Shetlanderhengst bij merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Shetlanderhengst bij merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 09:48

Ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen Clown

We zijn voor onze merrie opzoek naar een gezelschapsponytje die we eigelijk overal mee heen zouden kunnen nemen. Ons paard verhuist nogal veel en we willen die pony ook niet alleen laten staan. Nu kunnen we dus een shetlanderhengstje van 7 maand kopen, eentje waar we helemaal dol op zijn. Zou het feit dat dit ponytje een hengstje is een probleem vormen voor onze merrie ?
We hadden hier een kleine discutie thuis, dus nu vraag ik mij af wie hier positieve (of negatieve) ervaringen mee heeft.
Het is wel de bedoeling dat we hem met de tijd laten castreren, of het moest zijn dat het echt niet nodig is.

Groetjes Pling

doom

Re: Shetlanderhengst bij merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:50

Tja , echt problemen zullen er niet zijn.. Tenzei je merrie hengstig is Haha! dan zijn ze in staat om zelfs te gaan liggen om een dekking te krijgen!!!!

Mijn pony van 1.55 heeft een bloedhekel aan shetlanders en valt ze ook aan!!! dus ik zou eerst even proberen voordat je hem koopt ..
en zijn ballen er af halen heb je ook geen gezeur met andere pensionklanten als hij een keer losbreekt. Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:52

Wat Doom zegt,een hengstige merrie gaat gewoon liggen als de hengst te klein is,zodat hij er toch bij kan om haar te dekken.
Ik zou het risico niet nemen...maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 09:54

doom schreef:
Tja , echt problemen zullen er niet zijn.. Tenzei je merrie hengstig is Haha! dan zijn ze in staat om zelfs te gaan liggen om een dekking te krijgen!!!!

Mijn pony van 1.55 heeft een bloedhekel aan shetlanders en valt ze ook aan!!! dus ik zou eerst even proberen voordat je hem koopt ..
en zijn ballen er af halen heb je ook geen gezeur met andere pensionklanten als hij een keer losbreekt. Bloos

Ik denk nu dat dat hengstig zijn niet echt een probleem vormt, ik heb jarenlang met iemand met een hengst gaan buitenrijden, zonder dat er enige (negatieve)reactie kwam van haar. Ze is wel gewend om met hengsten in contact te komen. En ze heeft of we hebben eigelijk geen last als ze hengstig is, je merkt het meestal niet eens. Maar dat moeten we natuurlijk nog wel afwachten.
Ze heeft zeker geen hekel aan shetlanders, ze komt eigelijk wel met alle soort paarden overweg. Castreren is inderdaad wel een optie op een wat langere termijn, om allerlei problemen te vermijden.
Bedankt voor je reactie ! Pling

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:39

Ligt aan de merrie, ik heb een miniappie hengstje en deze loopt gewoon in de groep. In die groep loopt ook een Welsh A merrie van 1.18m, deze dame is regelmatig hengstig maar gaat echt niet liggen voor hem. Ze gaat er wel helemaal voor staan maar de ziel kan er niet bij, zo staan ze nu al een jaar of 3 en nog steeds gaat ze niet voor hem liggen, dat doet ze dus voor geen enkele hengst dus dat een hengstige merrie sowieso gaat liggen voor een hengst is niet in alle gevallen zo. Maar ik zou als ik jou was het risico niet nemen en het hengstje vooruit al laten castreren.

O ja, VSW-->OPG Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:40

er loopt ergens een topic hier op bokt over een grote dame die gedekt is door een klein heertje Haha!
geen risico nemen, laat hem castreren zodra het kan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:20

Ik heb mijn shetlandhengstje net moeten verhuizen. Hij bleef mijn merrie bespringen. Opzich had zij er niet echt een boodschap aan, alleen hij sprong op haar achterbenen en beet in haar staart. De afgelopen maanden heb ik een kreupele merrie gehad (vanwege het springen tegen de achterbenen) en een kreupele shet (hij kreeg een afwerende trap tegen zijn boeg). Koop een ruin of laat het hengstje castreren. Waarom wil je uberhaupt een hengst?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:22

Ik had mijn merrie van 1.60 hoog bij een mini shet hengstje lopen, dit ging gewoon goed. Ze knuffelde en waren echt aan elkaar gehecht. Het hengstje was al 2,5 toen hij kwam. Deze heeft eerst wat schoppen gehad voordat de rust keerde, dat zal met de jongere leeftijd veel minder zijn omdat hij de hormomen nog niet echt heeft. Het hengstje bij ons wou er echt bovenop, maar dat lukte natuurlijk nooit.... Ik vond het een prachtige combi die twee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:23

ik zou alleen een ruin er bij zetten... hengst van 7 maanden is al vruchtbaar

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:27

Tja wij hebben dit jaar voor het eerst problemen gehad met onze shetlanderhengst.
Hij heeft altijd naast de merries gestaan en het ging altijd goed tot laatst, mijn merrie van 1.60 stond met haar veulen aan de ene kant van het hek (schapengaas met schrikdraad) en het hengstje aan de andere kant, maar we hebben hem wel met zijn voorbenen uit de wei van de merrie moeten halen en zijn piep was ook beschadigd geraakt hierdoor. Bloos Met andere woorden zorg dat je hem op tijd laat castreren Haha! Ons hengstje is nu 5 jaar en heeft blijkbaar nu pas door hoe een en ander werkt.
Van het voorjaar laten we hem dus castreren en tot die tijd gaan de paarden niet meer in de wei naast hem maar in de wei achteraan Clown

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:31

Je merrie hoeft ook helemaal het probleem niet te zijn... Er hoeft niemand wat te merken van haar hengstiheid... De hengst ruikt het wel degelijk...
Zoals al eerder gezegd is er een topic over Shet hengst die een KWPN merrie heeft gedekt. Zij was half gaan liggen voor de shet...
Ook kan het zijn dat je merrie het opdringerige gedracht van je hengst niet wil en dat zij eens flink uithaalt... Bedenk wel dat het voor een grote hengst een minder groot probleem zal opleveren dan voor een shet. Als het tegen zit raakt ze zijn hoofd en schopt em finaal aan diggelen...
En inderdaad ook eerst maar eens kijken of je merrie kleintjes wel leuk vind... het gebeurd vaak zat dat ze of eng of helemaal niet leuk vinden...

De mijne is nu 1,5 en begint nu toch echt te begrijpen wat het woord hengst in houd Knipoog Leeftijd zegt dus eigenlijk weinig. Soms zijn er zelfs nog wel eerder bij....

Suc6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:52

ik had mijn shet merrie met mijn Welsh hengstje lopen, en met tien maand is het hengstje gecastreerd vanwege het risico op een ongewenste dekking. als je merrie met het hengstje overweg kan kan je dit rustig doen, blijf wel goed in de gaten houden wanneer hij rijp is, en laat hem dan castreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:49

Als je al voor een shetje gaat (een trap op de verkeerde plek en hij kan het niet navertellen), dan laat een hengst sowieso castreren. Tenminste, als je geen veulens wilt...