Hoe vlechten jullie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beezietje

Hoe vlechten jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:19

Hey!
Misschien een rare vraag, maar hoe vlechten jullie.
Ik woon in België en bij ons zie je veel paarden met veel rechtstaande kleine dotjes en ik zie bij jullie veel dikke dotjes en tegen de hals maar vind dat wel mooi, maar hoe doen :p
Foto's zijn toegestaan Haha! haha
En het knotje ook??
Hier wat voorbeeldjes van mij:
Het knotje vlecht ik altijd! En de papa werkt snel nog even bij :p ( men vorig paardje Huilen mis ze echt was zo een schatje, zie je é )
Afbeelding
By beezietje
Nu een goede foto zoeken van de dotjes zelf :p
Afbeelding
By beezietje
Vond geen dichtere foto maar zo doe ik men dotjes, rechtstand en neem niet veel bij elkaar!

Maar nu jullie é want echt ik vind dat zo mooi dat jullie veel bij elkaar nemen en dan dicht tegen hals, leer het me Haha!

kaatje77

Re: Hoe vlechten jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:25

[ITP] Hoe vlecht ik een paard in............................
Dit topic heb ik ooit gemaakt.Haha!

Allereerst je paard poetsen.
Daarna de manen kammen en in gelijke delen verdelen.
Met een manenkam zodat je strakke lijnen krijgt.
Afbeelding

Dan maak je van alle strengen vlechtjes.
Je verdeeld de pluk in 3 strengen en begint met rechts over de middelste.
Altijd met rechts beginnen.
Afbeelding

Dan twee keer dubbel slaan en afwerken met een elastiekje.
Afbeelding

Zo kun je ook de staart doen.
Afbeelding

En klaar voor het concours.
Afbeelding

Hopelijk heb je hier iets aan.Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:28

De makkelijkste uitleg: Maak je vlechtje met je handen tegen de hals van het paard aan. Dan staan ze stijf naar beneden en zitten ze na het knotten ook naar beneden. Als je je handen van de hals afhoudt, zullen de knotjes ook hoger komen te staan Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:31

Ik heb trouwens altijd een plantenspuit aan mijn broek hangen als ik aan het vlechten ben.
Voordat ik de pluk in 3-en verdeel spuit ik de manen nat, zodat ik strak kan vlechten en meer grip heb.

Wel even proberen of je paard niet schrikt.Bloos

Beezietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:42

goede ideëen al Haha! maar de staart zo invlechten kan ik dus niet Boos! het lukt me gewoon niet

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:00

Nog een tip; ik doe de elastiekjes altijd in mijn "wangzakken". Klinkt ranzig, en soms smaken ze ook ranzig, maar door de warmte wordt het rubber rekbaarder en dus breken je elastiekjes minder snel Lachen En je hebt geen gekloot met verloren elastiekjes in de wasmachine.

Pas op met piercings trouwens; ik heb regelmatig een elastiekje achter mijn labret hangen en die krijg je er niet altijd 1-2-3 af.. Scheve mond

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:17

Ik neem ook altijd een handvol in mijn mond, dus zo gek is het niet dioxide. Haha!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:40

Ook ik vlecht met elastiekjes. Ik maak de manen eerst nat, vlecht het 1ste vlechtje, doe er een elastiekje om en steek de vlecht met datzelfde elastiekje meteen op ( is een handeling die ik niet kan beschrijven, zou je eigenlijk moeten zien). Meet dan met het manenkammetje de afstand van de 2de vlecht. Ik begin met een breedte van 1 manenkam en dat wordt breder alnaar gelang zijn manen dikker worden. Zou je dezelfde afstand blijven nemen lijkt het alsof de dikkere knotten dichter bij elkaar zitten. De manen bij z'n schoft zijn dan weer dunner dus daar hou ik weer minder afstand. Bij mijn paard kom ik dan op zo'n 9 a 10 vlechten. Hij heeft wel dikke manen en de manen mogen niet te kort zijn.
Als ik dan alle manen gevlochten en 1 x opgestoken heb, ga ik ze nog een keer opsteken; haal een elastiekje door de vlecht, duw het ene uiteinde van het elastiekje door het andere uiteinde, duw de vlecht met de ene hand dubbel terwijl ik met de andere hand het elastiekje omhoog haal ( ahw. de vlecht door het elastiekje) en zet hem dan vast. Het voordeel van deze manier is dat ze nog dichter tegen de hals aanzitten en er gaat echt nooit een vlecht los.
Hoop dat je het snapt, erg moeilijk om te beschrijven.
En dan is nog de manier met pektouw en naald, dan krijg je de zgn. hengstenknotjes. Maar dat mag iemand uitleggen die hiermee handiger is dan ik.
succes!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:03

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:07

Ik vlecht met naald en draad.. dan krijg je mooie roosjes Lachen
Als je in de andere topics geen uitleg kan vinden(denk van wel) moet je maar een pb sturen.. dan gaik het uitleggen Knipoog

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:09

ik doe het meestal normaal met de elastiekjes, maar ik vind het met Naald en Draad mooier worden, die Roosjes, wat al gezegt werd!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:24

KarinvdM schreef:

Afgod Als ze die uileg van Vonneke nou eens in de Wiki konden zetten! Ik ga volgende week maar eens aan de gang met naald en draad op een paar paarden van stage, kan ik gelijk mooi foto's maken voor in mijn stageverslag.

Overigens nog een tip; ik vlecht altijd bovenhands (onderhands vind ik zó onmhandig) en begin altijd met de rechter- over de middenstreng.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:32