gegevens voor startkaart; laten meten en castratie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rianne6

gegevens voor startkaart; laten meten en castratie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:47

Met Thorno (Fjord, 9 jaar oud) wil ik begin 2008 KNHS-wedstrijden gaan starten bij de paarden. Ik ben nu al een paar weken bezig om alles in orde te maken. Zijn paspoort is namelijk nooit bijgehouden.
De volgende gegevens miste ik nog:
-entingen
-stokmaat (en andere onderdelen van het signalement)
-castratie
-huidige eigenaar staat niet in zijn paspoort vermeld

Het is een heel lang verhaal maar willen jullie het alsjeblieft lezen en mij helpen?

Thorno is óf nooit geent óf alleen bij zijn fokker. Er waren in ieder geval nog geen entingen opgenomen in zijn paspoort. Bij zijn fokker of vorige eigenaar is hij gecastreerd. Ook dit is niet opgenomen in zijn paspoort. Ik had aan de KNHS gevraagd of het een probleem is dat de gegevens over de castratie niet in zijn paspoort zijn opgenomen. Volgens de KNHS was het geen probleem als er alleen 'geslacht: mannelijk' werd vermeld. Omdat mannelijk er niet op hoeft te duiden dat het een hengst is. In Thorno´s paspoort staat mannelijk. Maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen en daarom het liefst in zijn paspoort hebben staan dat hij is gecastreerd. Ook zeiden ze bij de KNHS dat iedere erkende dierenarts in mag tekenen dat een paard is gecastreerd.
Vorige week was de dierenarts er om hem in te enten. Ik vroeg of het mogelijk was of hij in kon tekenen dat Thorno is gecastreerd. Maar de dierenarts zei dat hij dat niet mocht doen omdat het zou kunnen dat het een klophengst is en dat kan hij niet zien van de buitenkant. Dan zou er eerst een bloedtest af moeten worden genomen om te kijken of er geen testosteron in zijn bloed zit. En dan kan hij pas bevestigen dat Thorno is gecastreerd.
Bij het Fjordenpaarden Stamboek zeiden ze dat het alleen ingetekend kan worden op een stamboek keuring en die is pas ergens in juli/augustus. Dus dat is te laat. Hebben jullie hier ervaring mee? En hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat de castratie werd opgenomen in zijn paspoort?

Zijn stokmaat staat ook niet vermeld. Volgens de KNHS was dit ook geen probleem omdat ik bij de paarden wil starten met hem. Maar ik moet sowieso zijn stokmaat weten om te vermelden op het aanvraagformulier voor mijn startkaart. Maar ik hoor dan verschillende dingen: De KNHS zegt dat ik een ponymeter moet laten komen. En bij het Fjordenpaarden Stamboek zeggen ze weer dat dit alleen op kan worden genomen in zijn paspoort als ik hem laat meten op de stamboek keuring. Hebben jullie hier ervaring mee? Naar wie moet ik luisteren? En hoe hebben jullie je paard/Fjord laten meten? Bij het stamboek of door een dierenarts of door een ponymeter? En hoe gaat die procedure?

Ook vroegen ze bij de KNHS of hij een officieel paspoort had. Thorno heeft een donkerblauw boekje waarop een hoefijzer met daarin een fjord is afgebeeld op dat hoefijzer staat Het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek en daaronder staat PAARDENPASPOORT NL, dit is toch een officieel paardenpaspoort? Er staat namelijk op de blz. 2 van zijn paspoort wel het volgende: Registratiebewijs Veulenboek. Ik weet niet of dit van toepassing is. Of dat dit alleen te maken heeft met het stamboek?

Thorno is niet mijn eigen paard. Hij staat nog op de naam van de vorige eigenaren omdat de huidige eigenaren niet lid zijn van het nederlands fjordenpaarden stamboek. Om hem over te laten schrijven moeten zij wel lid zijn van het nederlands fjordenpaarden stamboek. Weten jullie of dit problemen op kan leveren tijdens wedstrijden?

Alvast bedankt voor het beantwoorden. Rianne

Marieke_K

Re: gegevens voor startkaart; laten meten en castratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:42

Ik kan je met een paar puntjes helpen... hopelijk heb je er wat aan:

-entingen
zolang de basisenting influenza maar goed is maakt het niet uit dat de entingen in het verleden niet gegeven zijn. Dit kan je door je DA laten controleren en eventueel opnieuw laten enten.

-stokmaat (en andere onderdelen van het signalement)
Ik start met een haflinger bij de paarden en die hoefde niet gemeten te worden omdat ik bij de paarden start en we dus niet hoeven te worden ingedeeld in een klasse. Jij zal je fjord dus ook niet hoeven te laten meten. Geef een indicatie van zijn stokmaat op voor de aanvraag van je startkaart.

-castratie
Dit puntje weet ik niet, maar is je pony gechipt? Daar staan toch ook gegevens aangekoppeld met betrekking tot geslacht? Zonder chip mag je ook niet starten. Heb je al informatie gevraagd via de vereniging waar jij wilt gaan starten? Wellicht kunnen zij je verder helpen.

