Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:00

Op een topic van een meisje dat problemen had met haar shet, vertelde ik laatst over de wandelpony's van de manege waar ik rijd. Dat dat af en toe ook heuse krengen kunnen zijn, maar dat ze dan van mij gewoon een schop onder hun kont kunnen krijgen. Toen beweerde iemand dat het heel gemeen zou zijn om ze van 10 tot 4 te laten lopen, en als ze het dan om 3 uur een beetje beu zijn, en gaan lopen klieren, ik ze op hun plaats zet. En ze vond de werkdagen ook te lang. Is dat zo? Ze lopen echt niet non-stop, rond etenstijd bijv. is het vaak een half uur lang uitgestorven, en tussendoor heb je vaak zat minder drukke momenten. Ook zetten we altijd met dranghekken even een soort stalletje uit waar ze af en toe kunnen rusten. Bij restaurants en dergelijke kunnen we altijd water halen, iedereen kent ons wel. Pony's zijn heuse lokale beroemdheden. De pony's worden op z'n dag verwend met allerlei lekkers. (Het zijn heuse vuilnisbakken, ultieme penny pony's, want voor die paar keer per jaar kan bijv. suikerspin, gesmolten ijs, niet te koud natuurlijk, en zelfs een keer tosti! geen kwaad.) We hebben ontzettend veel lol met ze, kennnen ze al jaren, we doen maar een stuk of 5 tot 10 van die evenementen per jaar, voor de rest worden ze wel eens ingezet bij kinderfeestjes, ponykampen, en op de manege als wandelpony. We lopen zeker niet te hard, het is rustig rondjes lopen, bij voorkeur op gras. Er loopt een begeleider naast, en die zou wel gek zijn om te hard te lopen, dan word je zelf immers ook moe. Ze staan voor de rest lekker op het land, als het heel vies weer is in de paddock, met schuilstal, word het nog erger komen ze lekker op stal staan. Is dit nou zo gemeen? Dat ze voor die paar keer per jaar een dagje moeten werken? En dat als ze dan vervelend worden, (tja, dat zit nou eenmaal in de shet) ik ze even op hun plaats zet?

Nibbit

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:03

Ik vind het inderdaad ook erg lange dagen voor een pony...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:09

Wat is precies een 'wandelpony'? Zo'n pony die op de kermis rondjes moet lopen met kindertjes op hun rug??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:12

Dierenbeul is wat anders, maar ik zou als ponyzijnde ook zo'n lange dag beu worden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:13

ik vind het wel meevallen, als je genoeg rust in bouwt. Dat je een pony op zijn plek zet vind ik ook niet meer dan normaal. Het is ook na een paar uur lopen niet de bedoeling dat ze gaan lopen klieren.

In het wild lopen ze ook de hele dag hoor, kom op zeg het zijn loopdieren. ze hoeven alleen te stappen dus veel inspanning is het niet. Als lange afstanden lopen zielig is dan is endurance ook zielig, die paarden moeten ook nog draven en galoperen Clown

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:14

Krijgen ze wel (hooi)te eten tussendoor?6 uur lang geen eten in de buik is niet echt een pretje voor hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:17

Als ik zie waar je woont en er dan van uit gaat dat het daar behoorlijk toeristisch is zullen die evenementen wel in de zomer plaats vinden? Vind van 10 tot 16 uur dan een behoorlijk tijd zeker als het dan warme zo niet hete dag is. Kan me heel goed voorstellen dat die shetjes het dan op een moment wel gehad hebben met al die kids zeker als de rest van het jaar lekker zichzelf kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:20

katchina schreef:
Krijgen ze wel (hooi)te eten tussendoor?6 uur lang geen eten in de buik is niet echt een pretje voor hun.

Ja hoor, lees maar:
Citaat:
De pony's worden op z'n dag verwend met allerlei lekkers. (Het zijn heuse vuilnisbakken, ultieme penny pony's, want voor die paar keer per jaar kan bijv. suikerspin, gesmolten ijs, niet te koud natuurlijk, en zelfs een keer tosti! geen kwaad.)

