bij b-proef aan de teugel lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

bij b-proef aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:30

ik kreeg laatst op wedstrijd op mij protocol te staan dat mijn paard nog niet constant aan de teugel ging -> ze is nog maar net 4 dus dat kan ze nog niet maar ze liep eigenlijk de hele proef aan de teugel alleen bij de middendraf en terugkomen van de galop niet. Maar een paard hoeft in de B toch nog niet aan de teugel te lopen dacht ik eigenlijk en ik vroeg me dus af of dat ook zo is. Clown

Yourie22

Re: bij b-proef aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:39

Ze MOETEN het niet maar je scoort er natuurlijk wel meer punten mee. Maar er zit natuurlijk wel verschil in. Of ze nou niet aan de teugel lopen (net voor de loodlijn) of met hun snuit in de lucht lopen (dus echt tegen de hand). In het B is het voornaamste dat je laat zien dat je paard braaf is. En dat je je figuren netjes rijd. Dan heb je al gauw punten binnen. En voor het terug rijden uit de galop. Leer je paard het aan. Ga niet terug in draf als ze niet mooi rond blijft. Als je terug gaat rijden en doet haar hoofd omhoog. Geef dan even wat been, zodat ze tegen je hand aanloopt. Maak dan kleine ophouding tot ze weer nageeflijk is. En maak dan weer de overgang terug. Komt ze weer omhoog met haar hoofd. Dan dezelfde procedure opnieuw. Net zolang tot ze nageeflijk blijft. En probeer ook op je zit terug te rijden. Probeer dan zoveel mogelijk uit de mond te blijven.

Groetjes Suus

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:42

Ik heb het eens gevraagd aan de jury in de B en die zei dat je in ieder geval contact moest hebben. Je mocht ze absoluut niet tegenhouden en netjes je figuren rijden. Dat is voldoende in een B proef.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:50

ninz schreef:
ze is nog maar net 4 dus dat kan ze nog niet

Nors opkijken

Je paard moet voor een winstpunt minstens nageeflijk lopen en in praktijk houdt dat dus gewoon in: aan de teugel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:14

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:18

ninz schreef:
ik kreeg laatst op wedstrijd op mij protocol te staan dat mijn paard nog niet constant aan de teugel ging -> ze is nog maar net 4 dus dat kan ze nog niet maar ze liep eigenlijk de hele proef aan de teugel alleen bij de middendraf en terugkomen van de galop niet. Maar een paard hoeft in de B toch nog niet aan de teugel te lopen dacht ik eigenlijk en ik vroeg me dus af of dat ook zo is. Clown

Als je 4 jarige paard nog niet nagevelijk kan lopen, dan moet je gewoon nog niet starten.
Aan de teugel lopen betekent niks meer dan een nagevelijk paard.
Ze hoeven echt nog niet de oprichting van een Z-paard te tonen, maar wel netjes nagevelijk = dus aan de teugel.
Jou paard is blijkbaar tegen de hand.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:35

Ook in de B wordt er op basis van het scala gejureerd en daar hoort ook aanleuning bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:50

AmonRe schreef:
Ook in de B wordt er op basis van het scala gejureerd en daar hoort ook aanleuning bij.

Inderdaad, ook een paard in de B moet nageeflijk zijn met een correcte aanleuning. Natuurlijk nog in een horizontaal evenwicht maar dat wil niet zeggen dat een paard uit balans, op de voorhand of tegen de hand-teugel mag gaan.

En een 4 jarige niet aan de teugel?????? Met zadelmak maken als driejarige horen ze dat al te zijn, of ieder geval nageeflijk. Aanleuning en balans komt in de volgende maanden wel maar als 4 jarige mag dat geen discussie punt zijn IMO.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:53

je paard moet constant ontspannen lopen, dat krulletje is in de b nog niet nodig maar nageeflijk is wel een vereiste (dus niet tegen de hand)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:00

Qimm schreef:
je paard moet constant ontspannen lopen, dat krulletje is in de b nog niet nodig maar nageeflijk is wel een vereiste (dus niet tegen de hand)

Als ze nageeflijk zijn, is de hals ook gewelfd.
En belangrijk is toch ook dat ze mooie stille verbinding hebben. Als een paard niet goed nageeflijk is, "rommelt" hij teveel aan de voorkant.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:21

Er zijn ontzettend veel topics hierover geweest. Gebruik even de zoekfunctie Knipoog