Carolien81 schreef:Bedankt voor de info, jrxs4all. Mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen? Ik heb me helemaal suf gezocht!
Ik heb vandaag een winkel opgebeld die de apparaten verkoopt en die zouden mij gegevens mailen van de fabrikant.
Nu is nog de vraag: vinden paarden dit een vervelend geluid, gaan ze er raar van doen of zou het zeer doen aan hun oren?
Als je Engelstalig gaat Googelen vind je genoeg referenties met de specificaties van de Dazer.
Ik heb de Dazer niet geprobeerd bij paarden, dat ga ik ook niet doen want ik verwacht dat het niet wordt gewaardeerd door het paard. Het lijkt me ook niet mogelijk om een frequentie te produceren die een hond wel hard kan horen maar een paard niet. Zo'n frequentie zou boven de 30 KHz moeten liggen en als je het audiogram bekijkt (link in mijn vorige posting) zie je dat de gevoeligheid voor geluid ook bij honden sterk afneemt bij die frequentie.
Vandaar dat dergelijke apparaatjes een toon produceren van rond de 25 KHz, die kunnen mensen net niet meer horen maar honden nog wel goed. Een andere vraag is of honden echt afgeschrikt worden door zo'n apparaat, daar heb ik ook nog mijn twijfels over.
Een lange zweep is het enige wat ik kan bedenken dat redelijk werkt en ook nog legaal is. Of anders pepperspray.