Welk probleem heb jij met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Welk probleem heb jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:20

Het valt me op dat er toch vaak problemen zijn met paarden.
Zo was ik in het voorjaar naar het kijken naar een nieuw paard en kwam tot de ontdekking dat ik beter verder kan gaan met mijn eigen paard Clown .
Zo had één paard dat hij niet alleen op buitenrit kon, een ander paard schrok van motors en de derde had een probleem met trailerladen.
Als ik terug kijk in de tijd komt ook in me op dat het eerste paard waar ik in de manege opreed ineens ging liggen en rollen, mijn eerste verzorgpony was als de dood voor vrachtwagens, mijn eerste paard beet en sloeg naar alles wat voorbij kwam.

Met Flash hebben we verschillende problemen gehad door mijn onwetendheid over veulens.
Nu ze drie maanden onder het zadel is lijkt alles perfect te gaan.
Schrikt niet of nauwelijks, op en afstappen blijft ze netjes staan, trailerladen is geen probleem en ze is absoluut verkeersmak.

Ik ben nu benieuwd waar bepaalde problemen vandaan komen en of er veel dezelfde problemen zijn onder de paarden.
Dus als jullie me willen helpen door te vertellen wat voor een probleem het paard heeft en evt hoe het komt.
Of het paard meerdere eigenaren heeft gehad.
Hoe oud het paard is.
En welke tak van paardensport je beoefend.

Heb je helemaal geen problemen dan mag je dat natuurlijk ook vermelden.
Het is gewoon eigen interesse Haha! .
Alvast bedankt.

Waratje

Re: Welk probleem heb jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:43

Je kunt het problemen noemen, maar ook uitdagingen Haha!
Elk paard heeft wat eigenaardigheden, waar de ene persoon dat als een probleem ziet, vindt de volgende het geen enkel probleem, maar hoogstens een leuke uitdaging. Sommige van die eigenaardigheden zijn blijvend en moet je zelf (leren) accepteren, andere dingen kun je aan werken en dus veranderen. Het hangt dus heel sterk van de mens af of iets een probleem is Knipoog

Met mijn merrie heb ik de nodige uitdagingen gehad en ik heb er nog steeds, dat houdt het leuk. Ze heeft een niet zo frisse voorgeschiedenis en daar zijn een aantal zaken door veroorzaakt waar ik mee om moet gaan. Belangrijk punt voor mij is bijvoorbeeld haar ruggebruik, ze heeft veel te goed geleerd om met weggedrukte rug te lopen, mijn kennis schoot in het begin ruim te kort om dat op tijd te kunnen corrigeren, waardoor dit nu nog een bewust punt van aandacht moet zijn.
Ander punt is dat mannen bij haar geen druk kunnen leggen, ze is er niet meer bang voor, maar voor een man "werken" is er niet bij. Nu heb ik daar ook niet echt aan gewerkt omdat het niet nodig was, gewoon nette omgang met mannen was voldoende, maar het is nu een heel enkele keer wel eens lastig.
Paard is nu 20, ik heb haar bijna 15 jaar.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:47

Ben het eens met Waratje. Vaak is het een andere oorzaak als een paard iets niet wil, of bang is..

En paarden hebben idd vaak altijd wel wat Knipoog Zo heb ik een hengst gereden die andere soms wou aanvallen. Wat ik er aan gedaan heb is niet teveel met anderen gaan rijden, omdat het toch gevaarlijk was. En als ik samen met iemand reed, dan continue opletten. Daarna heb ik een fries gereden, die is bang voor vrachtwagens. Als we een laantje ingingen, dan was er gelukkig niks aan de hand. Nu rij ik een paardje wat heel verkeerd is gereden. Ze wil constant vluchten, maar er zit amper een rem op. Veel oefenen, en rust er in brengen en les nemen. Zo heeft ieder paard zn gebreken Clown

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:54

Denk dat veel mensen de fout maken door te zeggen dat een paard opzettelijk iets niet wil. Een paard zal nl nooit denken: goh, ben vandaag met mijn verkeerde been uit stal gestapt, dus laat ik maar eens dwars gaan liggen. Er zit altijd een achterliggende gedachte achter. Tuurlijk heeft een paard wel eens karakter-trekken: geen zin om aan het werk te gaan en ineens alles is eng en een paar minuten later ga je er zo weer langs.

Denk dat veel gedragsproblemen, van bv singeldwang tot ineens er vandoor gaan een diepere betekenis hebben en het is aan ons hoe we er mee om gaan.

