baan verkennen(galop)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quissie

baan verkennen(galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:54

Ik was vandaag op een wedstrijd en mijn paard was erg bang in de baan. Toen dacht ik dan laat ik haar even galopperen om wat spanning kwijt te raken. Begon de jury op de ruit te slaan dat ik niet mag galloperen. Echter, ik dacht altijd dat je met baan verkennen alles mag doen behalve hetgeen boven je niveau ligt. Dus bijvoobeeld ik rij L2, dan mag ik wel wijken in de baan maar niet appuyeren of schouderbinnenwaards. Dan mag ik bijvoorbeeld wel weer galloperen. Heb ik het nu fout?

Quissie

Re: baan verkennen(galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:03

daarbij doel ik op artikel 130 lid 4 regelemt dressuur:4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.

Nu durf ik dus niet goed meer in galop de baan te verkennen (uitsluiting??)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:01

Bij mijn weten mag je inderdaad in galop de ring verkennen Ja

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:40

ok, dan doe ik het de volgende keer gewoon weer.. Gaat ze toch beter van lopen. Maar de jury was nogal vast besloten en erg boos. Ben na de proef nog naar hem toe gegaan om om uitleg te vragen maar hij wist het absoluut zeker..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:07

Ik doe het altijd in galop, je moet niet alles geloven wat jury's zeggen hoor...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:17

Quissie schreef:
daarbij doel ik op artikel 130 lid 4 regelemt dressuur:4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.

Nu durf ik dus niet goed meer in galop de baan te verkennen (uitsluiting??)

jE STAAT HELEMAAL IN JE RECHT. Je mag gewoon galopperen als je dat wil. Zorg dat je je reglementenboekje bij je hebt, en wees niet bang om dit de jury vriendelijk maar duidelijk onder zijn/haar neus te drukken. En anders een keer protest indienen volgens de regels van het reglement.
Juryleden kunnen zich ook vergissen n.l., vandaar mijn dringende advies: neem altijd je reglementen mee en wees niet bang om de jury aan te spreken.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:11

Het mag wel hoor!

En zoals CharleyT al zegt, wees niet bang om de jury aan te spreken, het is maar een jury en niet een gevaarlijk monster.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:17

ok tijd dat ik het regelement eens uitprint! heb wel vaker van dit soort accefietjes op wedstrijden, das niet bevorderlijk voor de wedstrijdstress voor de proef Haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:02

Verkennen van de rijbaan mag in alle gangen.
Als jij wilt piafferen terwijl je in B klasse rijdt mag dat ook gewoon.
Hou je wel aan de max. tijd.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:58

ja.Ik rijd geen wedstrijden maar volgens mij mag dat gewoon,ze hebben geen enkele reden waarom het niet zou mogen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:40

Nou, ik heb daar ook een keer flink commentaar op gehad. Volgens deze mannelijke jury mocht dat ook niet. Ik zie twenteland staan dus misschien had jij dezelfde jury als ik toen? Het was een oudere heer. Zal geen namen noemen maar hij staat erom bekend wel vaker vreemde commentaren te geven.

PB me maar als je de naam wil weten.

Deze heer werd ook errug boos. Terwijl mijn paard in de B nog maar net mee ging op wedstrijden en erg terugkwam in de ring. Ik dacht hem ook door een galopje wat losser te krijgen.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:29

heb ik nog nooit geprobeert eigenlijk..
alleen draf enz:P

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:45

Het mag idd wel Ja
Heb er ook wel eens commentaar op gekregen, zelfs -2. Maar als mijn paard gespannen is, verken ik ook gewoon in galop hoor Ja

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:18

er waren bij mij een keer mensen te laat.
dus als ik wou mocht ik de ring in.
maar ik had dus nog niet gegallopeerd en dat mocht niet in de ring.
als ik nog wou galloperen moest dat in de inrijbak.
de ringmeester zei dat dat officieel niet mocht.

edit: typefout

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:21

Misschien bedoelde de ringmeester dat je officieel de wedstrijdbaan nog niet in mocht, want dat mag als je de 1e bent na een pauze maar maximaal 2 minuten voordat je moet starten.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:37

AmonRe schreef:
Misschien bedoelde de ringmeester dat je officieel de wedstrijdbaan nog niet in mocht, want dat mag als je de 1e bent na een pauze maar maximaal 2 minuten voordat je moet starten.

je had de nummer 1 en 2.
pauze en dan mij.
toen ben ik er toch gewoon in gegaan.
en heeft ze dit gemeld aan de jury en mocht ik gewoon beginnen.
wel zoals normaal draven en stappen een tijdje maar niet galloperen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:45

Sommige jury's zijn het met bepaalde dingen niet eens, zien ze graag anders. Maar over het algemeen hebben ze zich wel aan het reglement te houden, dus als die zegt dat je wel mag galoperen dat mag je dat ook.

En zijn je punten hierdoor denk je ook beinvloed? Want dit mag dus niet! Baan verkennen in galop hoort NIET bij de proef en mag niet meegerekend worden, zou het erg banketstaaf vinden als dit wel het geval is geweest..

Succes met de volgende wedstrijd alvast! Misschien kan je even langs de jury rijden en vragen of hun er problemen mee hebben als je de baan in galop verkent? Voorkomt ''ruzie'' met de jury..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:31

De jury had het dus verkeerd. Het vervelende is dat er van die juryleden zijn die ook geen tegenspraak dulden. Zo een heb ik een jaartje geleden gehad. Het enige wat je op zo'n moment kunt doen is je naar hem voegen en daarna (als de punten al gegeven zijn) naar hem toe stappen met het reglement. Als hij dan nog niet thuis geeft moet je het even melden bij de TA (en dan maar hopen dat hetzelfde jurylid niet ook nog TA is op die wedstrijd).

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:44

ik deed het ook altijd en heb nog nooit commentaar er op gehad

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:50

Als ik mijn praktijkexamen haal zal ik het proberen wel goed te gaan doen Lachen

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:34

Mijn punten zijn (denk ik?) niet beinvloed, had 194 punten en dat vond ik zelf wel netjes. Had ook gewoon een 4e plaats..

Soms is het wel frusterend als je weet dat je gelijk hebt maar dit niet krijgt! Net alsof ze ff willen laten voelen dat ze "de baas" zijn...