Mijn Fjordenjaarling vertoont "raar"gedrag.
Sinds ongeveer 3 maanden sta ik op een andere stal en sinddien valt het gedrag steeds meer op.
Als ik haar bij een ander paard zet,raakt ze in paniek. Eerst loopt ze er gezellig naar toe en opeens slaat haar gedag om in paniek. Ze rent weg en blijft maar rondjes rennen,de paarden waar ik haar bij zet reageren hierop d.m.v hard achter haar aanrennen.Hierdoor raakt ze nog meer in paniek en wil ze uit de bak.
Vandaag deed ze het zelf terwijl ze alleen in de paddock stond en een ander paard valt haar aan over de rand van de bak. Het andere paard kon dus niet bij haar komen,maar dit geeft voldoende aanleiding om weer in paniek te raken. Ze blijft net zo lang rennen totdat ik haar uit de bak haal.Ze is dan ook gelijk rustig.
Als veulen was ze verlegen,ze kroop altijd achter haar moeder. Als het veulen waar ze bij stond wilde spelen rende ze altijd naar haar moeder,die beschermde haar wel. Als ze dat zonder moeder liep(als ik aan het rijden was)rende ze ook rond en het was zelfs zo erg op een gegeven moment,dat ze in een hek sprong en een stuk bot gebroken was.
Hierop heeft ze een half jaar alleen met haar moeder gestaan.
Na het spenen(6,5 maand)stond ze met 2 volwassen merries. In januari is ze bij een jaarlingmerrie en een shetlander gekomen.Ook hier rende ze in paniek rondjes de shet achter haar aan. Shet eruit gehaald en het ging daarna redelijk met de jaarlingmeries bij elkaar.
De zomer ging prima,ze stond in een kudde merries en de shet.
En nu dus op de stal waar ze nu sinds 3 maanden staat.Ze staat in een inloop stal met stuk wei samen met 3 geiten. Andere paarden staan naast haar op de wei.Ze staat alleen i.v.m rust voor haar been.
Ik vind het een raar gedrag en ken dit ook niet van andere paarden.
Herken iemand dit,zo ja wat is het en hoe kan ik het oplossen?