-huidige eigenaar staat niet in zijn paspoort vermeld
dat maakt niet uit, je kan gewoon een startkaart aanvragen op jouw naam. Zolang je maar op wedstrijden het paspoort van het paard bij je hebt. Ik start ook met mijn verzorghaf.

rianne6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:19

hartelijk bedankt voor de informatie!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:59

rianne6 schreef:
Bij het Fjordenpaarden Stamboek zeiden ze dat het alleen ingetekend kan worden op een stamboek keuring en die is pas ergens in juli/augustus.
En bij het Fjordenpaarden Stamboek zeggen ze weer dat dit alleen op kan worden genomen in zijn paspoort als ik hem laat meten op de stamboek keuring. Hebben jullie hier ervaring mee? Naar wie moet ik luisteren? En hoe hebben jullie je paard/Fjord laten meten? Bij het stamboek of door een dierenarts of door een ponymeter? En hoe gaat die procedure?

Ik denk dat het stamboek bedoeld, het opnemen in het stamboek. Je fjord staat nog in het veulenboek, dus wel geregristreerd bij het stamboek, maar nog niet opgenomen in het stamboek. Zou je dit willen dan moet je dus naar de keuring en op de keuring je fjord officieel laten meten. Maar dit is voor wedstrijdrijden niet van belang. Had je tussen de pony's gestart was een erkende ponymeter voldoende (die is bevoegt om de stokmaat in het paspoort te schrijven).
Maar je gaat tussen de paarden starten, dan is enkel een geschatte stokmaat (mag je zelf schatten) op het aanvraag formulier nodig.

rianne6 schreef:
Ook vroegen ze bij de KNHS of hij een officieel paspoort had. Thorno heeft een donkerblauw boekje waarop een hoefijzer met daarin een fjord is afgebeeld op dat hoefijzer staat Het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek en daaronder staat PAARDENPASPOORT NL, dit is toch een officieel paardenpaspoort? Er staat namelijk op de blz. 2 van zijn paspoort wel het volgende: Registratiebewijs Veulenboek. Ik weet niet of dit van toepassing is. Of dat dit alleen te maken heeft met het stamboek?

Als een paard geboren wordt kan het geregistreerd worden bij (een bij het paard horende) een stamboek (kwpn, nrps enz.) Het paard wordt dan geregistreerd in het veulenboek en zal hier ook in blijven staan, totdat het paard voor een keuring wordt uitgebracht blijft het in het veulen boek staan. Op de keuring kan besloten worden dat het paard voldoende is om opgenomen te worden in het stamboek. Jou fjord is dus nooit gekeurd, weederom is dit niet van belang om wedstrijden te rijden.

[quote="rianne6"]
Thorno is niet mijn eigen paard. Hij staat nog op de naam van de vorige eigenaren omdat de huidige eigenaren niet lid zijn van het nederlands fjordenpaarden stamboek. Om hem over te laten schrijven moeten zij wel lid zijn van het nederlands fjordenpaarden stamboek. Weten jullie of dit problemen op kan leveren tijdens wedstrijden?
[/qoute]

Dit maakt ook niets uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:41

Entingen: zorg dat hij een basisvaccinatie influenza/tetanus heeft.
Stokmaat: als je bij de paarden start, mag je zelf een schatting maken. Hij hoeft dus niet officieel gemeten te worden. Start je bij de pony's dan moet hij gemeten worden door een erkende ponymeter maar dat is bij jou niet van toepassing.
Castratie: in je paspoort (dat is idd het boekje dat je hebt, hij staat in het veulenboek omdat het een ruin is, alleen merries en goedgekeurde hengsten komen in aanmerking voor stamboekopname. Ruinen wordt maar heel incidenteel gedaan, omdat die voor de fok niet interessant zijn en dan is het veel geld en moeite voor niks Knipoog ) moet de datum van castratie staan met stempel en handtekening van de dierenarts. Als dit nog niet gedaan is, even aan je dierenarts vragen of hij het intekent.
Huidige eigenaar: Je moet een handtekening hebben van de eigenaar van Thorno, dat je toestemming hebt om met hem te starten. Ik denk wel dat hij in dit geval op de naam van de nieuwe eigenaren moet komen te staan, maar dat weet ik niet zeker. Of ze lid moeten worden van het stamboek daarvoor, staat wel in de reglementen van het stamboek.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:06

Urielle schreef:
Huidige eigenaar: Je moet een handtekening hebben van de eigenaar van Thorno, dat je toestemming hebt om met hem te starten.

Ik weet zeker dat dit niet hoeft. Ik start met mijn verzorghaf en de eigenaresse heeft nergens hoeven tekenen dat ze toestemming geeft (ze heeft uiteraard mij wel toestemming gegeven). Ik heb gewoon een startkaart aangevraagd op mijn naam in combinatie met mijn verzorghaf bij de KNHS, was geen probleem.

rianne6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:59

Bedankt voor alle reacties! Op deze manier ben ik weer een stuk wijzer geworden over het wel en wee rondom de startkaart!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:41

Kaat18 schreef:
Urielle schreef:
Huidige eigenaar: Je moet een handtekening hebben van de eigenaar van Thorno, dat je toestemming hebt om met hem te starten.

