Hannoveraanse hengst met Shet hengst samen?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pielepataan

Hannoveraanse hengst met Shet hengst samen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:35

Hallo,

Ik wil voor mijn 7 maanden oude Hannoveraanse hengst Rilanjo als gezelschap een 1.5 jarige shetlanderhengstje kopen.
Gaan deze 2 overeenkomen? Rilanjo blijft zowiezo hengst!!! De Shet wil ik wel laten ruinen als dat het beste is.
Gaat Rilanjo op oudere leeftijd geen bedreiging vormen voor het Shetje?

Ervaringen en tips zijn van harte welkom!!!

capopjekop

Re: Hannoveraanse hengst met Shet hengst samen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:47

Het lijkt me dat als er geen merrie's bij staan dat dat makkelijk kan. Neem aan dat ze de ruimte hebben? Dus dat ze elkaar uit de weg kunnen als ze een keer een onenigheidje hebben. Lijkt me verder geen probleem.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:50

Ja, ze hebben zeker ruimte voldoende om te gaan lopen.
Mijn andere 2 merrieveulens staan op een andere weide verderop in de straat, dus die kunnen ze niet zien.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:51

al het een schet is kan je een omheining maken waarbij de schet ergens naartoe kan vluchten(onder draad door) waar het paard niet ondrdoor kan zo heeft de schet altijd voldende vlucht ruimte.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:54

wordt de shet het enige gezelschap tijdens de opfok?
ik zou het denk ik toch wel een groot risico vinden, zo'n groot paard kan een shet snel pijn doen tijdens het spelen. misschien kun je beter een leeftijdsgenootje van hetzelfde formaat zoeken.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:06

In een opfok wil ik Rilanjo niet steken. Dit omdat hij mee moet gaan naar keuringen en dergelijke en ik liever gewoon de paarden bij me thuis heb staan.
Er zijn wel al onderhandelingen bezig om een ander hengstveulen uit Duitsland te importeren.
Dit kan wel nog een tijdje aanslepen en misschien zelfs volledig niet doorgaan.
Maar ik denk wel dat een Shet tegen een stootje kan en eventueel zelfs de baas kan spelen, nietwaar?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:29

Tuurlijk, shets zijn echte paarden in een wat kleiner formaat. Maar de taal die ze spreken is precies hetzelfde. Bij ons op stal staan verschillende shets, en deze spelen met de grote paarden, maar zetten ze ook regelmatig op hun nummer.
Wel is het zo dat de twee het misschien niet met elkaar kunnen vinden, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Ik heb zelf een volwassen hengst, en die deed het prima met een ruintje van een vriendin van mij, maar sloeg op zijn nieuwe stal een fjord door het draad heen. Ik vind het idee van een ontsnapdraadje dan ook zeker nuttig.
groetjes kim

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:33

Denk haast wel dat het goed zou gaan. Shets zijn ook pittig genoeg om van zich af te bijten. Je kunt idd een hoekje afzetten met een draad zodat de shet weg kan vluchten mocht dat nodig zijn.

Veel plezier van je paarden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:44

juval schreef:
ik zou het denk ik toch wel een groot risico vinden, zo'n groot paard kan een shet snel pijn doen tijdens het spelen. misschien kun je beter een leeftijdsgenootje van hetzelfde formaat zoeken.

Hoezo dat dan? Ik heb hier ook wat ukken gewoon bij een reus van 1.75m staan, niets aan de hand hoor. Ik zou eerder een beetje angst hebben voor de benen van het grote paard, als een shet uithaald raakt hij/zij niet zomaar de borst oid maar veelal juist de benen, daar willen nog wel eens problemen mee komen maar ik heb ze persoonlijk nog niet meegemaakt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:46

Kimmie van Wessel hier op bokt heeft ook haar hengsten bij elkaar staan, dus ik neem aan dat dit wel kan. Dat vluchtdraadje vind ik een super idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:52

Je veulen zal weinig opvoeding krijgen van een jong shetland hengstje. Qua gedrag krijg je dan nogal wat te corrigeren. Een veulen opfokken betekent niet alleen voer geven tot ze volwassen zijn, er spelen ook allerlei sociale vaardigheden mee die hem leren om paard te zijn en zich zo te gedragen.
En idd, als ze uithalen is dat altijd gelijk op beenhoogte. Ik denk dat het risico dat er wat misgaat in een opfok met een gemengde groep paarden kleiner is dan met een shet alleen bij je thuis! En dan heb ik het nog niet over de shet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:05

Tanja schreef:
juval schreef:

Hoezo dat dan? Ik heb hier ook wat ukken gewoon bij een reus van 1.75m staan, niets aan de hand hoor. Ik zou eerder een beetje angst hebben voor de benen van het grote paard, als een shet uithaald raakt hij/zij niet zomaar de borst oid maar veelal juist de benen, daar willen nog wel eens problemen mee komen maar ik heb ze persoonlijk nog niet meegemaakt.

ja, meestal gaat het natuurlijk goed... maar ik kan me een verhaal hier op bokt herinneren, een paar maanden geleden. een kleine shet die door een groot paard dood was getrapt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:01

Maar goed, dat zal je moeten avonturieren, naar aanleiding van 1 verhaal zou ik niet meteen een conclusie gaan trekken. Idd dat draadje is een goed idee, ik heb ook een apart deel waar alleen de ukken kunnen komen, heel handig.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 13:06

Bedankt voor al jullie tips en meningen.
Ik ga het toch wagen om die Shet bij Rilanjo te plaatsen.
Vanavond ga ik hem halen en mijn vader zal een stukje weide afmaken met die "vluchtdraad" Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:04

Niks aan de hand!
Heb je de shet al? Lachen

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:56

Ja Lachen
En ze kunnen het vrij goed met elkaar vinden.
Het Shetje (Amedée genaamd) reageerde echt als een fel hengstje... heel opgewonden.
Maar Rilanjo maakte al gauw duidelijk dat hij de baas was en nu grazen ze beiden rustig in de weide.
Het komt allemaal wel goed. Oef! Lachen

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:44

Zie hier het bewijs Tong uitsteken

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:01

gaat over het algemeen prima,
tuurlijk zijn er combies die niet helemaal klikken, maar dat is niet mer dan normaal
maar twee jonge hengstjes kunnen het over het algemeen prima vinden Ja

over niet klikkende combies weet ik ook genoeg
maar dna ook in de versie van hannoveraanse hengst (type kasteel Tong uitsteken ) die door welsh a hengst weidegenootje de sloot in werd gejaagd...die hebben we uiteindelijk moeten scheidden