Mijn paard heeft een hekel aan bv wormenspuiten / injecties / tandarts. Ga ik boos worden en er tegenin, dan werkt het avenrechts, dus ik probeer via een omweg hetzelfde te bereiken.....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:58

mijn ene paard heeft slechte ervringen met mannen is niet agresief tegen ze maar draait der hoofd voor ze weg.
mn ander paard wat ik zelf al vanaf 1 jaar heb(hij is nu 4) is soms bang voor vrachtwagens(is vroeger bijna een keertje aangereden) en kan aggresief zijn tegenover mannen(hij is lang hengst geweest en staat bij een merrie en beschauwd hij als zijn merrie) vederis hij mega braaf voor een 4jarige. kan met lange teugel over de weg en door het dorp.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:09

Mijn oude pony is verschrikkelijk onnozel wanneer ze hengstig is, ze doet dan allerlei domme dingen die ze anders nooit zou doen, of wat haar anders nooit zou overkomen. Ze loopt dan bv zomaar een sloot in omdat ze zo loopt te dromen.
Het is absoluut af te raden om haar voor de kar te zetten of onder het zadel te rijden in die periode, terwijl ik anders mijn vader die echt niets van dieren begrijpt er mee op pad zou durven sturen.
Echt een probleem is het niet maar soms is het wel heel erg iri, omdat je haar ook niet even wakker kunt schudden.
Als ze hengstig is zit ze helemaal in haar eigen wereldje.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:12

Inderdaad @Waratje ben het met je eens dat je het ook uitdagingen kunt noemen. Dank je wel voor het verbeteren van de formulering Clown
En denk jij dat er echt eigenaardigheden zijn die je niet kunt corrigeren en dus moet accepteren?
Zoals wat kun je een voorbeeld geven?
Nu praat ik uiteraard over gezonde paarden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:14

mijn paard is anders als andere paarden in haar gedrag... toen ze 3 maanden oud was ging haar moeder dood, en kwam ze alleen in een box te staan. overdag liep ze wel buiten met een oude haf, maar ik merk heel veel dingen die niet kloppen kwa paardengedrag Ach gut

maar de meeste problemen worden door de mens gemaakt en kunnen met veel gedult meestal ook wel weer opgelost worden Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:25

Als ik kijk naar mijn eigen merrie dan zijn er een aantal dingen die ik maar moet nemen zoals ze zijn: Ze is geen knuffel, ze wil wel aandacht, maar meer "erbij zijn" dan aanrakingen. Zeker geen aanrakingen die "vasthouden" dus niks neus tussen je armen stoppen of iets dergelijks. Een (flink?) deel daarvan is veroorzaakt door een achterlijke gup, die alle pogingen tot fysiek contact afstrafte, maar ondertussen is het huidige niveau van fysiek contact waarschijnlijk het maximaal haalbare.
Ander punt wat ik tot op zekere hoogte zal moeten accepteren is het feit dat zij HARD wil lopen, zo nu en dan moet ze gewoon even los op de hei Knipoog Zo nu en dan heb je wel eens een meningsverschil over het gewenste tempo van een rit, als ik zin heb in een rustig ritje en zij nou net even niet Clown Ondertussen heb ik geleerd dat als ik echt rustig wil, ik er gewoon een stapritje van moet maken en binnen niet al te lange tijd dat moet compenseren met een een vlotter ritje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:31

Nou de ene is eigenlijk gewoon een schatje, daar kan ik echt geen nadeel van opnoemen. Bloos En de andere is nogal een drammer en gauw over de zeik, maar omdat hij nu ontussen 24 is vind ik het wel leuk dat 'ie nog zo'n persoonlijkheid is. OK dan! En eigenlijk heb ik zijn karakter ook nooit als een probleem gezien. Ik heb hem altijd wel amusand gevonden.

Dus nee, eigenlijk geen problemen met mijn paardjes.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:40

@Waratje Interresant dus laat jij je paard het soms ook voor het zeggen hebben om zo evenwichtig te blijven aan je paard?

Daf schreef:
Mijn paard heeft een hekel aan bv wormenspuiten / injecties / tandarts. Ga ik boos worden en er tegenin, dan werkt het avenrechts, dus ik probeer via een omweg hetzelfde te bereiken.....

