Manegepaarden 'aan de teugel' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Manegepaarden 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:15

Heey ik weet dat er heel veel topics zijn over buiging met het hoofd/aan de teugel maar hoe zit dat met manege paarden? Meestal doen ze daar niet veel met hun hoofd naar beneden. Hoe moet je het bij hun doen dan?

Jiskaa

Re: Manegepaarden 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:16

Gewoon hetzelfde?
De manier blijft hetzelfde.
Alleen is het bij een manegepony vaak lastiger omdat daar verschillende mensen op rijden Lachen
Maar de manier hóe, blijft gewoon hetzelfde Lachen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:33

ad0rey0u schreef:
Gewoon hetzelfde?
De manier blijft hetzelfde.
Alleen is het bij een manegepony vaak lastiger omdat daar verschillende mensen op rijden Lachen
Maar de manier hóe, blijft gewoon hetzelfde Lachen

Maar ik bedoel ook, hoe moet je het dan meer laten luisteren? Want af en toe gooit hij zijn hoofdje naar beneden maar dan drijf ik hem aan en dan gaat hij gelijk met zijn hoofd weer omhoog.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:36

je moet een paard een goed aan het been hebben. als je hem goed aan het been hebt, kun je hem tegen de teugel aan gaan rijden. Dus je moet je teugels gewoon goed erbij houden en dan rustig 'spelen'.

En niet alle manege paarden kunnen dat zo in een uurtje doen. Dit komt omdat iedere manege ruiter weer een andere manier gebruikt en het paard begrijpt er dan niets meer van

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:38

nicci88 schreef:
je moet een paard een goed aan het been hebben. als je hem goed aan het been hebt, kun je hem tegen de teugel aan gaan rijden. Dus je moet je teugels gewoon goed erbij houden en dan rustig 'spelen'.

En niet alle manege paarden kunnen dat zo in een uurtje doen. Dit komt omdat iedere manege ruiter weer een andere manier gebruikt en het paard begrijpt er dan niets meer van

Dus is het bijna onmogelijk om een manege paard lekker een uurtje aan de teugel laten lopen. (omdat het paard waar ik op zit ook vaak met beginnerslessen meeloopt)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:40

nee nee. Ik ken het paard natuurlijk niet. Mss doet ie het heel goed. Ik zeg alleen dat sommige manegepaarden het wel moeilijk vinden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:42

Een gezond manegepaard moet het gewoon kunnen, het zijn verder gewone paarden. Je zult alleen soms iets gestructureerder te werk moeten gaan dan bij een privepaard.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:43

daniella74 schreef:
Een gezond manegepaard moet het gewoon kunnen, het zijn verder gewone paarden. Je zult alleen soms iets gestructureerder te werk moeten gaan dan bij een privepaard.

Gestructureerder?:P

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:45

daniella74 schreef:

ja ze kunnen het meestal wel, maar ieder paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing. Dus die moet je eerst kennen. en aangezien iedere manegeruiter een andere manier gebruikt, vind het paard het meestal moeilijk te begrijpen welke nou eigenlijk goed is. en naar welke hij moet luisteren

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:47

Maar volgens mij zijn de hulpen door heel Nederland hetzelfde, je zal moeten leren spelen met vragen/stelling maar het principe is voor elk paard hetzelfde.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:52

Vaak lopen manegepaarden niet ontspannen genoeg waardoor ze ook minder (snel) nageeflijk/hoofd naar beneden lopen. Eigenlijk is het een teken van ontspanning..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:54

Bergkraai, dat ben ik met je eens maar privepaarden lopen ook meestal niet over van ontspanning. En om dan maar te zeggen dat je met een manegepaard dan maar geen poging moet wagen vind ik ook geen goed idee want dan leert niemand iets en de paarden knappen er ook niet van op.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:55

Ik rijd ook op manege pony's ik rij al op een pony sinds hij er net is in de vakantie had zij een wondje heb ik haar elek dag gelongeerd en elek dag poetsen en elke week op haar rijden na 3 kwart jaar lukt het haar aan de teugel te rijden kun je na gaan

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:06

LoveMii schreef:
nicci88 schreef:

