Paard blijft bang hebben aan lange zijde binnenpiste!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Paard blijft bang hebben aan lange zijde binnenpiste!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:35

Ik word gek van mijn paard Lachen.

Het probleem:

aan de lange zijde (bij de E) van onze binnenpiste staat een staancaravan (was vroeger het clubhuis). Daarnaast staanders en daarnaast springbalken.

Mijn paard heeft de afgelopen weke (2-3 weken) nog geen enkele keer volledig ontspannen daar kunnen voorbij gaan. Ze blijft maar bang hebben en gespannen zijn.
Vroeger had ze gewoon in het begin (eerste 5 min) wat bang, was er wat spanning. Maar nu blijft dit maar duren.

En zoals iedereen weet, met een gespannen paard kan je niets doen!

Schouder binnen, travers, renvers, een deftige cirkel, het lukt gewoon niet!!!! En dat is erg frustrerend!

Ik heb al geprobeert door gewoon heel kalm te zijn, haar 100 keer aan de hand ernaast leiden, dan erop eerst cirkels dat ze niet volledig hoeft voorbij te gaan, en dan uiteindelijk voorbij gaan. Maar ze blijft bang hebben.

Er is wel vaak lawaai aan die kant, maar zelfs als het muisstil is, is ze nog gespannen.

Er haar met haar neus tegen zetten en blijven staan, helpt ook niet. Dan blijft ze gewoon op haar dode gemakje staan. Als ik benen geef om terug weg te gaan schiet ze als een pijl weg.

Wat kan ik nog doen??

Longeren lukt al helemaal niet meer want ze is zo gestresst als iets van bang te zijn van die caravan!!!

Ze ziet dan nog eens vanin haar stal die caravan heel goed staan. En ze is er nooit van iets heel hard geschrokken of heeft daar geen negatieve ervaringen.

Overigens kijkt ze op wedstrijd nooit naar iets en is ze zo kalm als wat.

Paard is een merrie van 7 jaar. Ze is daar geboren, ik heb ze daar gekocht toen ze 3j was en ik sta er elke winter. Ze kent het daar dus door en door!

Wie oooo wie heeft nog raad voor me?????

Wie ooo wie heeft raad?

Balko

Re: Paard blijft bang hebben aan lange zijde binnenpiste!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:52

Hmm... heb ik ook gehad, bij mij is het na een half jaar overgegaan, gewoon doorzetten en gerust stellen, als het echt lang door blijft gaan zou het misschien een optie zijn te verhuizen maar dat hoeft eigenlijk niet want hij heeft er eerst wel langs gelopen! misschien kan je hem loszetten en kijken of hij het dan wel doet? misschien heb je er wat aan zo niet jammer maar succes Knipoog

Lise81

Re: Paard blijft bang hebben aan lange zijde binnenpiste!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:01

Lekker dapper paard Tong uitsteken Er zit toch blijkbaar echt een paardeneter in de caravan.

Is het misschien frisheid? Dan schrikken ze gewoon sneller. Ik laat tegenwoordig het paard wat ik rij even los in de bak - kan hij even zijn ei kwijt zonder dat ik er op zit. Hij is daarna ook totaal niet schrikkerig meer.

Eigelijk moet ze op jou als leider kunnen vertrouwen. Ik weet niet hoe je daar anders aan kan werken dan grondwerk en dan natuurlijk schrikparcoursjes ...jeej...nog meer enge dingen. Beetje dapperheid kweken.

De "ouderwetse" manier is hard aan het werk zetten, zodat ze constant haar gedachten bij jou moet houden. Zet haar op een grote volte - vergroten/verkleinen - binnen/buiten stelling - schouder voor/ traver - en heel veel overgangen.

Probeer zelf ook te ontspannen en kijk langs het probleem! Als jij zelf kijkt of spant (druk op de teugels neemt) dan wordt ze bevestigd in dat het eng is.

Veel blijven praten - geruststellen zoals Balko zegt.