Door jouw berichtje werd ik er ineens ook aan herrinert dat Flash inderdaad ook een hekel heeft aan een wormenkuur of wat voor spuit dan ook in haar mond. Maar inderdaad met geduld en oefenen komt het uiteindelijk ook goed Ja

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:44

Haha, t probleem is dat ie op puberleeftijd komt Tong uitsteken Tot dusver kopschuw als ik het te snel wil doen en niet altijd gelijk de trailer op willen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:04

Ik zie het altijd zo: als je de gebruiksaanwijzing per paard ontdekt zijn er geen problemen meer. Wij mensen stoppen alles in hokjes en zoeken afkadering, als je dat loslaat en begrijpt dat niets standaard is, raak je niet gefrustreerd en kom je sneller tot je doel.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:08

Die van mij gedraagt zich op stal als een doorgedraaide flipperkast zodra er ook maar 1 van de 11 paarden van stal komt. De meeste van de andere paarden kent ze niet eens maar ze moeten wel in hun box blijven. Iemand een oplossing ?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:09

mijn merrie is een echte typische merrie. gauw beledigd, en pikt weinig. zodra ze iets moet gaat ze al met haar staart zwiepen om duidelijk te laten merken dat het haar niet zint. als het haar niet zint met rijden gaat ze gewoon stilstaan en slaan naar het been. of desnoods steigeren. ze pikt het ook niet als je haar pusht, heeft geen enkele zin. de trailer gaat ze alleen met een monty roberts halster, (ja geen idee maar het is echt zo anders gaat ze er niet in Vork ) als je haar met een zweep tikt kan je hem ook wel terug verwachten Bloos maar voor de rest een top merrie hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:34

blensink schreef:
@Waratje Interresant dus laat jij je paard het soms ook voor het zeggen hebben om zo evenwichtig te blijven aan je paard?

Mijn paard mag voorstellen doen, maar uiteindelijk bepaal ik wel (min of meer Clown ) tempo en richting. Zij weet wanneer ik het echt meen en geeft dan toe, ik weet wanneer ze er behoefte aan heeft om serieus los te gaan en biedt haar die mogelijkheid, als het inderdaad veilig kan. Het is een wisselwerking om elkaar tevreden te houden Knipoog
En soms denk je dat je behoefte hebt aan een rustig ritje, maar dan luist ze me erin om alsnog tempo te maken en dan merk je dat het juist positief werkt om toch even wat meer te doen, ze voelt behoorlijk goed aan wat nodig is Tong uitsteken

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:07

Ik weet dat mijn paard, zodra we de denkbeeldige bocht door zijn naar huis, een versnelling hoger gaat. Ik weet dat het van haar geen dwarsigheid is en ze zal er ook nooit van door gaan, maar haar alleen maar inhouden heeft ook geen zin, want dan wordt ze echt super heet, dus nemen we de middenweg, een iets sneller tempo, maar dan wel door mij bepaald.....

Wat ik zo jammer vind is dat veel mensen het inderdaad als problemen zien, terwijl een paard alles met een reden doet (in mijn ogen).

Ik vind het inderdaad een uitdaging om de gebruiksaanwijzing te leren kennen en mijn paard echt te leren begrijpen. Dan kom je er nl achter (is mijn mening) dat het geen problemen zijn van dwarsigheid om zo maar te zeggen.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:20

Pony: Djanna
Ras: Haflinger
Leeftijd: 8 jr.
Eigenaren: ong. 5
Tak sport: Recreatief/Western

Het is voor mij moeilijk om te zeggen dat Djanna echt een probleem heeft, dat heeft ze volgens mij niet.
Toen ik haar bijna 2,5 jr geleden kocht was alles een 'probleem' voor haar, je vroeg het simpelste en zij maakte er een drama van.

Als je het woord 'probleem' dan toch wilt gebruiken zou ik het in haar context meer als onwetendheid willen zetten.
Klinkt misschien wat vaag en misschien is het ook niet de beste omschrijving.
Gebrek aan vertrouwen daar lag de kern van al haar gedragingen, nu na 2,5 jr kan ik eigelijk zeggen dat ze nergens een probleem van maakt, of misschien maak ik nergens een probleem van.

Ik ken haar en haar minder sterke kanten, maar ook haar sterke kanten, die ik graag bij haar benadruk zodat ze meer zelfvertrouwen krijgt en meer vertrouwen in mensen.
Haar minder sterke kanten, ach daar werken we aan en neem ik met een korreltje zout, ik kan een paard van 5,5 jr niet in ruim 2 jr van niets tot een perfect paardje veranderen, eigenlijk wil ik dat ook niet.
Ik ben een mens met een leuke kant en minder leuke kant en die minder leuke kant kennen eigenlijk alleen de mensen waar ik om geef en die veel van mij houden.
Ik houd erg veel van Djanna dus mag ze bij mij best ook haar minder goede kant laten zien, daar maak ik me niet zo druk om!
Hoewel ze zich echt super gedraagt en eigenlijk alles doet wat je er vraagt heeft ze ook wel eens haar nukken....ach ja ik heb ook wel eens m'n dag niet.

