paard eet uit rijbak....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

paard eet uit rijbak....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 11:59

Ik heb een merrie van 2.5 jaar oud. Als ik met haar wandel door de rijbak en ik let een moment niet op en het touw is wat langer neemt ze gelijk een hap of gaat ze snuffelen aan het spul dat op de grond ligt.......Ze gaat als het ware graven met haar neus en neemt gewoon een hap....(het is net of ze aan het kijken is of er gras onder groeit jaja tinker Haha! ) daardoor durf ik haar niet los te laten...

ze staat overdag op de wei en krijgt gewoon 2 x per dag brokken. Van mij krijgt ze nog zemelen met funegriek.....
In de buitenbak doet ze het ook.
zou ze niet genoeg krijgen??

RoodZonnetje

Re: paard eet uit rijbak....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:51

Misschien te weinig zout?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:01

het spul wat op de grond ligt

wat is dat voor spul dan?
als dat lekker is dan is het logisch dat ze er aan gaat snuffelen lijkt me?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:29

buiten is het gewoon zand..... en binnen een licht soort spul (weet niet wat het precies is..) Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:37

zand eten doen sommige paarden om bepaalde mineralen daaruit op te nemen, een beetje kan helemaal geen kwaad hoor.
dat word wel weer uit het lichaam gevoerd samen met hooi of gras Knipoog
als ze echt veel eet is het natuurlijk niet goed,maar dat weet je zelf denk ik het beste aangezien jij er dan bij bent als ze het eet

dat lichte spul, zou je toch es moeten vragen wat dat is,want als het eetbaar is en lekker lijkt het me logisch dat ze daar van gaat snoepen Haha!

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:49

Niet te veel laten eten, maar een beetje kan geen kwaad.
Bij ons eten bijna alle paarden uit de bak.
Ze graven ook altijd in de paddock want daar op de bodem zit ook iets 'Lekkers' Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:15

Je zegt 2 x per dag brok, krijgt ze ook hooi bij??
Want alleen weidegang is niet voldoende in de winter.
Je kan ook een mineraalsteen in de wei of stal hangen.
En ik merk aan mijn eigen paarden dat ze in de winter ook meer aan de aarde likken, zal wel iets in zitten wat ze nodig hebben, ik zou me niet echt heel druk maken, tenzij ze hele happen zand gaat eten , maar denk dat ze meer opzoek is naar wat daaronder zit, kunnen misschien nog wel wat wortel van het een of ander zijn.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:03

midgie schreef:
Je zegt 2 x per dag brok, krijgt ze ook hooi bij??
Want alleen weidegang is niet voldoende in de winter.
Je kan ook een mineraalsteen in de wei of stal hangen.
En ik merk aan mijn eigen paarden dat ze in de winter ook meer aan de aarde likken, zal wel iets in zitten wat ze nodig hebben, ik zou me niet echt heel druk maken, tenzij ze hele happen zand gaat eten , maar denk dat ze meer opzoek is naar wat daaronder zit, kunnen misschien nog wel wat wortel van het een of ander zijn.

Ze krijgt iedere avond op stal hooi bij......
en ze heeft een liksteen hangen.

Misschien snapt ze gewoon niet dat het niet te eten is. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:35

Of ze nou iets tekort komt of niet, als jij met d'r loopt hoort ze met jou bezig te zijn en niet met andere dingen en al helemaal niet met eten.
Dus probeer haar aandacht weer te trekken als ze met de grond bezig is. Ga ineens iets heel anders doen. Als ze dan d'r aandacht weer bij jou heeft beloon je d'r.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 05:33

Lenneke_ schreef:
Of ze nou iets tekort komt of niet, als jij met d'r loopt hoort ze met jou bezig te zijn en niet met andere dingen en al helemaal niet met eten.
Dus probeer haar aandacht weer te trekken als ze met de grond bezig is. Ga ineens iets heel anders doen. Als ze dan d'r aandacht weer bij jou heeft beloon je d'r.

Dit was in het begin omdat ze toen nog moeilijk en allemaal nieuw was daar en haar zinnetje doordreef. Nu probeer ik het nog wel eens omdat als ik haar een keer los zou laten dat ze dat niet weer zou doen........ ze laat zich namelijk niet echt opjagen. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:38

Niet op laten jagen vind ik ook een vorm van dominantie.
Je paard is nog jong, als je nu al voorzichtig duidelijk maakt hoe de verstandhouding tussen mensen en paard horen te zijn heb je daar de rest van zijn leven profeit van

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:04

Misschien moet ze gewoon nog ontdekken wat het is, en dat ze dat niet mag eten. Maak haar maar gewoon duidelijk dat, dat spul in de bak hoort en niet in haar maag.Haha!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:07

bij mijn verzorgpaarden graven ze gaten in de bak omdat ze dat leuk vinden Haha! en misschien heeft er ooit nog wat hooi ofzo in de bak gelegen??

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:04

Ik ben wel huiverig voor zand eten,dat komt door een nare evaring met de haflinger van mijn schoonouders.
Die heeft een paar maanden geleden een zware zand koliek gehad.
We hebben hen nooit echt zand zien happen maar hij snuffelde wel altijd aan het zand.
Het blijkt nu dat hij heel gevoelig is voor zand koliek, en krijgt nu dus om de twee maand een kuur sandclear.
Controleer nu ook regelmatig mijn eigen paarden hun mest en als ze teveel zand in hun mest hebben krijgen zij ook een kuur.
Je kunt je paardje wel in de bak doen zou dan wel af en toe haar mest controleren op zand.

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:12

Ik geef mijn paarden elke dag een Aura koek. Daar zitten heel veel vitaminen en mineralen in en ik heb het idee dat de behoefte aan zand iets minder wordt.
Die aten ook vreselijk veel zand en ze mogen van de DA niet de hele dag buiten staan, dus gaan er een uurtje of 6 per dag uit.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:02

dat hebben alle paarden vand e stal waar ik sta ook ,
en ze vinden het zand gewoon lekker ruiken en likken er aan meer niet.

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:04

Je paard kan zandkoliek krijgen door het eten van zand. Het kan zijn dat ze mineralen tekort heeft, maar ook een aanwensel!
Wij hebben er een op stal, die eet ook continu zand terwijl er in de paddock een steen hangt. Verveling lijkt me niet als je aan het wandelen bent, maar je weet het niet!