken heeft kun je dus echt vertrekken Ja

Hier in de regio kom je ook vaak dezelfde jury's tegen.
Die kennen je meestal wel. Als je altijd eerlijk rijd maar je hebt dan eens een paard bij die je eens wat grover rijd (en dan heb ik het niet over afranselen om niks) wordt er vaak wel wat gedoogd.
Maar sta jij als ruiter al bekend dat je om het minste uit je vel springt en je paard nooit eens een klopje geeft als jij een fout maakte, dan wil de bel nogal eens snel gaan en word je op het losrijterein ook nog in de gaten gehouden daarna.

Edit:
Reglement over de zweep, blz 72 Verboden:
Citaat:
Karwats langer dan 75 cm (incl. slag) en verzwaard uiteinde (daarom mag een
karwats niet andersom worden gehanteerd).

Nu is bovenhand natuurlijk niet andersom, maar denk dat iedereen ook wel weet dat een zweep zo niet correct in de hand zit Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:33

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:36

Dat topic heb ik inderdaad gelezen, bedankt voor je reactie!
Eigenlijk heb ik dit topic juist geopend nav dat topic, omdat (op jou reactie na) eigenlijk alleen maar over de dressuur wordt gesproken.