Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Fitzroy schreef:Maar een paard dat super kan verruimen, mooi van de grond enz enz. zal hoger scoren in de uitgestrekte gangen dan een paard dat dat niet kan.
Huertecilla schreef:Wellicht is het in deze bij voorbeeld genoemde 'verruiming tonen' goed om te denken aan 'relatíeve verruiming tonen'?
Ruiter vraagt correct verruiming van de gang, paard reageert daar keurig en naar vermogen op = 100%
Ben je ook gelijk van die malle óverstrekkers af

anneve schreef:Andersom wil je toch ook niet dat in de GP het barokke paard een lager cijfer voor de pi/pa en pirouettes krijgt omdat dat makkelijker is voor dat dier?

anneve schreef:De jury kan natuurlijk niet het proces bekijken, want hij/zij staat niet bij elke training te kijken. Je kan en mag alleen beoordelen wat er in de ring te zien is.
femiaans schreef:Zucht, inmiddels heeft hij iedereen op bokt wel eens op de kast gekregen, en nu gooit hij dus de knuppel in het juryhok. Ik weiger dus verder op zijn vraag in te gaan, en ik geef iedereen van harte de raad om hetzelfde te doen. Er is per slot van rekening maar 1 allesweter en dat is de TS.
Huertecilla schreef:femiaans schreef:Zucht, inmiddels heeft hij iedereen op bokt wel eens op de kast gekregen, en nu gooit hij dus de knuppel in het juryhok. Ik weiger dus verder op zijn vraag in te gaan, en ik geef iedereen van harte de raad om hetzelfde te doen. Er is per slot van rekening maar 1 allesweter en dat is de TS.
Dit is niet inhoudelijk en een persoonlijke aanval.
Ik stel een open vraag en je kan op ´paardenpraat´ lezen dat ik daarbij een open geest heb en geen vooroordeel.
Jouw reactie is een veelzeggend antwoord, dank je.
hc

Naomi_Azzet schreef:Nou rijd ik ook geen wedstrijden, maar ik vind het toch interessant. Blijkbaar is dat heel gek...
Ik vind dat de jury er best een beetje tussenin mag gaan zitten, maw:
Paard 1: niet het 'goede' ras, maar hij kan de oefeningen netjes uitvoeren en de ruiter rijdt hem prima
Paard 2: het 'goede' ras, maar de ruiter is eerder een stoorzender dan een hulp. Doordat het paard van nature mooi loopt ziet het er toch nog aardig uit.
Dan vind ik dat paard 1 moet winnen, maar:
Paard 1 en paard 2 worden op een vergelijkbare manier gereden, dan kun je gaan kijken naar de allermooiste uitvoering en zal het 'goede' ras winnen, vind ik.
Ik ben dus een leek, maar het lijkt mij niet gek dat datgene wat het moeilijkst is, het beste scoort.
Anoeska schreef:Het is toch allemaal niet zo heel lastig. Er is een ideaalbeeld van hoe een oefening eruit moet zien, en hoe dichter je dat benaderd, hoe hoger je punten voor een bepaalde oefening. Als het paard het gevraagde niet perfect laat zien, dan worden er wat punten afgetrokken. Als de ruiter de oefening niet perfect uitvoert worden er wat punten afgetrokken. Klaar, niet meer niet minder. Of je nou op Salinero zit of op een shetlander.