begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:32

Sinds 2 maanden rijd ik op een driejarige pony die eigenlijk nog maar kort onder het zadel is. In eerste instantie kreeg ik haar nauwelijks de bak rond en stapje voor stapje gingen we vooruit. En reed ik haar redelijk in alle gangen.
Echter sinds anderhalve week vliegt ze er regelmatig vandoor met wat schuinbewegingen waardoor ik er ook al goed hard van af ben gevallen. Vandaag ben ik na weer zo'n bui afgestapt en heeft ze wat later nadat we haar los hadden gegooid een andere ruiter er af gegooid.
Wat kan de reden zijn van dit plotselinge gedrag?
Ik durf er nauwelijks meer op te stappen omdat het voelt alsof ik op een bom stap.

daniella74

Re: begin bang te worden voor mijn driejarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:36

eveline77 schreef:
Sinds 2 maanden rijd ik op een driejarige pony die eigenlijk nog maar kort onder het zadel is. In eerste instantie kreeg ik haar nauwelijks de bak rond en stapje voor stapje gingen we vooruit. En reed ik haar redelijk in alle gangen.
Echter sinds anderhalve week vliegt ze er regelmatig vandoor met wat schuinbewegingen waardoor ik er ook al goed hard van af ben gevallen. Vandaag ben ik na weer zo'n bui afgestapt en heeft ze wat later nadat we haar los hadden gegooid een andere ruiter er af gegooid.
Wat kan de reden zijn van dit plotselinge gedrag?
Ik durf er nauwelijks meer op te stappen omdat het voelt alsof ik op een bom stap.

Moeilijk te zeggen maar ik zou igg longeren voor je erop gaat zitten en deskundige hulp zoeken die haar ook een poosje kan (bij)rijden indien nodig. Vooral omdat je er zelf al goed bent afgevallen en een ander ook zou ik echt niet zelf blijven doormodderen. Nu zijn de problemen nog redelijk makkelijk te traceren en op te lossen. Veel succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:38

zoek inderdaad iemand die je hiermee helpt

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:41

kan het zijn dat je paard/pony nu meer op stal staat en minder in de wei. dan hebben ze vaak heel erg veeeeel energie over. iemand zoeken die je helpt.

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:46

ik denk dat ze nu probeert je baas te spelen. als ze zo iets doet even aanpakken ( laten weten dat jij baas bent) en proberen er niet van af te vallen en vooral niet afstappen, want dan denkt ze ik heb gewonnen en ik mag weer lekker de stal op. dus gelijk aanpakken als ze het probeert.

groetjes Haha!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:54

Lekker aan het puberen?
Denk dat het idd belangrijk is om het paard is los te gooien in de bak, daarna even te longeren en dan er op te stappen/draven met begeleiding.
Je moet heel duidelijk en consequent zijn tijdens het rijden.

Sluit ook even uit of het zadel niet knelt oid, doordat ze wordt gereden wordt de bespiering soms iets anders. Kijk verder dan naar de veranderingen in bijv. weidegang en voeding.

Als je er zelf liever niet op durft omdat je onzeker bent kan je best bijv. je instructeur vragen om eerst even te rijden en dat jij er daarna op stapt.
Het paard heeft wel vertrouwen van de ruiter nodig om met een zeker gevoel door de bak te gaan, zeker een jong paard.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:08

Ik hoorde op stal dat meerdere paarden op dit moment moeilijk doen door de weersverandering. Zou dat ook mee kunnen spelen? Zelf vind ik het weer de laatste dagen nauwelijks veranderd.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:20

Misschien staan ze meer of langer op stal. Die weersomslag heb ik al een maand of wat geleden mee mogen maken Knipoog

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:21

dat zal ook mee kunnen spelen, maar tel er maar op dat ze je aan het uitproberen is.
ze is aan het puberen.
succes er mee Knipoog

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:38

Ik zou ook een prof zoeken die je hiermee kunt helpen. Als jij nu al bang bent voor je pony, dan zal deze angst alleen maar erger worden. Vergeet niet dat je pony dit haarfijn aanvoelt en dat hij juist jou als ruiter nodig heeft om hem te begeleiden.
Dus mijn advies is: zoek een ervaren persoon erbij die je kan helpen met het goed zadelmak maken van je pony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:14

Een zadelmakke pony doorrijden is idd een vak apart.
De pony is drie jaar, waar is hij zadelmak gemaakt? Heb je dat zelf gedaan?
Mijn advies is om eens een stapje terug te doen en aan grondwerk te beginnen. Dit grondwerk daarna ook meenemen voordat je er op stapt. Is wel zo veilig. Losgooien of longeren voordat je er op stapt zal er alleen voor zorgen dat de pony meer conditie krijgt, maar dit ongewenste gedrag niet corrigeren.
En als je hulp nodig hebt bij het doorrijden, vraag die dan ook.
Ten slotte nog een vraag naar het zadel en de pasvorm ervan. Een niet goed passend zadel kan de oorzaak zijn voor bokreacties.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:43

ik denk dat het inderdaad belangrijk is om iemand met veel ervaring te laten helpen. en ik heb ook gehad dat mijn pony van 9 opeens achterlijkk ging doen in de bak enzo en dat kwam door te weinig beweging het is voor een pony ( zeker een jonge) belangrijk consuquent beweging krijgt. veel grondwerk zal jullie tweetjes hebben en laat ze rug na kijken en nekwervels misschien zit er daar iets neit goed, het zadel goed contorleren of een wol dekje eronder of gelpad ofzo iets
heel veel succes en laat even weten hoe het afloopt.

