Dominantie, jonge merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Dominantie, jonge merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:01

Mexx is altijd al een nieuwgierig beestje geweest, als klein veulentje kon ze niet los achter haar moeder aan lopen met naar de wei brengen, want mevrouw liep gewoon de andere kant uit.
Dus vanaf 3 dagen oud liep ze al mee aan het halstertje met een touwtje..
Ook kwam het regelmatig voor dat ik ging kijken in de wei, en dat er gewoon geen Mexx meer was.... dan was ze ontsnapt, en stond ze in een andere kudde..
Ze is nooit bang geweest van de buitenwereld, en ook als jaarling sprong ze over 1,5 meter omheining om eens te kijken hoe het aan de andere kant was...

Inmiddels is mijn Mexx 2 maanden uit een kudde, in de opfok was ze als 2 jarige de jongste van het stel.
De leeftijd van de andere paarden varieerde van 3 t/m 8 jaar.
Als ik een kijkje ging nemen bij Mexx, merkte ik als snel dat ze over een groot deel van de groep de baas was, ze jaagde alle paarden bij mij weg, ik weet niet of het een soort van bescherming was, of dat ze het idee had dat ik van haar was.
Ook met trailerladen was ze de enige die zich hevig aan het verzetten was..

Nu Mexx een eigen stal heeft, ziet ze dit als háár terratorium, als je haar halster omdoet terwijl je in haar deuropening staat is er niets aan de hand, maar zodra je IN haar box komt, gaat ze draaien, graven en kijkt ze boos.
Je kan haar dan ook moeilijk aanhalen.
Ik oefen nu veel door bij haar in de stal te zijn, en ze lijkt mij wel te accepteren, maar nu doet ze als ik in haar box staat heel lelijk tegen haar buren.. ze mept dan echt heel hard tegen de wanden van de stal...

Ook piept ze heel hard als een paard maar naar haar kijkt.....

Nu staat ze dus bij mij thuis, en omdat ze over ongeveer 2.5 maand alweer 3 jaar wordt heb ik haar, om het allemaal leuk te houden, 4 x met een zadeltje gelongeerd.. dit heb ik 1 x in de week gedaan.
Mexx leek het allemaal leuk te vinden... tot op de dag van vandaag...
Ik wilde longeren met stijgbeugel aan het zadel, maar Mexx veranderde bij het loslaten in de longeercirkel direct in een woeste stier als ze de beugels voelde klapperen..
Ook hierbij merkte ik al weer snel dat Mexx erg dominant is, en zichzelf niet op d'r kop wilde laten zitten door die stomme beugels... ze stopte niet met bokken, en probeerde elke keer het laatste woord te hebben.. als de beugels bewogen.. Mexx was hevig in strijd met het zadel... Clown
Op het eind leek ze zich wel overgegeven te hebben aan de beugels aan haar zadel, en kon ik ze ook probleemloos opsteken.

Nu is mijn vraag; wie heeft er nog meer zo'n dominant paard, en wat kan je er tegen doen?
Ik probeer wel wat grondwerk met haar te doen, en als ze raar tegen me doet duw ik haar een paar passen naar achteren.. zodat ze weet dat ik de baas ben.

Ik voel gewoon dat dit een gevalletje apart is, die als we nu te lief tegen haar blijven, de leiding over gaat nemen.
Ik ga sowieso wel afspreken dat ze in juni de opfok weer terug in kan, ik denk dat dat nooit kwaad kan voor een jong dier.

Het is zo'n leuk beestje in de omgang, en ik wil er echt verder mee.. maar het is gewoon zo'n draakje als het niet allemaal naar haar zin gaat...

kiirstenp

Re: Dominantie, jonge merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:55

ik had zelf zo'n verzorgpony, ik deed soms een join up, maar als je dan ook maar iets fout doet zal ze weer zo doen, dus blijf gewoon daar ook erg consequent mee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:01

ik denk dat je voorzichtiger moet omgaan met deze dame en ik had je wel kunnen vertellen dat ze zo zou gaan reageren met loshangende beugels. Wat stappen terug en rustiger aan met haar opbouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:12

hahaha prettige wedstrijd Lachen Lachen

dit is inderdaad een lastig geval... Ik zou er iemand bijhalen die regelmatig met dit soort dieren werkt..

Aan de andere kant heb ik er een gehad, die van die echt niks anders deed dan bokken met het zadel op, loshangende beugels of niet...... werd niet minder Lachen

uiteindelijk was het......... een naja, opstappen en we zien wel geval...

Ding heeft onder de man nooit een bokje gegeven Lachen Lachen

Wel lastig onder het zadel, want hoe meer ze iets moest, hoe meer verzet je kreeg....... dus was een constant compromissen sluiten met deze merrie Lachen Lachen

Succes Joh!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:57

garny95 schreef:
ik denk dat je voorzichtiger moet omgaan met deze dame en ik had je wel kunnen vertellen dat ze zo zou gaan reageren met loshangende beugels. Wat stappen terug en rustiger aan met haar opbouwen.

Sorry maar dit vind ik een hele rare reactie, ik heb in heel mijn leven meer dan 50 paarden en pony's zadelmak gemaakt en ingereden, en ik zie heus wel het verschil tussen een rillerig dier, of een dominante dame!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 16:01

@ kiwiko: Ja het zou heel goed kunnen dat als ik erop zit, dat ze dan minder praatjes heeft, die paarden zijn er natuurlijk ook! Lachen
Ken jij toevallig mensen die hier goed mee kunnen werken? Het is namelijk ook het stalgedrag, wat mij niet heel erg bevalt af en toe! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:16

Ik zou zo niet iemand even snel weten die bij jou in de buurt zit Lachen Lachen maar ik zal mijn "netwerk" eens bekijken Lachen