Ik weet zeker dat dit niet hoeft. Ik start met mijn verzorghaf en de eigenaresse heeft nergens hoeven tekenen dat ze toestemming geeft (ze heeft uiteraard mij wel toestemming gegeven). Ik heb gewoon een startkaart aangevraagd op mijn naam in combinatie met mijn verzorghaf bij de KNHS, was geen probleem.

Zeker weten van wel, kijk maar onderaan op het formulier.
Afbeelding
Links moet de eigenaar tekenen, rechts de ruiter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:50

ik heb bij mijn paard het nooit laten veranderen heb wel op mn startkaart staan dat het een ruin is en als ze het op wedstrijden niet geloven gaan ze er maar onder hangen.
huidige eigenaar meot je de papieren opsturen naar het stamboek en het paard op naam van de eigenaar laten zetten.

enten: als je je paard gewoon een basisentng geeft met na bepaalde tijd een herhalingsenting staat het goed (wel in paspoort laten zetten) het meten weet ik niet zeker of het oficieel moet ik heb mn paard niet oficieel hoeven laten meten.

rianne6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:10

@Urielle hartelijk dank voor de kopie! ik ben overtuigd!! Haha! maar dat hoeft dus alleen op het mutatieformulier voor de aanvraag van je startkaart!? ik hoef hem niet bij het stamboek over te laten schrijven op de naam van de huidige eigenaren?? ik wil voor de rest niks doen met keuringen omdat het een ruin is, dus stamboek is oninteressant voor ons. doe het enkel om geen gezeik te krijgen op wedstrijd!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:30

Wij hebben toendertijd ook het paard niet overgeschreven op onze naam en op papier stond dat het een hengst was terwijl we hem gecastreerd hebben gekocht.
heeft beide nooit problemen opgeleverd Ja

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:26

Urielle schreef:
Kaat18 schreef:

Zeker weten van wel, kijk maar onderaan op het formulier.
Afbeelding
Links moet de eigenaar tekenen, rechts de ruiter.

Officieel (volgens het formulier) moet het wel, maar niemand die erom maalt als die handtekening ontbreekt hoor
Ik heb meerdere paarden voor verschillende eigenaren gestart en heb nog nooit de eigenaar laten tekenen.
Hoe kan de KNHS controleren wíe de eigenaar is??
Want het gebeurt ook heel vaak dat mensen de papieren niet overschrijven bij aankoop van een paard Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:41

_10_ schreef:
Officieel (volgens het formulier) moet het wel, maar niemand die erom maalt als die handtekening ontbreekt hoor
Ik heb meerdere paarden voor verschillende eigenaren gestart en heb nog nooit de eigenaar laten tekenen.
Hoe kan de KNHS controleren wíe de eigenaar is??
Want het gebeurt ook heel vaak dat mensen de papieren niet overschrijven bij aankoop van een paard Knipoog

Dan zal ik de eerste zijn maar ik heb een startkaartaanvraag ingediend voor een ander paard en was die handtekening vergeten (zag de eigenaar ook zelden dus gewoon ook echt niet meer aan gedacht), maar ik kreeg hem zonder pardon terug.
Zelfde met de handtekening voor castratie. 99,99% van de keren kijken ze er niet naar, maar ik ken wel iemand die op de selecties rechtsomkeert kon maken, want ze had geen hengst en op papier stond van wel.
Kun je beter zorgen dat je papierwerk voor elkaar is en je niet straks op een belangrijke wedstrijd of kampioenschap naar huis gestuurd wordt...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:47

Heb toevallig afgelopen zomer meegedaan aan de Nederlandse Kampioenschappen met het paard van een ander, papieren worden dan idd goed gecontroleerd Ja
Maar echt niet op handtekening van eigenaar hoor Knipoog

Want nogmaals, wie zegt dat het paard niet van mij is??
Wie weet heb ik hem wel gekocht en gewoon de papieren niet laten wijzigen...
Op een startkaart/ coupons staat onder 'eigenaar' ook nooit iets ingevuld bij mij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:54

Nee, maar ik kreeg dus mijn startkaartaanvraag retour toen, met de opmerking dat er een handtekening bij moest, want ik ha zelf ook niet getekend. Ik had dat gewoon leeg gelaten.
Achteraf gezien maar goed want ben nooit gestart met het beest maar op dat moment was het niet leuk. Die startkaartaanvraag duurt al lang genoeg Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:13

Urielle schreef:
Nee, maar ik kreeg dus mijn startkaartaanvraag retour toen, met de opmerking dat er een handtekening bij moest, want ik had zelf ook niet getekend. Ik had dat gewoon leeg gelaten.
Achteraf gezien maar goed want ben nooit gestart met het beest maar op dat moment was het niet leuk. Die startkaartaanvraag duurt al lang genoeg Haha!

Kijk, dat heeft dus niets met de handtekening van de eigenaar te maken, maar met een handtekening Knipoog
Als er helemaal geen handtekening onderstaat krijg je hem idd terug Clown