Spoed! Problemen halster aan & uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Spoed! Problemen halster aan & uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 17:33

Hoi, ik en m'n mam hebben sinds vrijdag een nieuw paardje bij, het is een merrie van bijna 3 die praktisch niets kent maar het probleem is dat ze niet kan verdragen dat je een halster aan of af doet (op haar vorige stal had ze haar halster non-stop aan). Op zich niet veel problemen, ze staat voorlopig toch nog op stal en ik wou het op alle gemak aanleren. Maar morgen komt de DA om haar te chippen, in te enten en om haar tanden te doen en daarvoor moet ze dus wel een halster aanhebben zodat we haar kunnen vast houden Clown .
Vandaag heb ik ongeveer een uur geprobeerd een halster aan te brengen, echter zodra ze voelt dat iets te dichtbij aan haar oren begint ze met haar hoofd in de lucht te gooien en achteruit stappen. Ik heb uiteindelijk het halster weg gelegd en een touwhalster genomen, na nog eens veel moeite heb ik die dan ook aangekregen (eerst over de nek, dan over de neus en dan richting haar oren) en na een tijdje kon ik een beetje rond haar oren komen. Uiteraard heb ik veel beloont met mijn stem en nadat ze het halstertouw aanhad heb ik haar dan ook eventjes met rust gelaten... Eenmaal dat het halster aan is zijn er geen problemen meer, dus volgens mij is het echt angst, dat zie ik ook aan der.
Maar hoe kan ik het haar aanleren zonder dat ze bang is? Echt vertrouwen doet ze me nog niet maar als ze geen halster verdraagt kan ik ook niet beginnen met een band te kweken en kan ze ook niet naar buiten. Morgen kan ik eventueel wel FF het touwhalster gebruiken voor het DA bezoek maar ik vind het niet veilig genoeg om haar daarmee even naar buiten te laten gaan (het is namelijk te groot).

Ik hoop op een heleboel reactie's Haha! Bloos
Ps: sorry als hier al een topic over bestaat maarik heb niets gevonden.

Lise81

Re: Spoed! Problemen halster aan & uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:50

Stukje appel om te paaien heb ik vandaag gezien Knipoog
Als ze het goed vind als je op haar hals aait en naast haar staat zou ik heel rustig een hand op haar neus leggen (net zoals je een hoofdstel hoort in te doen!) Het liefst een halter gebruiken waarvan het kopstuk los kan, want dan kan je het uiteindje over de manenkam doen en hoef je niet aan haar oren te zitten.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:55

En als je zo een halster hebt dat bij de neus ook loskan?
Dus eerst het halster vastmaken rond de hals (dus vastmaken met hetgeen dat uiteindelijk achter de oren moet komen ).
Dan zachtjes aan naar boven schuiven, richting de oren, en dan als je dicht genoeg bent, de 'neusriem' vastgespen.
Hopelijk lukt het het beetje hierbij , anders heb ik niet zo echt een idee.
Succes!
Groetjes

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:00

Lise81 schreef:
Stukje appel om te paaien heb ik vandaag gezien Knipoog
Als ze het goed vind als je op haar hals aait en naast haar staat zou ik heel rustig een hand op haar neus leggen (net zoals je een hoofdstel hoort in te doen!) Het liefst een halter gebruiken waarvan het kopstuk los kan, want dan kan je het uiteindje over de manenkam doen en hoef je niet aan haar oren te zitten.

Halster kan los, maar zodra ze dus het 'kopstuk' ziet schiet haar hoofd de lucht in. Proberen te paaien met stukjes appel lukt helaas niet Bloos
plotie schreef:
En als je zo een halster hebt dat bij de neus ook loskan?
Dus eerst het halster vastmaken rond de hals (dus vastmaken met hetgeen dat uiteindelijk achter de oren moet komen ).
Dan zachtjes aan naar boven schuiven, richting de oren, en dan als je dicht genoeg bent, de 'neusriem' vastgespen.
Hopelijk lukt het het beetje hierbij , anders heb ik niet zo echt een idee.
Succes!
Groetjes

Haar eigen halster die we erbij kregen kan op de neus los, maar zoals ik hierboven al zei, zodra ze het 'kopstuk' ziet schiet haar hoofd de lucht in.

Wel allebei bedankt voor jullie reactie Lachen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:11

Kan je goed haar hoofd borstelen of gooit ze haar hoofd dan ook in de lucht?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:13

En het halster in een emmer met voer. zodat ze haar neusje erdoor moet steken en jij het over de oren kunt doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:15

pak het halster en ga ermee over haar hele lijf wrijven. begin op de nek dan buik enz. dan langzaamaan naar het hoofd en lang de oren enz. als het goed gaat belonen als ze wegloopt gewoon opnieuw beginnen. al het allemaal goed gaat doe je keertje het neusje erdoorheen endan steeds verder. zo heb ik het mijn jaarling ook geleerd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:32

Bij ons op stal was er ook een jong paardje wat er een ontzettende hekel aan had om een halster om te krijgen. Wat wij deden was gewoon een halster om doen en laten zitten. Dan heb je in ieder geval een halster om haar tepakken. En dan om te oefenen met een ander halster. Daar kan je dan mee oefenen om dat om en af te doen. Nadat we dat zo een tijdje gedaan hadden wist ze weer hoe dat zat met een halster en was hetgoed. alleen was dit wel een veulen dat bij ons op stal gefokt was en als veulen er ook al aangewend was om halster op en af te doen. Maar ze heeft wel een hekel aan druk achter haar oren. Je kan haar ook heel moeilijk achter haar oren aaien of aan haar hoofd komen. Waarschijnlijk heeft ze klem gelegen in de baarmoeder.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:50

plotie schreef:
Kan je goed haar hoofd borstelen of gooit ze haar hoofd dan ook in de lucht?

