Voet in beugel blijven hangen, risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Voet in beugel blijven hangen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:21

Hoe vaak gebeurt het dat je voet in de beugel blijft hangen?

En dan heb ik het even over normale beugels in combinatie met veilig schoeisel.

Ikzelf heb het nog niet gehad of in mijn omgeving meegemaakt. Nu ik met twee jonge paarden bezig ben kwam het wel in me op om er misschien een veiligheidsbeugel aan te hangen. Alleen, hoe hoog is het risico?

Vraag me af hoe de ervaring bij anderen is, brand los....

Daiz

Re: Voet in beugel blijven hangen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:31

Ik heb zelf veiligheids beugels.
Ik heb een keer gehad toen ik op een wedstrijd was gleed mijn paard uit, die viel op mijn, toen ze op stond bleef mijn voet vast in de beugel zitten en mijn paard sprong direct weg gelukkig sprong mijn beugel los..

Ik ben heel blij dat ik toen die veiligheids beugels had.. Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:35

ben 1 x blijven hangen , viel samen met paard ,
gelukkig kwam de riem los

momenteel rijd ik met korfjes , is wel makkelijk

normaliter met goed schoeisel en normale beugel
op een zadel met een safety klipje of gewoon recht
gebeurt het gelukkig niet vaak

een veiligheids beugel verkleint wel de kans enorm
zeker die met bv elastiek aan de zijkant

BeneXc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:36

ikzelf ben paar keer uitgegleden met paard/pony de eerste keer bleef ik even hangen maar de keren erna deed ik m'n voete zodra ik iets voelde uit de beugels maar het risico dat je blijft hangen is echt niet groot want meestal zie je dat alleen in films ofzow maar als je er schrik voor hebt moet je gwn ene met elastiek nemen die vindt ik zelf het beste...

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:39

Ik heb een keer gehad toen ik op een vreemd paard zat, dat hij schrok en toen viel ik eraf. Bleef alleen wel hangen met mijn ene voet (gevolg licht gekneusd) en op mijn andere voet ging het paard staan (gevolg zwaar gekneusd)....
Ik zou ze dus wel aanschaffen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:42

Veiligheidsbeugels zijn altijd veiliger dan gewone beugels.
Als je met jonge paarden werkt is het inderdaad interesant om ze te gebruiken. (Natuurlijk is het, het beste dat je dit bij elk paard doet *LOL*

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:45

Ik heb sinds dat ik mijn eigen pony kreeg veiigheids beugels kwik out
Heb er echt heel veel aangehad ben der namelijk dan ook al heel vaak van afgevallen!

Ik heb nu een 4,5 jarige en die heeft van alles in het hoofd van hem zitten..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:53

Wanneer je bang bent dat je naar voren schiet is het belangrijk om te weten dat je beugels niet te breed zijn, dan zal je minder snel door je beugel schieten.

Zelf vind ik veiligheidsbeugels niet zo veilig. Wel als alleen jij valt, maar als je samen met je paard valt zijn ze niet rond, maar zitten er scherpe delen aan waarvan ik bang zou zijn dat mijn paard er op zou kunnen vallen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:05

Nu ga ik iets zeggen waar veel bokkers misschien negatief zouden op reageren:
Ik denk dat het beter is dat je paard op iets scherps valt dan dat je op een galloperend paard, met je hoofd tegen de stenen hangt te slingeren. Heel ego van mij maar jah...

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:07

Veiligheidsbeugels kunnen nooit kwaad. Zorg voor goede veiligheidsbeugels; Het geeft je extra veiligheid.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:09

Sinds ik mijn enkel brak door een normale beugel mee te nemen in mijn val ( kwam keurig los van mijn zadel ) rijd ik alleen nog maar met veiligheidsbeugels..

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:12

Helaas kan ik er ook over meepraten.
Afgelopen maart ben ik ook met mijn voet in de beugel blijven hangen, ging echt heel erg knullig.
Paard stond zo goed als stil maar draaide om, ik in slow-motion eraf en toe voelde ik knak.

Binnenband ingescheurd en mijn voorste kruisband volledig door.
Zit nog steeds op een operatie te wachten en paardrijden kan ik nog steeds gewoon vergeten.

