wel of niet de trailer in.. wat kan je doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

wel of niet de trailer in.. wat kan je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:30

Hallo allemaal,
Wij hebben geen trailer op eigen terein
dus kan niet oefenen of m'n meissie de
trailer in gaat. Op de dag van wedstrijd
huren wij namelijk een trailer.
Wat zijn handige tips als ze er niet gewoon
in wil lopen?
Alle tips zijn welkom!
Groetjes Kim

Nibbit

Re: wel of niet de trailer in.. wat kan je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:33

Sowieso rustig blijven met inladen.

Eventueel kan een longeerlijn helpen als ze naast de klep wil stappen.

Beetje voer is soms ook wel handig als beloning (niet geven als ze er niet helemaal in staat)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:36

geduld hebben huur die trailer desnoods van te voren een weekend en ook als je op wedstrijd gaat al van te voren zodat je je paard een hoop stress bespaard.

veel oefenen een paar stapjes op de de laadklep belonen en er weer af zo een steeds een beetje verder.

geen geweld gebruiken voor een paard is een trailer een kleine ruimte en paarden zijn erg cloustofobisch.

geef niet van die verdovende kalmerende dingen ze worden er vaak loom van en kunnen ook niet goed hun evenwicht houden in de trailer.

en jij vooral rustig blijven loop naar de trailer toe alsof het de normaalste zaak van de wereld is , laat de spanning van jouw niet overgaan op je paard

veel succes

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:38

zorg dat je helemaal klaar bent en dat je lekker de tijd heb voor het inladen ( hier wordt je zelf al lekker ontspannen van )
met paard naar trailer lopen met een losse lijn, als hij er niet gelijk in gaat kan je de spanning op de lijn iets opvoeren niet trekken maar gewoon spanning houden. zo kan hij er zelf achter komen dat als hij naar voren gaat de druk minder wordt
dit werkt heel goed maar dan moet je wel erg veel geduld hebben daarom is het heel belangrijk dat je voor de rest helemaal klaar bent en dat je echt de tijd heb om te laden

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:19

Professionele hulp erbij halen, echt waar. Bij ons is Annemarie vd Toorn een keer geweest en sindsdien loopt mijn paard (die er dus ECHT NIET inwilde) er heel gemakkelijk in. Ja

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:23

OemmiejO schreef:
Professionele hulp erbij halen, echt waar. Bij ons is Annemarie vd Toorn een keer geweest en sindsdien loopt mijn paard (die er dus ECHT NIET inwilde) er heel gemakkelijk in. Ja

Dit vindt ik persoonlijk een beetje voorbarig.
Ze weet niet of haar paard de trailer in gaat omdat ze het nog niet heeft geprobeerd. Tenminste dat begrijp ik er uit. Om dan al meteen met een professional aan de gang te gaan vindt ik wat overdreven hoor.

Zoals voorgaande mensen al hebben geopert, probeer de trailer al eens eerder te huren. En dan dus zonder tijdsdruk te oefenen met laden. Verder kalmte kan u redden zeggen wij altijd.
Dus blijf rustig en neem er de tijd voor!!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:27

Als hij niet de trailer in wil achterwaarts laten gaan. Dan weer een paar stapjes vooruit zonder druk op een touw. Als hij niet meer wil een keer druk op het touw. Alsie dan weer stopt weer achterwaarts.
Ga de hele tijd een paar stapjes voorwaarts en dan weer achterwaarts. Zorg dat het achterwaarts niet leuk is, duw hem maar naar achteren. Zo word het voorwaartse leuk en loopt hij er na verloop van tijd zelf in. (bij mij werkte het na 10 minuten). Als hij braaf is uiteraard wel belonen.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:27

helaas heb ik altijd paarden die moeilijk de trailer in gaan. moet een touw rond hun buik en door het halster krijg je ze er goed in. Ze kunnen dan niet stijgeren en niet terug naar achteren lopen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:10

Wat ik zeker zou doen als ik niet weet of het paard er in gaat, de trailer parkeren naast een vaste kant (dus zo dicht mogenlijk bij een muur. Dan kan het paard er aan een kan niet zo makkelijk naast lopen en heeft ze een beetje hou vast.
Verder moet je heel rustigblijven zelf.
Mijn merrie heeft vaak kuren als ze op de trailer moet (zeker als andere paarden in het land staan) Wij zetten trailer dan naast vaste kant en maken aan die kant een longeerlijn aan de trailer vast die we achter de kont van paard halen en dan trekt mijn vriend aan de lijn (dus hij loopt weer naar de trailer toe) Meestal staat ze er dan zo op. Ik heb ook een paardje gehad waarbij ik alleen een longeerzweep er achter hoefde te houden en dan liep ie er op.

