paard blijkt luchtzuiger te zijn??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

paard blijkt luchtzuiger te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:15

hallo,

ik heb sinds anderhalve maand een nieuw paardje.
bij de vorige eigenaresse stond hij altijd buiten.
sinds gisteren hebben we besloten om hem toch maar op stal te gaan zetten omdat het in de wei niet meer te doen is, vanaf het moment dat hij op stal is gegaan zuigt hij dus lucht.
ik wist dit niet en de verkoopster heeft het ook niet vermeldt...kan zijn dat ze het ook niet wist maar ze kan het ook verzwegen hebben...
omdat hij dus luchtzuigt is hij natuurlijk een stuk minder waard en ik heb er best aardig wat geld voor moeten betalen.
is het redelijk om geld terug te vragen of zou ik hem helemaal terug aan haar moeten doen? in principe wil ik hem niet kwijt...
heeft iemand hier ervaring mee?

gabyfedde

Re: paard blijkt luchtzuiger te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:16

Heb je aan haar gevraagd of hij stalondeugden had voordat je hem kocht?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:21

Als het paard bij de vorige eigenaar altijd buiten stond is de kans groot dat diegene het niet wist. Evt. beroepen op het feit stalondeugd zou je wellicht kunnen doen, maar dat geld niet met compensatie van de overwaarde. Dat gaat meer op zodat je de ander kunt verplichten het paard weer terug te nemen.

P.s. is er door jouw als kopende partij expliciet gevraagd of het paard stalondeugden had?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 18:45

ik heb er niet expliciet om gevraagd maar dat hoeft ook niet. als ze wist dat hij dat deed dan is het háár verplichting om het voor de koop te vertellen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:49

De koper heeft een onderzoeksplicht en de verkoper een meldingsplicht, dat maakt de wet in deze erg gecompliceerd.
Zelf heb ik het laatst ook meegemaakt (ander geval, geen paard maar ander goed dat ik kocht) en bij mij was het zo: ik had moeten onderzoeken, omdat de wet daar mogelijkheid toe biedt. Dit heb ik verzuimd, dus ik had pech.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:49

Farruquito schreef:
ik heb er niet expliciet om gevraagd maar dat hoeft ook niet. als ze wist dat hij dat deed dan is het háár verplichting om het voor de koop te vertellen

maar het jou verplichting--als kopende partij-- om onderzoek te doen
door vragen wordt men wijs en in dit geval heb je dat blijkbaar niet gedaan
ik zou zeggen jammer dan.

hij kan het luchtzuigen ook ontwikkeld hebben doordat hij nu op stal staat

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:55

ik heb inderdaad altijd geleerd dat je als koper een onderzoeksplicht hebt, dat heb je in dit geval niet gedaan. uiteraard heeft de verkopende partij ook als plicht om eventuele ondeugden te melden, stel dat ze dit verzuimd heeft dan had je misschien sterker gestaan als je er wel na gevraagd had, nu heb je ben ik bang geen 'poot'om op te staan.
Informeer anders eens bij de oude eigenaar.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:08

volgens mij staat er een week voor stal ondeugden.
als ze het er bij had verteld kon je er niet op terug komen,en nu denk ik ook niet omdat de 7 dagen al voorbij zijn.
je kunt altijd probeeren om een deel van je geld terug te krijgen,dat had ik wel geprobeert.of de vorige eigenaar het wel of niet wist kom je toch niet achter
succes groetjes saskia

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:12

Ik denk niet dat de verkoopster niks wist van het luchtzuigen. Dat zal hij bij haar ook vast wel is hebben gedaan. Maar ik zou gewoon netjes opbellen of een brief sturen, waarom ze dit niet gemeld heeft. Want dan is hij inderdaad veel minder waard.

Groetjes Suus

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:21

Oei, stap 1 is iig een DA bellen en hem officieel laten vaststellen dat jouw paard een luchtzuiger is. DIT MOET JE ZO SNEL MOGELIJK DOEN!!!
Omdat je hem van een particulier hebt gekocht, ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen dat hij het altijd al deed en omdat jij hem al 6 week hebt, is dit heel moeilijk.
Dat er 'een week voor staat' is wat te kort door de bocht, maar de antedateringstermijn die voor stalondeugden wordt gehanteerd, is inderdaad kort. (Antedateringstermijn: als het paard binnen die termijn het gebrek laat zien, mag je aannemen dat hij het voor die tijd ook al deed)
Allereerst kan de DA kijken in hoeverre de tanden ook zijn afgesleten (als het een kribbebijter is tenminste). Een litteken van een luchtzuigband is ook een duidelijke aanwijzing.