Dit is natuurlijk wat anders dan een structureel 'probleem' met je paard hebben, dat heb ik ruim 1,5 jr met haar meegemaakt.
Ik heb geen moment opgegeven of haar laten vallen, hoewel ze het me soms echt heel moeilijk heeft gemaakt, ik heb het al die tijd als een soort test gezien waar ik doorheen moest, we hebben het gehaald en kunnen nu onze relatie verder gaan verdiepen...iets waar ik al lang op hoopte.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:51

monya schreef:
Ik zie het altijd zo: als je de gebruiksaanwijzing per paard ontdekt zijn er geen problemen meer. Wij mensen stoppen alles in hokjes en zoeken afkadering, als je dat loslaat en begrijpt dat niets standaard is, raak je niet gefrustreerd en kom je sneller tot je doel.

Mooi gezegt Ja

@Waratje ik herken je punt in je verhaal en ik probeer zo ook altijd het samen met mijn paard het naar de zin te maken, grappig.

Het valt me hier een beetje op dat er met merrie´s lijkt het toch iets meer uitdagingen zijn dan met de mannelijke paarden.
Of heeft het allemaal gewoon met karakter en verleden te maken?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:02

Ik heb een gigantisch probleem, want ik heb een drie jarige Hannoveraan en ze heeft vanmiddag heel hoog gesteigerd.
Ik heb haar nog maar een paar maanden en ze verwilderd al een beetje. Nu durf ik natuurlijk al helemaal niet buiten te rijden. Misschien moet ik haar maar verkopen, want nu ik zie dat het allemaal de verkeerde kant op gaat, moet ik er dus heel veel tijd in steken en dat heb ik niet.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:16

@Tuc: wat onwijs vervelend dat je zo bang bent geworden en het is ook wel te begrijpen, steigeren is idd erg gevaarlijk Ach gut

Het enige advies wat ik je kan geven is om hulp te zoeken en samen proberen het vertrouwen terug te winnen. Denk dat het vanuit jouw paardje ook een gevoel van onmacht is en niet wetend wat er mee te doen.

Verkopen zou zo jammer zijn en denk ik ook niet de oplossing.

Ik hoop dat jullie er samen met hulp uitkomen.

Succes!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:44

@Tuc ik kan je niet helpen vanachter de computer, maar hoelang is je paard al onder het zadel?
Het kan gewoon een miscommunicatie zijn.
Zoek inderdaad goede begeleiding daar kom je een heel eind mee wat @Daf
ook zegt.
Samen leren is heel goed heb ik ook ondervonden met mijn jonge merrie.
Persoonlijk vind ik verkopen de weg van de minste weerstand, je hebt het paard nog kort en jullie moeten elkaar leren aanvoelen.
Als je samen begeleiding neemt leer je ook weer voor de toekomst en verkopen kun je altijd nog als je merkt dat het met begeleiding niet gaat.
Succes met je beslissing iig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:09

Yep, met goede begeleiding samen leren is heel fijn. Doen we ook met onze jonge Welsh Cob, dat gaat nu heel goed, maar alleen hadden we dat nooit voor elkaar gekregen. Daar zaten behoorlijk grote uitdagingen in, maar nu die zijn opgelost, is hij eigenlijk heel erg braaf. Het heeft alleen veel langer geduurd dan we in eerste instantie hadden verwacht en het gaat nog steeds erg rustig aan, maar nu is hij er echt aan toe (nu ruim 5 jaar oud) om ingereden te worden.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat merries vaker uitdagingen geven (en vooral blijven geven) dan kereltjes, de dames hebben meestal toch wat meer buien en zijn ook vaak net iets zelfstandiger. Is ook logisch als je kijkt naar taken van merries en hengsten in een kudde. Het is altijd een merrie die moet regelen dat er gegeten en gedronken kan worden en die de relaties onderling in de gaten houdt.

@Tuc, misschien wil je te snel te veel van je paard, 3 jaar is erg jong en er is waarschijnlijk veel gebeurt in vrij korte tijd. Misschien moet je haar wat tijd gunnen om dingen te verwerken. Neem haar wel dagelijks even in de hand, maar laat het rijden misschien een tijdje rusten. Ga wandelen, doe grondwerk, let daarbij goed op je eigen houding en positie. Heb je een goed lesgeefmens in de buurt? Eentje die meer kan dan lesgeven over rijden? Zo niet, waar zit je ergens in NL?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:43

Waratje schreef:
@Tuc, misschien wil je te snel te veel van je paard, 3 jaar is erg jong en er is waarschijnlijk veel gebeurt in vrij korte tijd. Misschien moet je haar wat tijd gunnen om dingen te verwerken. Neem haar wel dagelijks even in de hand, maar laat het rijden misschien een tijdje rusten. Ga wandelen, doe grondwerk, let daarbij goed op je eigen houding en positie. Heb je een goed lesgeefmens in de buurt? Eentje die meer kan dan lesgeven over rijden? Zo niet, waar zit je ergens in NL?

