Scheren; Wat wel/niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Scheren; Wat wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:19

Ik ga mijn paardje over ong. anderhalve week toch scheren omdat ik hem echt te dik in het haar vindt.
Maar ik twijfel over het hoofd en benen. Ik laat al zowiso een stukje vr het zadel staan maar weet het niet goed met hoofd en benen.
Ik zou wel graag het hoofd meedoen omdat ik dat mooier vindt maar toch... De benen , weet ik niet. Unesco staat meestal op stal + betonnen paddockje en soms op de grote paddock. Maar met heel veel regen weer is deze wel modderig.
Hebben jullie een mening ?

BTW Is een 300 gr deken+ 300 gr nekdeken genoeg ? Of meer ?

millennium

Re: Sheren; Wat wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:21

Over het hoofd: je kan tot het jukbeen scheren, heb ik bij de mijne ook gedaan, de overgang wordt zo mooi.

dolor

Re: Scheren; Wat wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:45

ik laat bij mijn paard de benen en het hoofd staan plus nog een zadelstukje. hoofd, omdat de meeste scheerapparaten gewoon te groot zijn voor het hoofd, daar kan je beter een apart kleintje voor hebben en je paard moet het echt toelaten en gewend zijn.

en de benen, omdat de paddock best nog wel modderig en hij op deze manier warme droge benen houd op de huid. en hij zweet toch niet op zijn benen, dus laat ik het staan.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:59

ik heb alles eraf gehaalt
omdat ik het zelf niet mooi vind harige benen en een kaal lichaam
hoofd het zelfde een flink bruin hoofd een ee nbijne spier wit nekkie (haflinger)vin ik er persoonlijk niet uitzien

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:02

Die van jou staat zo te horen ook vaak binnen? iig beschut.
Ik zou de benen dan wel scheren, ziet er bij een haflinger mooier uit. Als ie nou de hele dag op weide liep zou ik het niet doen ivm kou.
De dekens zijn goed hoor. Zou er niet meer opdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:38

Cloud staat veel buiten en heb zijn hoofd en benen niet geschoren. Hoofd simpelweg omdat mijn scheerapparaat daar te groot voor was. En de benen niet om al de modder buiten en in de bak.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:42

hoofd kan je prima scheren met een groot scheerapparaat Knipoog
doe niks anders namelijk

ik zou helemaal kaal doen. vind ik mooier en tegen een beetje modder kunnen de benen dan nog wel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:46

Wil net zeggen: ik scheer alles met de grote machine.
Bij een braaf paard kom je zelfs in de holtes boven de oogjes en dat lastige botje in de nek.. jukbeenderen lukt ook.

Bij lastige paarden ga ik tot het jukbeen, langs de bakstukken.

Als je bijwerken moet met de tondeuse heb je vaak verschil in kaalheid, de opscheermachines scheren veel korter dan de grotere en dan heb je een enorm verschil.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:48

En de tondeuse vinden een heel paarden hoofd vaak niet zo fijn om te schere Knipoog

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:54

die van mij is vorig jaar gewoon alles met het grote apparaat gedaan vond ze allemaal best
ik had ook helemaal kaal maar ze stond dan ook lekker beschut
dit jaar heb ik nog niet geschoren en twijfel ook een beetje Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:04

Als je hem een jas uittrekt zal je die moeten vervangen. Benen en hoofd zitten niet onder een deken en zou ik dus niet scheren. Zeker bij een paard dat buiten staat.
Kijk eerst eens waar hij het meeste zweet en scheer dat. Ik zou rug, achterhand ook niet scheren, dan heb je wat bescherming bij je zadel en de grote spieren van rug en achterhand blijven warm, ook bij het losrijden zonder dat je meteen met uitrijdekens moet gaan werken. En je paard wordt minder stijf bv als je een keer in de regen rijdt of langer stil moet staan onder het rijden.
Scheer verder voor het functionele en niet omdat je het mooier vindt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:10

Roos staat in een uitloop stal. Ik heb haar hoofd deels geschoren en haar benen niet. Ik begin bij het hoofd, aan het einde vind ze het niet meer zo leuk, dus dan kun je het moeilijkste gedeelte maar gehad hebben.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:13

ik scheer deels omdat hij er netjes uit moet zien, op elk moment moet ze er representatief eruit zien.
In eerste instatie heb ik geschoren vanwege het zweete, als ik dan eenmaal scheer doe ik het ook omdat ze er net uit moet zien..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:15

Mijn paard heb ik in een soort van jachtmodel geschoren. Benen nog lang en het hoofd ook, die van mij heeft niet superlanghaar op het hoofd dus de overgang viel wel mee. Benen heb ik bewust lang gelaten omdat ik veel buiten rijd. Jachtmodel vind ik handig omdat je dan niet direct tijdens een rustig ritje met dekens moet gaan werken!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:18

Ik ben helemaal niet zo voor scheren, maar nu was de mijne ook aan de beurt want ze was net een teddybeer. Dat is gewoon niet functioneel en ik was bang dat ze een kou zou pakken met het opdrogen. Vandaar dat ik haar toch maar geschoren heb. maar als je niet intensief rijdt met je paard ofzo, zou ik gewoon niet scheren.

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:25

de benen moet je bedekt laten. net zo als bij mensen doen we een jas aan naar buiten en een lange broek! als je de jas vervangt moet je dit bij de broek ook doen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:37

precies daar komt de deken ook niet dus dat moet je gewoon behaard laten. bovendien zweten ze daar ook niet, dus het beste is om die gewoon lekker lang te laten. kijk maar naar jezelf, als je koude tenen hebt, is het lastig weer warm te worden Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:19

Dit is niet waar wat jullie zeggen,
de haren zorgen voor een goede afwatering etc.

maar en paard heeft altijd koude benen, zou dit niet zo zijn heeft deze binnen de korste keren blessures.
dus voor de warmte hoef je de benen er niet in te laten.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:48

waar en niet waar. De benen hebben ook een bepaalde temperatuur, ga je van een teddyberen vacht naar kale benen heb je een hele goede kans op een ziek paard. De benen zijn dun vergeleken de rest van het lichaam en op die manier worden ze ook sneller koud. Als ze door en door koud raken dan krijg je toch echt een ziek paard. Zit je paard al dun in z'n vacht dan kan je ze best mee scheren maar ik zou het niet aanraden om deze ook mee te scheren als de vacht voorheen dik is.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:12

ik heb nog nooit een ziek paard meegemaakt door kale benen.
als ze ziek worden had je een deken extra op moeten gooien, dan hebben ze het helemaal te koud gehad.