Hoofd kan ik ook niet goed borstelen.

Bedankt voor de reactie's, er zitten een paar goede tips bij Haha! .

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:43

Mijn jaarling is zeker niet bang als je aan haar oren zit, maar wel als je een halster op de 'normale' manier wil omdoen.
Het feit dat je dan met 2 handen iets over haar oren trekt vind ze doodeng.
Wat ik altijd doe is eerst de neusgesp om d'r neus schuiven.... en dan de 'flap' voor achter d'r oren omhoog slaan, dan vind ze het dus niet eng omdat je de oren met rust laat.
Laat je even weten hoe het gaat??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:48

Ik zou sowieso een touwhalster aanschaffen dat wel goed past Lachen Dat is heel erg handig voor het grondwerk, en niet zo groot en eng. En als ze dat goed kent, dan kun je verder gaan met een normaal halster.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:52

Steeds weer proberen haar oortjes te aaien en elke keer een piepklein stapje verder gaan. Een stapje vooruit is een beloning. Pas als je dat kan opnieuw met halster beginnen. En dan wel een halster waarvan je het kopstuk los kunt maken, zodat er niks over haar oren getrokken hoeft te worden. Als ze hieraan goed gewend is (reken een half jaar minstens) af en toe gaan proberen met kopstuk gesloten en over de oren. En altijd maar die oren blijven knuffelen, aaien en masseren....
Tot jullie er scheel van zien...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:02

beginnen met aaien op de hals, steeds iets verder.. als ze gespannen wordt weer een stukje terug.. iedere dag een stukje verder totdat je aan de oren kan komen.. en dan hetzelfde met het halster..Halster aanschaffen waar het kopstuk van los kan of een touwhalster is ook een goed idee. Reken hier zeker een half jaar voor voordat ze het echt gewend is. Neem de tijd ook met het omdoen van een halster en zorg dat je niets moet, vaak gaat dat sneller dan wanneer je snel snel wilt.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:12

Hallo. Hetzelfde probleem hier!

Merrie van 4, dit voorjaar gekomen bij de eigenaar en was toen alleen handmak. Oren waren vanaf het begin een probleem en nog steeds helaas, al gaat het wel beter aaien en borstelen is nu redelijk geaccepteerd (knippen helaas niet, het is net een zebra met die oren Knipoog maar een hoofdstel omdoen nou rek er maar even voor uit. In alle geduld, rustig aaien op het voorhoofd dan richting de oren en dan proberen het hoofdstel eroverheen te doen, lukt het maar ben je wel even bezig. Bijkomend probleem bij haar is dat ze echt groot is 176 en een gigantisch hoofd heeft. Zonder krukje is het eigenlijk niet te doen (kun je er niet bij, hoofd te hoog) maar met moet je ook oppassen want ze drukt je zo van het krukje af door het hoofdzwiepen als je het hoofdstel over een oor probeert te doen.

Ze wordt begin januari beleerd en dan wordt er ook begonnen met grondwerk en komt er ook een "paardefluisteraar" (niet dat ik natural ben ofzo maar toevallig doet deze stal dat erbij) bij te pas, hopelijk kan hij haar duidelijk maken dat druk op de oren niet eng is. Misschien is dat voor jou ook een oplossing iets met grondwerk te doen maar er zijn er hier vast mensen die hier antwoordt op kunnen geven. Ik volg even mee voor tips.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:37

Nou moet zeggen dat het al heel wat beter gaat met al die tips die ik heb gekregen. Vandaag koste het me misschien 5 min Lachen verder mag ik soms al aan haar oren komen ook, poetsen op haar hoofd is soms ook geen probleem meer Ja. Ze vind het wel nog eng maar laat het wel toe als ik niet te rap ga, als beloning laat ik haar een paar minuutjes met rust om nadien weer verder te gaan met de 'ear-touching' Haha!

shabbay schreef:
Hallo. Hetzelfde probleem hier!
.....
Ze wordt begin januari beleerd en dan wordt er ook begonnen met grondwerk en komt er ook een "paardefluisteraar" (niet dat ik natural ben ofzo maar toevallig doet deze stal dat erbij) bij te pas, hopelijk kan hij haar duidelijk maken dat druk op de oren niet eng is. Misschien is dat voor jou ook een oplossing iets met grondwerk te doen maar er zijn er hier vast mensen die hier antwoordt op kunnen geven. Ik volg even mee voor tips.

Grondwerk ben ik van plan, heb 2 jaar geleden lessen gevolgd met mijn toen bijna 4 jarige ruin die ook niets kon maar wel voor alles bang was. Dus ik denk niet dat dat z'on probleem zal zijn. Nu moet ze alleen haar stal nog uit willen Bloos . Ze vind het namelijk eng om uit haar stal te gaan omdat ze dan 'alleen' is, juist daar nog veel op oefenen Lachen Veel succes nog met je 4 jarige, ik heb het geluk dat de mijne redelijk klein is vergeleken met die van jou Haha!