De vraag is alleen of dat nou wel zulk goed voer voor ze is? Verward

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:27

Dierenbeul zou ik het niet noemen, maar ik vind het tè lange werkdagen voor ze, en die suikerspinnen, ijs en tosti's kan ik geen goed voer voor ze noemen.
Ik vind het niet gek dat ze beginnen te klieren.
Nee, dierenbeul is het niet, maar helemaal eerlijk ook niet..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:57

Als ze fatsoenlijke pauzes krijgen vind ik de werkdag wel meevallen voor wat wandelen.
Maar soms houden ze zich niet aan de pauzes en moeten de pony's gewoon door.
Ik weet niet hoe het bij jullie precies werkt, kan ik geen oordeel over geven.
Om in te gaan op je vraag, ik vind je niet meteen een dierenbeul, maaaaaaaaarrrrrrrr.
Je moet er wel rekening mee houden dat het dieren zijn en een wil hebben dat wil niet zeggen dat als je paard geen zin heeft hem meteen zijn zin moet geven.
Maar je kunt wel wat rekening met hem houden en hem even later misschien toch effe pauze geven, hou het leuk voor zo'n dier.
En een trap onder hun kont daar hou ik niet zo van.
Daar los je echt niks mee op, vaak is een trek aan het halster en effe kwaad praten ook genoeg.
Maar blijf rekening houden met deze dieren het is op zo'n dag evengoed ook vermoeiend voor ze.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:01

Ik kan me goed voorstellen dat die ponies het na zo'n lange tijd wel beu zijn. Ik vind het dan ook niet echt terecht dat je ze op hun plaats zet. Ik zou dan zeggen, van laat ze een uurtje minder lang lopen en hou daarmee lekker vrolijke ponies die nog wel lol in hun werk hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:05

ik vind het ook wel lange dagen en snap beest dat die beestjes verveeld/het zat zijn Ach gut

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:55

ik vind het ook geen dierenbeulerij. als ze gewoon wat lopen en tussendoor wel verwent worden en stil kunnen staan. en ze stappen alleen maar. dan vind ik het op een manege zieliger. daar worden de paarden/ponys vaak 2 á 3 uur op een dag gebruikt, en die moeten dan ook echt werken en hard lopen. en als er springen is moeten ze ook nog springen. als die ponys het bij het laatste uur het ook gehad hebben worden ze ook flink naar voren geschopt of zelfs zwepen gebruikt om ze maar aan het lopen te krijgen..
en met van die huifkartochten, lopen de ponys/paarden ook flinke einden en die krijgen ook een schop onder hun kont als ze niet willen lopen.. dus vind het niet erg hoor. zolang ze niet afgebeuld worden met contstant lopen en geen pauzes en geen eten..

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:58

Als ze gewoon rusttijden krijgen en voedsel en gewoon de aandacht vind ik het nog wel meevallen.
Maarja aan het eidn van zo'n dag heb je wel grotere kans dat ze gaan klieren... Ik denk dat je daar beter gewoon mee kan leren leven dan dat je ze de les laat weten, want als jij van 8 tot 5 naar school zou moeten heb jij het om 4 uur ofzo ook wel gezien en ga je ook erritant doen...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:01

Lees ik t nou goed? De pony's krijg suikerspin?
En dan is t raar dat ze t na een lange dag zat zijn? Misschien hebben ze wel ontzettende buikpijn?
Een dierenbeul wil ik je niet noemen. Maar ik denk zeker dat het op een vriendelijkere manier kan

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:02

Wat maakt die paar dagen per jaar nou uit? Een kermis pony vind ik pas zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:06

als je lekker met ze rondstapt, ik vind van 10 tot 4 wel lang.. maar ik wandel ook wel eens, en soms ben je dan zo 3 uren verder.. als ze tussendoor pauze hebben vind ik het wel te doen, suikerspinnen e.d zou ik wel laten.. lijkt me niet goed voor de beestjes, hooi en water zijn belangrijker!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:07