_Mlssa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:21

ze pubert gewoon straf er als ze iets fout doet mar beloon er ook als ze iets goed doet al is het maar iets heel kleins. en wees consequent

vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:14

Laat alle overige gangen even zitten en ga alleen stapwerk onder het zadel doen. Eventueel aan de longe.
Pas als je daarin vertrouwen hebt weer een stukje verder.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:58

Vanmorgen heb ik les gehad van mijn instructrice die erg veel ervaring heeft met jonge paarden.
Zij is er als eerst even opgegaan maar eigenlijk was mijn pony direct al erg relaxed. Nadat zij alle gangen had gereden ben ik er zelf weer opgestapt en het ging super!!! Geen bok of renpartij gehad. Zelfs netjes naar beneden gelopen in stap en draf.
Begrijp er echt niets van. Heb zelf het idee dat het vooral gebeurd als ik met andere paarden in de bak ben. Als we alleen zijn lijkt ze makkelijker en meer ontspannen.
Mijn instructrice denkt dat het ook een kwestie van bezighouden is. Gewoon constant met haar bezig zijn zodat ze haar koppie erbij houdt en geen tijd heeft om over streken na te denken.
Moet zeggen dat vandaag me al weer heel wat zelfvertrouwen heeft gegeven!! Zag het echt ff niet meer zitten. Ik begrijp dat we er nog niet zijn. Maar dit is in elk geval een oppepper.

Het zadel zit trouwens prima. Dus daar kan het niet aan liggen. Maar waarom ze dan soms wel van die buien heeft???

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:56

Ligt ook aan de tijd van het jaar. In december zijn ze altijd wat frisser. Neem nou bij ons, ging het hagelen. In één keer, keihard op dat dak. Nou reken maar dat ze allemaal aan de kletter gingen, en lang ook. En zo'n jonge pony als die van jou heeft gewoon veel energie, en die moeten ze kwijt. Zou er gewoon lekker mee aan het werk gaan, mischien wil je instructrice vaker even voor je bijrijden, en grondwerk om aan jullie band en vertrouwen te werken lijkt me ook niet verkeerd, jullie kennen elkaar immers nog best kort!

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:01

het kan ook zo zijn dat als je met meerdere in een bak rijdt dat je ook met de andere ruiters praat best logisch maar je paard vind het fijner als je alleen met hem bezig bent dan kan je better praten tijdens het poetsen en zadelen en uitstappen..paarden gaan de aandacht dan op een gekke manier trekken zo als wat jij omschrijft misschien heb je hier wat aan

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:21

Ik heb vorige week ook scary moments gehad op mijn driejarige. Zelf denk ik dat het gewoon komt door het weer. Een hele week regen waardoor ze meer binnen hebben gestaan, lekkere harde wind... als jonge pony moet je dan gewoon even lekker het baasje uitproberen! Cool

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:43

Het kan natuurlijk allemaal redenen hebben, maar die mij als eerste binnen schiet is hij/zij? niet gewoon aan het puberen? Wij hebben namelijk ook nu twee van zo'n lekkere klieren op stal die alles kapot bijten, en onder het zadel ook doen alsof er niemand meer op zit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:48

Luca__ schreef:
Het kan natuurlijk allemaal redenen hebben, maar die mij als eerste binnen schiet is hij/zij? niet gewoon aan het puberen? Wij hebben namelijk ook nu twee van zo'n lekkere klieren op stal die alles kapot bijten, en onder het zadel ook doen alsof er niemand meer op zit.

Het is een bekend verschijnsel dat ze na een paar weken oervervelend kunnen worden maar je moet het wel meteen de kop in kunnen drukken en kunnen bepalen of het wel echt klieren is.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:50

Sowieso zou ik, als je weinig ervaring hebt met jonge paarden/pony's, altijd zorgen voor proffesionele begeleiding de eerste maanden. Zo ga ik het over een paar maanden ook aanpakken Lachen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:15

Dat gedrag zou ook best door het weer kunnen komen idd... Twee weken terug reed ik op oxana (manegepaardje) normaal heel rustig, had haar daarom ook gekozen voor de wedstrijd... In de galop werd ze dus ineens heeeel druk en het werd echt een rodeo... Ben gelukkig wel netjes blijven zitten, maar ik zag de wedstrijd ff niet meer zo zitten... Gelukkig was het een week later ineens weer over Lachen

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:52

Meestal is het begin van het beleren nog lekker rustig. Ze hebben nog niet heel fit, ze zijn snel moe en wat overdonderd door al het nieuwe.

Na een bepaalde tijd, zijn ze lekker fit geworden zijn niet snel meer moe en de nieuwigheid is er wat vanaf en dan beginnen ze je uit te proberen..

Longeer hem/haar van te voren even en ga op les..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:58

_Mlssa_ schreef:
ze pubert gewoon straf er als ze iets fout doet mar beloon er ook als ze iets goed doet al is het maar iets heel kleins. en wees consequent

als je niet zekler weet of iets medisch is, of iets anders aan hand, zal ik nog niet straffen
lekker als je zadel blijt te knellen en jij het paard alleen maar consequent aan afstraffen bent

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:13

langemans schreef:
hum

Wat hum...???