Dus is het bijna onmogelijk om een manege paard lekker een uurtje aan de teugel laten lopen. (omdat het paard waar ik op zit ook vaak met beginnerslessen meeloopt)

ik heb zelf op een paard heel lang gereden dat door iedereen werd gereden (( en dan echt door beginners )
maar uiteindelijk heeft wel wat tijd gekost heb ik hem wel aan de teugel gekregen
rij jij altijd op dat paard ? dan zou het wel mogelijk moeten zijn want hij gaat jouw dan wel herkennen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:11

sommige paarden zijn indd lastig. als er iemand op zijn rug botst zeg maar.. dan gaat hij niet ontspannen.. rij jij daarna erop.. dan durft het paard het nog niet want straks knalt er weer iemnd in zijn rug.

bij onze manege kunnen 9 van de 11 paarden aan de teugel. en er is net 1tje weggegaan en die kon het ook. de een makkelijker als de andere natuurlijk.

maar heb ook wel eens gehad met beginners die wel netjes lichtrijden, maar teugels gewoon vrij strak houden dat de pony aan de teugel ging lopen. (dit is niet de goede manier, maar de pony had zoiets van ik ga wel aan de teugel, hihi)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:15

daniella74 schreef:
Bergkraai, dat ben ik met je eens maar privepaarden lopen ook meestal niet over van ontspanning. En om dan maar te zeggen dat je met een manegepaard dan maar geen poging moet wagen vind ik ook geen goed idee want dan leert niemand iets en de paarden knappen er ook niet van op.

Ik zeg ook niet dat het uitgesloten is om een manegepaard aan de teugel te laten lopen. En net zo goed een privepaard niet ontspannen loopt altijd. Wel weet ik dat verschillende ruiters met verschillende rijstijlen op een paard niet altijd even bevordelijk zijn..

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:18

Op de manege waar ik reedt lopen alle paarden aan de teugel. Ik kon ze ook niet allemaal aan de teugel rijden, het klikte gewoon met sommige paarden niet. Maar de sloomste die bij niemand iets uitvoerde heb ik toch wel heel goed aan het lopen gekregen! Leuk paard trouwens en hij was echt niet sloom zodra je hem echt aan het werk ging zetten...ging wel met wat bokken gepaard maar als hij liep dan liep hij goed!! Helaas is die met een hoop andere manege paarden in de 7de hemel beland Verdrietig

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:05

Als je de juiste hulpen geeft en het manegepaard is gewoon op de juiste manier ingereden, gaat die ook aan de teugel lopen hoor. Lachen
En het ene paard is nu eenmaal moeilijker ontspannen te krijgen dan het ander, maar in principe moet ieder paard nageeflijk kunnen lopen. Lachen

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:14

gewoon de goede hulpen gebruiken.
het word alleen moeilijker omdat er meer mensen op rijden en het kan ook zijn dat er
beginners op rijden die hem/haar niet naar
beneden rijden.
daardoor zal je pony ook snel denken bij haar
hoef ik het niet dan hoef ik het bij hem ook
niet,tenminsten dat is wat ik denk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:14

Ieder paard kan het. En of er beginners op rijden of niet maakt niet uit.

Ik geef ook les met mijn pony's, 3x in de week lopen ze beginners lesjes, maar ze lopen ook officiele wedstrijden (onder het zadel en voor de wagen).

Vraag je instructeur, die kan je het best helpen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:21

Piietjuh schreef:
gewoon de goede hulpen gebruiken.
het word alleen moeilijker omdat er meer mensen op rijden en het kan ook zijn dat er
beginners op rijden die hem/haar niet naar
beneden rijden.
daardoor zal je pony ook snel denken bij haar
hoef ik het niet dan hoef ik het bij hem ook
niet,tenminsten dat is wat ik denk

Zoals jij het hier voorstelt, is het een kunstje dat je je paard moet leren. Net alsof een paard het teken voor draf negeert, omdat hij je wil uitproberen, maar zo werkt het niet. Als een paard echt ontspannen is, komt hij wel. Aan de teugel rijden is niet iets wat een paard opzettelijk niet doet.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:40

Manegepaarden kunnen het ook:D. Gewoon de hulpen geven die je bij een niet manegepaard ook geeft en veel figuren rijden. Op een gegeven moment heeft het paard dan alleen aandacht voor jou en komt vanzelf naar beneden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:38

Zie centrale topic.