Wel meteen veiligheidsbeugels aangeschaft en over een jaartje gaan we die maar uitproberen als de hele boel weer heel is.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 02:35

Ik heb een keer vastgezeten toen ik bij het afstijgen dacht dat mijn voet niet meer in de beugel zat, terwijl dat wel zo was. Gelukkig was het een bomproof paard, maar dat had echt fout af kunnen lopen.

Ik heb nu veiligheidsbeugels met elastiek. Vroeger was ik altijd bang dat ze op het verkeerde moment open zouden gaan (met springen bijv.), maar dat is helemaal niet zo. Ik kan ze echt aanraden! De mijne waren net zo duur als gewone fillis, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:10

Wat ook helpt is het niet omhoog doen van het klipje waar de beugels aan bevestigd zijn van het zadel.
Normaliter blijven ze gewoon zitten tijdens het rijden, maar mocht jij er af vallen en blijven hangen dan val je gewoon met beugel (+ riemen) en valt je paard ook niet op een scherpe veiligheidsbeugel wanneer jullie samen vallen.

@lindake: natuurlijk snap ik wat je bedoeld, want dat is wat niemand wilt. Ik ben maar 1 x blijven hangen met mijn beugels en toen zat (per ongeluk, later maar gelukkig) het klipje van mijn zadel niet dicht. Nisschien is dat dan een 'compromis' om te zorgen voor het veiligste voor 2.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:29

Ik heb ook van die beugels met elastiek Knipoog Ik zweer erbij! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:31

Ik heb het 2 keer zien gebeuren met gewone beugels en rijlaarzen.
Voor mij een rede om in de tijd mij nieuwe zadel wat kaal geleverd werd, veiligheidsbeugels erbij te kopen Lachen
Ik heb overigens de quick-outs omdat ik die mooi vind omdat je niet meteen ziet dat ze open kunnen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:09

Ik heb ook veiligheids beugels aan al m'n zadels.
Vooral omdat ik bijna alleen maar jong spul rijd. En als het niet meer jong en springerig is gaan er beginners op.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:40

aan mijn springzadel heb ik quick-outs en aan mijn dressuurzadel heb ik (nep) beweeegbare sprengerbeugels, geeft me wel zo'n veilig gevoel.

Kennis van mij is er ook blijven hakken, geloof me dat wil je niet meemaken . Ik ga gewoon voor veiligheid, dan maar wat meer betalen voor beugels.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:02

Ik heb al jaren veiligheidsbeugels onder het mom 'safety first' Vork
Ik heb die met elastiekjes. Wel zorgen dat je dan een reserve elastiekje bij je hebt, mocht er eentje knappen Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:36

ik zag zondag nog een heel mooi filmpje op " sport levensgevaarlijk" not dus.

ruiter bleef ook met haar voet in de beugel hangen doordat de schoen te breed was. ze bleef na haar val er dus in hangen en werd mee gesleurt door het paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:40

bij mij nog nooit gebeurt. en rij al jaren met of zonder veilig schoeisel en gewone beugels

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:42

't is mij ook nog nooit gebeurd. het is al wel eens gebeurd dat de beugelriemen van de haken schoten; die functioneren dus in ieder geval goed!
Overigens rijd ik altijd keurig met jodphurs + chaps of met laarzen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:43

Ik heb het ook een keer gehad, ik had gewone rijschoenen aan (ariats) met chaps dus daar lag het opsich niet aan. De zooltjes in de beugels waren gewoon erg slecht (het gebeurde op een manege) waardoor ik niet genoeg grip had op de beugel. Ik ben toen de hele bak door gesleurd, waardoor mijn hele rug 1 grote schaafwond was. Verder heb ik er gelukkig niets aan over gehouden..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:46

Ik rijd met veiligheidsbeugels. Van die half open beugels waar je dus heel makkelijk "uitvalt". Wat ik nou een groot verschil vind is dat ik als ik al eens bijna er af gekogeld word, ik niet meer bang ben om te blijven hangen. Daardoor val ik makkelijker en beter (als ik dan al eens val). Ik doe geen moeite meer me met alle macht op dat paard te houden, met al het gehang in zijn muil en bijna uit de kom getrokken ledematen van mijzelf. Ik doe meer moeite goed te vallen en dat vind ik nou een veilige gedachte

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:48

ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. meisje waar ik vroeger altijd mee speelde is het wel over komen. ze had allemaal schaafwonden op haar rug, maar is er voor de rest goed vanaf gekomen!