Owja en bij sommige paarden helpt het om het hoofdstel in te doen en daar een halstertouw aan. dan ben jij net iets meer baas

veel succes

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:28

eerlijk gezegt ben ik niet voor een touw achter de kont van je paard te doen. vaak gaan de paarden op dit touw leunen en stijgeren ze. Of ze glippen langs het touw. ze kunnen hier erg makkelijk ontsnappen. Je kunt misschien ook een boekje kopen waar tips in staan om trailer te laden en kun je kiezen welke manier het beste bij je paard werkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:51

Ik doe het halstertouw door de ogen van het halster en om de neus. Stilstaan om te kijken mag, achterwaarts en steigeren mag niet en dan trekken ze dus zelf de lus om hun neus aan.
Heb pas ook nog mijn nieuwe verzorgpaard zo netjes leren laden , ze gaat er nu wel met een grote sprong op maar ze gaat nu wel in een keer Knipoog

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:49

als je een rustig paard hebt dat er niet in wil en gewoon staakt:
erop gaan zitten dat doe ik ook bij mijn eigen pony die gaat namelijk met de oortjes naar voren stilstaan en verzet geen stap. en we hebben daar echt alles voor geprobeert dit is de enige manier dat ie mee wil

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:25

je kunt ook vragen of je de trailer een keertje even 10 min. mag lenen dan oefen je het met haar!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:54

skippy schreef:
als je een rustig paard hebt dat er niet in wil en gewoon staakt:
erop gaan zitten dat doe ik ook bij mijn eigen pony die gaat namelijk met de oortjes naar voren stilstaan en verzet geen stap. en we hebben daar echt alles voor geprobeert dit is de enige manier dat ie mee wil

dat is echt levensgevaarlijk. Als je een paard hebt dat besluit halverwege te gaan steigeren of andere gekke dingen te doen, heb jij een probleem als je er bovenop zit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:19

-> TAO

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:25

cletjee schreef:
Als hij niet de trailer in wil achterwaarts laten gaan. Dan weer een paar stapjes vooruit zonder druk op een touw. Als hij niet meer wil een keer druk op het touw. Alsie dan weer stopt weer achterwaarts.
Ga de hele tijd een paar stapjes voorwaarts en dan weer achterwaarts. Zorg dat het achterwaarts niet leuk is, duw hem maar naar achteren. Zo word het voorwaartse leuk en loopt hij er na verloop van tijd zelf in. (bij mij werkte het na 10 minuten). Als hij braaf is uiteraard wel belonen.

zo zou ik het ook doen, ga alsjeblieft niet steeds weer opnieuw aanlopen, dus als ze stopt omdraaien je verwijderen van de trailer en dan op nieuw naar de trailer toe. want dan weet ze als ze stopt mag ze bij dat enge ding weg.

achteruit is voor een paard niet leuk dus op een gegeven moment wil ze wel voorwaarts, en zorg dat haar zichtveld alleen de trailer in is, verder maakt het niet uit of je paard recht over de plank loopt of aan de zijkant erop stap, let wel even op de dingen die de klep dichthouden dat die onder de klep zijn gedraait, en hhuu denk niet misschien gaat ze wel niet, heb het vertrouwen en zeg gewoon iedere keer in je zelf we gaan gewoon de trailer in. je wil niet weten hoeveel dat uitmaakt. vraagt het anders een ander om het te doen. jij bent mogelijk al op van de zenuwen, succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:31

Silence wilde in het begin ook niet de trailer op.
Toen hebben we een paar keer een longeerlijn achterdoor gehaald en heel zachtjes druk op gezet.
Nu hoeft hij de longeerlijn alleen nog maar te zien en hij snapt dat hij de trailer in moet. Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:33

iTequilai schreef:
helaas heb ik altijd paarden die moeilijk de trailer in gaan. moet een touw rond hun buik en door het halster krijg je ze er goed in. Ze kunnen dan niet stijgeren en niet terug naar achteren lopen.

Kom je dat eens bij mijn pony proberen? Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:48

Als je niet weet hoe ze reageerd zou ik er op tijd zijn en beginnen met inladen, misschien ben je dan te vroeg, maar zo kan je wel rustig inladen.

Mijn pony heeft ook niet altijd zin om de trailer in te gaan, wat wij doen is dan de trailer tegen de opening van de stal zetten. het trailerlichtje doen wij dan aan. Aan de ene kant bevestig ik van de trailer naar de muur een longeerlijn (ik maak hem niet vast) aan de andere kant hangt de stang van de trailer of daar staat een persoon, het deurtje in de trailer zetten wij ook altijd open.
Op deze manier loopt ze er altijd in. Niet helemaal eerlijk van mij om de trailer tegen de muur te zetten, want in principe kan ze niet ergens anders heen, maar het helpt wel!
Of wat we ook wel doen als bovenstaande niet lukt, een longeerlijn bevestigen aan het halster en dan de voorste stang in de trailer als hefboom gebruiken, dus daar slaan we de longeerlijn om, maar ook hier rustig aan doen en niet hard trekken of iets dergelijks