Overzetten Duits kenteken 2 paards vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Overzetten Duits kenteken 2 paards vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:35

Wie heeft er ervaring met het overzetten van een Duits kenteken naar een Nederlands kenteken?
Ik heb RDW al geïnformeerd, maar deze was zowat de hele dag in gesprek en het beantwoorden van de e-mail duurt 3 werkdagen Boos!
Ik weet in ieder geval dat het vrachtwagentje APK gekeurd moet zijn, wil je hem naar Nederland vervoeren. Hoe zit het met de BPM? Het is geen nieuwe vrachtwagen. Het betreft een vrachtwagen waar je nog net met een B-rijbewijs in mag rondtuffen.
Wat zijn de kosten van het overzetten?
Ik hoop op een reactie!

ikke

Re: Overzetten Duits kenteken 2 paards vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:17

Pas op, het kan zomaar zijn dat de RDW geen kenteken afgeeft, omdat het laadvermogen te gering is voor paardenvervoer!
Informeer daarnaar voordat je koopt, anders komt het je ook nog op een cursus C-rijbewijs te staan (zou overigens niet onverstandig zijn......)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:04

RDW moet het voertuig keuren, alvorens een NLkenteken af te geven. Hiervoor dient het voertuig ook gewogen te worden.
Nu zeg je zelf al dat het nét een Bauto is, maar de vraag is dus of je daadwerkelijk daaraan komt.
Vaak worden de auto's éérst gekeurd en dan omgebouwd (lees: ver- en volgebouwd) als paardenwagen en zit je ruim boven het aantal kg dat op je kentekenbewijs staat. Hierdoor heb je minder laadvermogen en loop je het risico om (zelfs met 1 paard erop) overladen te zijn.
Mijn advies: ga voor een grotere wagen (ook fijnere wegligging en dus comfort voor de te vervoeren paarden) en dus een C-wagen. Óf ga voor een goede, brede en degelijke jeep-trailer combinatie.

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:10

Heb zelf bedrijfswagen overgezet Je moet hem laten keuren voor de Nederlandse toelating. Als het een vrachtwagen blijft hoeft geen BPM te worden betaald. Afhandkliejk van de datum eerste registratie zal APK keuring moeten volgen.
BTW kan nog wel een punt zijn. Ik weet niet of je een BTW nummer hebt, maar in Duistalnd betaalde BTW kun je niet terugvragen in Nederland. Er is wel vrij verkeer van goederen, dus bijbetalen hoeft ook niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:19

advanbergen schreef:
Heb zelf bedrijfswagen overgezet Je moet hem laten keuren voor de Nederlandse toelating. Als het een vrachtwagen blijft hoeft geen BPM te worden betaald. Afhandkliejk van de datum eerste registratie zal APK keuring moeten volgen.
BTW kan nog wel een punt zijn. Ik weet niet of je een BTW nummer hebt, maar in Duistalnd betaalde BTW kun je niet terugvragen in Nederland. Er is wel vrij verkeer van goederen, dus bijbetalen hoeft ook niet

Auto's onder 3500kg MTM is altijd BPM betalen, tenzij de wagen meer dan 25 jaar oud is (datum eerste toelating). Naarmate de wagen ouder wordt, wordt het percentage BPM lager, met een minimum van ongeveer 10% (weet ik niet precies) tot een leeftijd van 25 jaar.
Zet de auto op de weegbrug voordat je 'm koopt, weet je tenminste zeker dat je voldoende laadvermogen overhoudt.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 09:41

Dank jullie wel voor de reacties!
Er zitten toch wel heel veel haken en ogen aan, lijkt me.
De eigenaar zegt dat de koper de kosten voor de APK en het overzetten op zich moet nemen, maar ik moet helemaal niks Boos! Haha!
Ik denk dat het allemaal wat makkelijker is om een gewoon vrachtwagentje te pakken met een Nederlands kenteken.
Cursus C rijbewijs zou geen gek idee zijn. Ik heb nu een goede Jeep-trailer combi, maar een vrachtwagentje is toch comfortabeler.
Nogmaals dank jullie wel voor alle reacties!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:30

Yetse schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Er zitten toch wel heel veel haken en ogen aan, lijkt me.
De eigenaar zegt dat de koper de kosten voor de APK en het overzetten op zich moet nemen, maar ik moet helemaal niks Boos! Haha!
Ik denk dat het allemaal wat makkelijker is om een gewoon vrachtwagentje te pakken met een Nederlands kenteken.
Cursus C rijbewijs zou geen gek idee zijn. Ik heb nu een goede Jeep-trailer combi, maar een vrachtwagentje is toch comfortabeler.
Nogmaals dank jullie wel voor alle reacties!

Doen, vooral doen; echt waar, zonder flauwekul. Je koopt een leuke 5 - 6tons vrachtwagen en je lacht de hele wereld uit. Het is goedkoper rijden dan een B-rijbewijswagentje, comfortabeler en geen risico op illegale praktijken (overbelading). Bovendien zijn C-rijbewijs wagentjes gewoon de helft goedkoper.
Niet goedkoop, maar als voorbeeld voor leuke een 6-tonner:
Afbeelding
ik weet toevallig dat ze hier 30.000euro voor vragen!! Staat ook al vier jaar op www.trucks.nl

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:11

Zeg Ikke, nog meer websites waar je van die leuke wagentjes kunt vinden? Haha!
Die uitgebouwde 'bestelbusjes' waar ze nu zo mee adverteren op marktplaats e.d. (zo rond 30.000 euries) vind ik in ieder geval helemaal niks. Ik zag er vanmiddag nog eentje rijden op de snelweg.
Er zit wel een 2paards indeling in, maar qua gewicht zouden ze die van mijn Dirk niet eens aankunnen, laat staan als Yetse er ook nog eens naast gaat staan. Daar komt nog bij dat die dingen mij niet hoog genoeg zijn. Dirk heeft toch een stokmaat van 1.81m, dus kom je al gauw aan formaat bakwagen Bloos .
Ik heb zelf een paar keer mee mogen rijden met een Man truck waar 3 paarden in konden EN een marathonwagen. Geweldig ding, de paarden reden achterwaarts en ze waren de hele rit rustig (was voor hun ook de 1e keer dat de paarden op de truck werden geladen). Het laadt wel flink hoger dan een trailer, da's eventjes wennen, voor de paarden ook, die moeten echt klimmen!
Zelf hoef ik niet zo'n luxe, ik zoek geen oldtimer dat ook weer niet, maar een degelijk ding, zonder poespas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:10

Ik kijk regelmatig op www.trucks.nl, maar uiteindelijk komt mijn vrachtwagentje van Marktplaats.
Overigens is dit de laatste paardenwagen die ik gekocht heb. Een volgende wordt een kale wagen die ik eigenhandig ga opbouwen. Het voorlopige idee is een oude stadsbus ombouwen/aanpassen Haha!