Daarnaast zal je gewoon moeten speuren. Ken je kennissen van de vorige eigenaar? Als het paard bijv. wel eens op een pensionstal heeft gestaan, zou je daar kunnen informeren of het paard het daar ook al deed. Op die manier moet je dan bewijzen dat het bekend was.

Wat betreft het vragen: stalondeugden vallen onder de meldingsplicht omdat je dit als koper bijna niet kunt onderzoeken. Een verkoper mag zich dus niet beroepen op jouw onderzoeksplicht. Luctzuigen is een koopvernietigend gebrek. Overigens zou het best kunnen zijn dat de vorige eigenaar het niet wist. Hoe dan ook, de bewijslast ligt bij jou.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 14-12-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:22

Zow jij heb hier ervaring mee Knipoog

Groetjes Suus

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:24

nee, vind het gewoon leuk en heb er een beetje over gelezen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:48

het paard stond bij de vorige eigenaar buiten dus daar zal hij niet veel gezogen hebben omdat ze dat meestal buiten niet doen

op deze manier zal het moeilijk te bewijzen zijn

en is het zo dat een luchtzuiger zoveel minder waard zou zijn?
ik ken een super springpaard wat luchtzuigt geen problemen mee

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:00

anca schreef:
het paard stond bij de vorige eigenaar buiten dus daar zal hij niet veel gezogen hebben omdat ze dat meestal buiten niet doen

Er zijn zat paarden die gewoon een weidepaaltje opzoeken om op te zuigen.

Het beste waar je het idd aan kan zien is de slijtage aan de tanden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:30

anca schreef:
ik ken een super springpaard wat luchtzuigt geen problemen mee

Jij ook al! Clown
(Die pony zou voor €11000 naar Sirië kunnen gaan

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:45

Lijkt me logisch dat de verkoper het paard terug moet nemen, als je dat wilt.. Het kijkt me sterk dat de vorige eigenaar het niet wist, die zal het paard toch ook wel ooit op stal gehad hebben.
Als ik jou was zou ik eerst even op een rijtje zetten wat je nu eigelijk wilt en mochthet paard terug willen geven dan dat te bespreken met de verkoper eventueel bijgestaan door iemand.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 14:32

ik ben er weer, was een weekje weg.
ik heb haar direct gebeld toen ik het zag (kreeg voicemail) en tot op heden heb ik nog niks terug gehoord van haar.
ik weet dat hij bij Paul Derrez is ingereden en die ga ik dan ook bellen om te vragen of hij (nog) weet of Beau dat bij hem ook al deed.
hij heeft het in ieder geval niet hier geleerd want toen ik hem voor de allereerste keer op stal zette ging hij meteen aan het zuigen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:31

luchtzuigen kan zich heel erg snel ontwikkelen van totaal niet zuigen
tot luchtzuigen , dus om nu antwoorden te geven van
" oh foei, dat moest vorige eigenaar geweten hebben " is een beetje voorbarig
als ze het wel heeft geweten , hebben jullie nog beide "fout " gezeten, want zij heeft het dan op dat moment niet aangegeven, maar jij hebt er ook niet naar gevraagd
dus heb je in principe niet aan de onderzoeksplicht voldaan, zoals zij ook niet aan de meldingsplicht heeft voldaan
maar dit is alleen zo als het al bekend was en als het dier daadwerkelijk al luchtzoog ten tijde van de koop

idd laten nakijken door DA, die kan meestal wel aardig zien of een dier luchzuigt oor een langere periode aan slijtage aan het gebit

verder hoeft luchtzuigen niet direct veel schade aan te richten ,
je zou ook eens goed kunnen kijken naar eventuele veranderingen in mgeving en voedi ng nu hij op stal staat
kan hij meer ruwvoer hebben? dan gelijk doen , eventueel meer loslopen in paddock/wei met ruwvoer erbij
en op stal een zo pen , fris m ogelijke stal om stress en eventuele maagklachten (wat vaak de oorzaak is voor luchtzuigen) tot een minimum te beperken of beter nog te voorkomen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:19

stalondeugden moeten binnen (ik dacht) 2 dagen gemeld worden aan de verkopende partij. Anders kan een verkoop niet meer ongedaan worden gemaakt. In het geval dus dat de verkoper het niet heeft verteld, geldt dit dan als een verborgen gebrek. En stalondeugden moeten snel worden gemeld, omdat die binnen die dagen niet ontwikkeld kunnen worden. En als er een langere tijd over heen gaat, wel.