Ze zou haar paard toch ook even voor een aantal maanden tussen andere paarden kunnen zetten?
En @Waratje ik heb het gevoel dat we min of minder op dezelfde golflengte zitten vandaar dat ik deze vraag aan jou stel.
Mijn paard is twee maanden onder het zadel en ingereden, was weer thuis en we gingen heel erg goed zoals ik in de opening zeg.
Nu breek ik twee weken geleden mijn enkel en mijn paard word dus niet gereden.
Waarschijnlijk gaat dit minimaal twee maanden duren.
Nu hoor ik weleens dat een rustperiode na het inrijden goed is voor een paard, wat jij hierboven ook aangeeft.
Pakken deze paarden de draad weer gewoon op na zo´n rustperiode of kunnen er nieuwe uitdagingen op komen zetten?
In principe ben ik helemaal niet bang hiervoor maar omdat alles nieuw is zou ik graag willen weten of jij hier ervaring mee hebt.
Volgens mijn trainer komt er geen enkele uitdaging om de hoek kijken en als het nodig is kan ze altijd terug.
Als andere hier antwoord op hebben en evt voorbeelden mag het natuurlijk ook Haha! .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:08

blensink schreef:
Ze zou haar paard toch ook even voor een aantal maanden tussen andere paarden kunnen zetten?

Ja, dat zou kunnen, maar ik krijg een beetje de indruk dat dat voor @Tuc zelf niet zo goed zou zijn Knipoog
Twee dingen namelijk: 1e het paard krijgt de tijd om te overdenken hoe ze haar mens 12 kleuren heeft laten **** en 2e is dat hoe langer je niet met het paard in contact bent, hoe hoger de barriere wordt om haar weer op te pakken. Vandaar toch in de hand en vooral goede begeleiding erbij zoeken. Een paard kan aan de hand ook heel veel nuttige dingen leren, die mogelijk niet voldoende aandacht hebben gehad in het leerproces van het paard.

blensink schreef:
En @Waratje ik heb het gevoel dat we min of minder op dezelfde golflengte zitten vandaar dat ik deze vraag aan jou stel.
Mijn paard is twee maanden onder het zadel en ingereden, was weer thuis en we gingen heel erg goed zoals ik in de opening zeg.
Nu breek ik twee weken geleden mijn enkel en mijn paard word dus niet gereden.
Waarschijnlijk gaat dit minimaal twee maanden duren.
Nu hoor ik weleens dat een rustperiode na het inrijden goed is voor een paard, wat jij hierboven ook aangeeft.
Pakken deze paarden de draad weer gewoon op na zo´n rustperiode of kunnen er nieuwe uitdagingen op komen zetten?
In principe ben ik helemaal niet bang hiervoor maar omdat alles nieuw is zou ik graag willen weten of jij hier ervaring mee hebt.
Volgens mijn trainer komt er geen enkele uitdaging om de hoek kijken en als het nodig is kan ze altijd terug.

Mijn hands on ervaring met het leerproces van jong spul is niet super groot (2 veulens en nu de jonge Welsh), maar over het algemeen genomen is dat wat goed geleerd is wel blijvend (tenzij je idiote dingen gaat doen) en is een rustperiode in een goed lopend leerproces geen probleem. Ik denk niet dat je voor vervelende verrassingen komt te staan als je weer oppakt. Het hangt ook een beetje af van de leeftijd van het paard, maar een jong ding van 3 of 4 jaar oud, kun je best een tijdje pauze geven als het zadelmak maken en basis inrijden goed is gedaan.
Maarre, gebroken enkel kun je nog een behoorlijke tijd last van houden, denk niet te snel met een jong paard te gaan werken, want dat kan je dus wel voor verrassingen zetten Tong uitsteken
Kleine opmerking om in de gaten te houden als je weer zou kunnen gaan rijden: kijk goed of je zadel nog wel past, paarden in de leeftijdscategorie groeien nog behoorlijk en kunnen met een paar maanden opeens een ander zadel nodig hebben. Wij hebben met de Welsh nu het 3e zadel erop liggen en ook dat begint al weer twijfelachtig te worden Clown