Ik werk op een pony verhuur, is volgens mij wel te vergelijken hiermee. Allemaal Shetjes (waaronder 3 grote en ook stiekem 2 Welshjes), die met een klein kindje op de rug een half uurtje in het bos of een kwartier in de bak lopen. Soms gaan wij er ook een rondje mee door het bos voor de afwisseling. Soms lopen ze naar een uurtje per dag, maar is het druk lopen ze toch wel meer. Als ze het zat zijn krijgen ze vrij en ze lopen alleen in de vakantie.

Dit vind ik dus echt niet zielig, jouw verhaal ook niet, zolang je maar oplet als het teveel wordt.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:15

Tsja... hoe zal ik het eens aardig zeggen... Ik zou mijn paarden iig niet aan jou in handen geven om mee naar zo'n evenement te nemen. Ik zal het niet direct dierenbeulerij noemen, maar ik vind het eigenlijk ook verre van paardvriendelijk. Suikerspin en tosti...??? Sorry, maar het lijkt mij een kleine moeite om voor fatsoenlijk voer te zorgen en dat soort dingen NIET te laten geven... ook al is het "maar" een paar x per jaar. En je dit soort dingen in de zomer doet, dan vind ik langere rustpauzes (liefst met de mogelijkheid even los te kunnen zodat ze hun ei kwijt kunnen... rondjes hobbelen op een druk evenement lijkt me niet echt rustgevend namelijk Nagelbijten / Gniffelen ) ook geen overbodige luxe.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:26

Nou ik denk dat het allemaal wel meevalt met die dierenbeulerij.
Liever een paar keer per jaar een dag wat harder werken ( nou ja...werken?) dan een verzorgster van een jaar of 14 die er lekker mee het bos in gaat crossen en springen met een paar benen die in hun nek liggen en dan ook nog blijven beweren dat de shetlanders het ZOOOO leuk vinden!! En daar vind half bokt dat het WEL kan??

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:30

aerdenhout1: dat klopt dan ook wel, en ik moet toegeven, had erover heen gelezen dat het maar een aantal x per jaar is.

Worldparty_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:33

Neee,, dierenbeul zou ik het niet noemen maar het is wel zielig,, vind ik dan he;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:38

Vroeger werkten de shetlandpony's 10 u per dag in de mijnen. Die dieren zagen nooit het daglicht !
Denken jullie dat die afgetrainde wedstrijdpaarden die op internationaal niveau presteren zoveel gelukkiger zijn ? Sigaar
Ik vind dat die pony's het zo slecht nog niet hebben. Wat rondhobbelen met kleine kindjes erop lijkt mij nu niet direkt zo erg...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:41

Nou een dierenbeul ben je niet maar de omstandigheden zijn wel minder... Het is een dier eh, vergeet dat niet, en ik zou ook hartstikke klierig worden als ik 6 uur moest lopen. Dan vind ik dat het eigenlijk niet in jou recht is ze op hun plek te wijzen. Het zijn namenlijk geen robots die uren achtereen perfect hun rondje maken... Hoe vaak lopen ze eigenlijk per jaar, als het om een paar dagen gaat ok dan, maar als het echt hun 'job' is vind ik het een stuk minder, sorry.

Daarbij zijn het schetlanders en die zijn behalve hun grootte gezien niet de meest geschikte kinderpony's wordt er gezegd, omdat ze zo een sterk karakter hebben.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-12-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:44

ik vind je zo slecht nog niet hoor!
als de dieren gewoon water en wat te snabbelen tussen door krijgen..
en ook even stil kunnen staan ( waar ik vanuit ga aangezien er niet van 10 tot 4 dezelfde koter opzit)
en als de beesten gaan klieren vind ik het niet meer dan normaal dat je ze even op hun plaats zet..
zowieso leuk dat dit soort dingen georganiseerd worden voor die kinderen!